رئیسی: جهاددانشگاهی جهت مهاجرت معکوس نخبگان برنامه‌ریزی کند

آیت الله سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در مراسم چهل و دومین سالروز تشکیل جهاد دانشگاه ی که در محل پژوهشگاه رویان برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای جهاد دانشگاهی و مرحوم کاظمی آشتیانی مؤسس پژوهشگاه رویان، جهاد دانشگاهی را مولود انقلاب اسلامی و منشأ خدمات علمی ارزشمند برای کشور دانست.

رئیسی با تاکید بر نقش امیدآفرین مجموعه جهاد دانشگاهی در کشور، گفت: نکته مهم درباره این مجموعه علمی این است که توانسته به خوبی اندیشه‌ها و نظریه‌های علمی را تبدیل به ثروت کرده و در بخش‌هایی از کشور که نیازمند کار علمی و نوآورانه است، گره‌گشایی کند. این همان الگویی است که باید در بخش‌های دیگر نیز آن را دنبال کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه جهاد دانشگاهی بسیاری از آرزوها و خواسته‌های کشور در حوزه علم و فناوری را محقق کرده است، تصریح کرد: اگر علم و دانش در کنار منابع و ظرفیت‌های کشور قرار گیرد و دانایی منجر به توانایی‌ شود، در همه عرصه‌ها شاهد دستاوردهای عظیم خواهیم بود.

رئیسی: جهاددانشگاهی جهت مهاجرت معکوس نخبگان برنامه‌ریزی کند

رئیسی در ادامه با اشاره به دستاوردهای ارزشمند جهاد دانشگاهی در زمینه‌های ژن‌درمانی و سلول‌درمانی، اظهار داشت: این دستاوردها منجر به خودکفایی در بخش‌های مهمی از نظام سلامت و درمان شده و بر همین اساس جزء مظاهر مهم استقلال و قدرت کشور به شمار می‌رود.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و تلاش برای بازگشت نخبگان به کشور و حمایت جدی دولت از این روند، افزود: افزود: جهاد دانشگاهی پیشتاز و پیشران اقتصاد دانش‌بنیان و از مهم‌ترین نقش‌آفرینان در زیست‌بوم نوآوری کشور است که می‌تواند با برنامه‌ریزی درست و کنشگری حساب‌شده، زمینه را برای مهاجرت معکوس و بازگشت نخبگان به کشور را فراهم کند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه تجاری‌سازی دستاوردهای علمی را از مهم‌ترین مسئولیت‌های جهاد دانشگاهی دانست و با تاکید بر نقش مهم این مجموعه در تحقق نامگذاری سال، گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند با انتقال تجارب و تبیین دستاوردهای خود، برای توسعه تولید دانش‌بنیان و اشتغالزا الگوسازی کند و نقش مهمی را در تحقق این شعار ارزشمند ایفا نماید.

رئیس جمهور بومی کردن دانش در عرصه‌های مختلف از سوی جهاد دانشگاهی را خدمتی بزرگ به کشور عنوان کرد و افزود: در شرایطی که دشمن ما را در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه علم و فناوری تحریم کرده است، دستاوردهای ارزشمند جهاد دانشگاهی در دستیابی به دانش‌ روز دنیا در عرصه‌های مختلف و بومی‌ کردن آن به ویژه در موضوع درمان ناباروری و همچنین پیشگیری و درمان انواع سرطان، اقدامی بزرگ و شایسته قدردانی است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت کادرسازی در حوزه علم و نوآوری، تاکید کرد: مرحوم کاظمی آشتیانی موسس پژوهشگاه رویان نماد جهاد دانش‌بنیان در کشور بود. ایشان توانست با اتکای به ظرفیت‌های کشور و نیروهای متعهد، کارآمد و خلاق تحول بزرگی را در حوزه علم و نوآوری رقم بزند و  این ویژگی آن مرحوم بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تجلیل قرار گرفت.

رئیس جمهور در ادامه بر ضرورت حمایت از اقدامات جهاد دانشگاهی در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشور تاکید کرد و گفت: در حوزه توسعه صنعتی، واردات باید مشروط بر انتقال تکنولوژی و به دقت به این فرایند نظارت شود. نظارت در این حوزه را می‌توان به جهاد دانشگاهی سپرد.

رئیس جمهور در بخش پایان سخنان خود با اشاره به اینکه پیشرفت و عدالت، محور کار دولت است و دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت به شمار می‌آیند، اظهار داشت: نهادهای علمی از جمله جهاد دانشگاهی در این زمینه می‌توانند به توانی مضاعف یاریگر دولت باشند و با تعریف نظام مسائل کشور و اولویت‌بندی آنها، مشکلات کشور را به صورت علمی و فناورانه حل کند.

رئیسی در حاشیه این مراسم ضمن ادای احترام به یادبود شهدای والامقام جهاد دانشگاهی، از نمایشگاه آخرین دستاوردهای این نهاد علمی بازدید و با برخی از پژوهشگران و مدیران آن گفت‌وگو کرد.