ارسال آلمان سامانه موشکی چندگانه به اوکراین از طرف این کشور

«کریستین لامبرشت» وزیر دفاع آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین سه سامانه چندگانه راکت انداز «Mars-II» از این کشور دریافت کرده است.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که برلین بسته جدیدی از تسلیحات سنگین را به اوکراین ارسال کرده است. این بسته کمک‌های نظامی شامل چند سامانه راکتی چندگانه بوده که پیشتر آلمان قولش را به کی‌یف داده بود.

لامبرشت اضافه کرد: «سامانه‌های موشک انداز چندگانه Mars-II و سه سامانه هاویتزر PZH 2000 که پیشتر قول آن داده شوده بود، تحویل داده شد. ما به قولمان عمل کردیم».

بر اساس گفته رسانه‌های آلمان، دست کم سه سامانه Mars-II به اوکراین ارسال شده است.

سامانه Mars-II، نسخه اروپایی سامانه موشک انداز آمریکایی چندگانه MLRS است. این سامانه به طور مشترک توسط آلمان، فرانسه و ایتالیا توسعه یافته است.

ارسال آلمان سامانه موشکی چندگانه به اوکراین از طرف این کشور

بر اساس اعلام شرکت آلمانی KMW که یکی از شرکت‌های سازنده این سامانه است، Mars-II قادر به شلیک 12 موشک طی یک دقیقه و با برد 70 کیلومتری است.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این سامانه قادر به شلیک موشک‌های هدایت شونده‌ای است که از سامانه GPS استفاده می‌کنند.

این در حالی است که «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شامگاه دوشنبه از تصویب کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین در اتحادیه اروپا به‌شدت انتقاد کرد.

زاخارووا با صدور بیانیه‌ای گفت  اتحادیه اروپا در حالی که به ارسال سلاح به اوکراین ادامه می‌دهد، چشم خود را بر فساد کامل مقامات کی‌یف می‌بندد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی توضیح داد: «در تمام پنج ماه گذشته پمپاژ بی‌وقفه تسلیحات غربی به اوکراین ادامه داشت، آنها سعی کردند حقیقت ناخوشایند را در مورد خطرات بی‌سابقه این سیاست برای امنیت داخلی اتحادیه اروپا و شهروندانش پنهان کنند».