ابوالفتح: هیچ‌کس مرگ برجام را اعلام نخواهد کرد

امیرعلی ابوالفتح با اشاره به تشدید فشار آمریکا و کشورهای اروپایی برای اتخاذ تصمیم از سوی ایران در بحث برجام اظهار کرد: تصور نمی‌کنم اتفاق خاصی افتاده باشد؛ سفر بایدن را به منطقه داشتیم، طبیعی است یکی از مسایل بحث برجام باشد. همچنین نشست امنیتی سازمان غیردولتی «اسپن» در آمریکا را داشتیم که اظهارات مقامات آمریکایی و انگلیسی در این نشست را نشانه تغییری در روندی که تاکنون بوده است، نمی‌دانم. فشارهای حداکثری و تحریم‌های آمریکا سر جای خودش است اینکه تهدید کنند و بگویند اگر ایران تصمیم نگیرد فشارها را بیشتر می‌کنیم یعنی دیگر چه کار می‌خواهند کنند؟

 

وی با بیان اینکه پیش‌بینی من از چند ماه گذشته تا شش ماه آینده این است که هیچ یک از طرف‌ها مرگ برجام را اعلام نمی کنند، گفت: حتی اگر مذاکرات احیای برجام به نتیجه‌ای هم نرسد باز هم کسی حاضر نیست پایان برجام را اعلام کند چرا که مرگ برجام یعنی باید برنامه "ب" داشته باشند و معتقدم هیچ یک از طرف‌ها این برنامه را ندارند. پس برای اینکه به مرحله بن بست نرسند کج دار و مریز طی می‌کنند.

این کارشناس مسایل آمریکا اظهار کرد: آمریکا و کشورهای اروپایی از اواخر ۲۰۲۱ می‌گفتند زمان در حال اتمام است اما این رویه دیگر برداشته شده است. معتقدم مذاکرات ادامه دار خواهد بود چون فاصله مطالبات ایران و آمریکا زیاد است و انگیزه ایران هم برای توافق خیلی کم شده است. اگر ایران بتواند نفت‌اش را بفروشد و روسیه کمک کند، دلیلی ندارد ایران خودش را در استیصال قرار دهد. از سویی در آمریکا هم دنبال توافق نیستند و همه دموکرات و جمهوری‌خواه می‌گویند توافق نکنید. جمهوری خواهان گفته‌اند روزی که وارد کاخ سفید شوند همه چیز را بر می‌گردانند که اگر بازگشتی به برجام انجام شود حتما آن را دوباره بر هم می زنند. از سویی دموکرات‌ها هم چندان دولت بایدن را به سمت اجرای برجام سوق نمی دهند. به طور کلی در امریکا هم دنبال توافق نیستند، اما کسی هم نمی‌گوید توافق ‌نکنیم.

ابوالفتح درباره تلاش آمریکا برای مقصر نشان دادن ایران و انحراف افکار عمومی درباره عامل ایجاد شرایط فعلی اظهار کرد: این که ایران را مقصر معرفی کنند که چهار سال است دارند این کار را انجام می دهند. جامعه جهانی ۲۰۱۴ با الان خیلی فرق کرده است. همکاری روسیه و آمریکا در سال 2014 زیاد بود. ایران به هر دلیلی روسیه و چین را نمی‌توانست قانع کند تا با او همراه شوند اما الان که دیگر روسیه و امریکا شاخ به شاخ هم هستند، روسیه کنار ایران است.

ابوالفتح: هیچ‌کس مرگ برجام را اعلام نخواهد کرد

وی افزود: اگر می‌توانستند مساله را با اسنپ بک و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل‌ حل می‌کردند اما آنها می‌دانند بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل در شرایطی که تحریم‌های آمریکا بزرگ‌تر و جدی‌تر از آنهاست، بی‌فایده است.