وحید جلیلوند سینماگر محبوب جشنواره ونیز

جشنواره بین المللی فیلم ونیز روز ۲۶ جولای (۴ مرداد) در حالی فهرست فیلم های بخش مسابقه اصلی خود را اعلام کرد که نام فیلم «شب، داخلی، دیوار» سومین ساخته بلند سینمایی وحید جلیلوند به تهیه کنندگی علی جلیلوند در میان فیلم های بخش مسابقه اصلی این رویداد دیده می شود.

جشنواره ونیز در طول تاریخ خود در مقایسه با دو جشنواره بزرگ دیگر اروپا یعنی فستیوال های کن و برلین تعامل کمتری با سینمای ایران داشته است با این حال وحید جلیلوند یکی از سینماگرهای ایرانی محبوب این فستیوال است. جلیلوند با دو فیلم بلند قبلی خود به لیدو رفته و هر دو بار هم دست پر جشنواره را ترک کرده است. به بهانه انتخاب فیلم جلیلوند در فستیوال به سابقه حضور این سینماگر در ونیز نگاهی انداخته ایم.

 وحید جلیلوند بعد از حضور به عنوان بازیگر در تعدادی سریال و ساخت چندین فیلم مستند، در سال ۱۳۹۳ اولین فیلم بلند سینمایی خود را با نام «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به تهیه کنندگی برادرش علی جلیلوند و محمدحسین لطیفی جلوی دوربین برد. این فیلم در جشنواره ونیز دوره هفتاد و دوم در بخش افق های فستیوال پذیرفته شد و در نهایت هم توانست جایزه باارزش فیپرشی این بخش را از آن خود کند.

وحید جلیلوند سینماگر محبوب جشنواره ونیز

این سینماگر ایرانی دو سال بعد با دومین ساخته اش «بدون تاریخ بدون امضا» باز هم به تهیه کنندگی علی جلیلوند و همینطور احسان علیخانی بار دیگر راهی لیدو شد و این بار نیز در بخش افق های جشنواره شرکت کرد و توانست دو جایزه باارزش بهترین کارگردانی (وحید جلیلوند) و بهترین بازیگری نقش اول (نوید محمدزاده) بخش افق های جشنواره ونیز ۲۰۱۷ را تصاحب کند.

حالا اما جلیلوند در سومین حضورش سرانجام به بخش مسابقه اصلی این فستیوال راه پیدا کرده است و باید منتظر ماند و دید آیا این کارگردان ایرانی می تواند برای سومین بار نیز دست پر از ونیز به ایران برگردد.