واکنش بغداد به بیانیه شورای امنیت علیه حملات آنکارا

سخنگوی وزارت خارجه عراق امروز (سه شنبه) اعلام کرد که بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص محکومیت اقدامات ترکیه در شمال عراق از سوی شورای امنیت در نوع خود اولین است و این بیانیه رویه‌های بررسی حمله به حاکمیت ملی عراق را در بستر جدیدی قرار می‌دهد.

«احمد الصحاف» در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، بیانیه شورای امنیت در محکومیت حمله به حاکمیت عراق را نخستین مورد در نوع خود در خصوص یک سری نقض حاکمیت و امنیت این کشور توسط ترکیه عنوان کرد.

ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک عراق را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی از جمله کودکان و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای حمله به دهوک عراق را بدون اشاره به نام ترکیه محکوم و حمایت خود را از تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال کشور عراق اعلام کرد.

اعضای شورای امنیت از همه کشورهای عضو خواستند تا به طور فعال با دولت عراق و سایر مقام‌های مربوطه در حمایت از این تحقیقات همکاری کنند.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اعضای شورای امنیت حمله ۲۰ جولای ۲۰۲۲ به استان دهوک عراق را به شدت محکوم کردند.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق درباره حمله چهارشنبه هفته گذشته به تفرجگاه دهوک گفته که ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده و وزارت امور خارجه ۲۹۶ یادداشت اعتراضی نسبت به حملات ترکیه ارائه کرده است.

واکنش بغداد به بیانیه شورای امنیت علیه حملات آنکارا

در همین راستا، یک هیات امنیتی عراق به ریاست معاون فرمانده عملیات مشترک عراق همراه با معاون رئیس ستاد ارتش و فرمانده مرزبانی این کشور امروز برای ارزیابی اوضاع امنیتی در مرز عراق و ترکیه رهسپار منطقه زاخو در شمال عراق شدند.