کار کثیف اسرائیل با کارمندان اتحادیه اروپا

یکی از مقامات قضایی اتحادیه اروپا گفت که شواهدی مبنی بر هک تلفن های همراه کارکنان این نهاد توسط نرم افزار جاسوسی-اسرائیلی پگاسوس کشف شده است.

 که از سوی دیدیه ریندرز، کمیسر عدالت اتحادیه اروپا در نامه ای که ۲۵ ژوئیه به سوفی این ولد، نماینده اتحادیه اروپا فرستاد، گفت که اپل در سال ۲۰۲۱ به او گفته بود که احتمالاً آیفونش با استفاده از نرم افزار جاسوسی پگاسوس، ابزاری که توسط اسرائیلی شرکت NSO Group ساخته و به مشتریان دولتی فروخته شده، هک شده است. در این نامه آمده که اخطار اپل باعث بازرسی دستگاه‌های شخصی و حرفه‌ای این مقام مسئول و همچنین سایر تلفن‌های مورد استفاده کارمندان کمیسیون اروپا شد.

اگرچه تحقیقات، شواهد قطعی مبنی بر هک شدن تلفن های ریندرز یا کارکنان اتحادیه اروپا پیدا نکرد، محققان «شاخص هایی از سازش» را کشف کردند، اصطلاحی که توسط محققان امنیتی برای توصیف شواهدی که نشان می دهد هک رخ داده، استفاده می شود.

در نامه ریندر جزئیات بیشتری نیامده، او گفت : نمی توان با اطمینان کامل این شاخص ها را به یک عامل خاص نسبت داد. وی افزود: تحقیقات همچنان فعال است.

کار کثیف اسرائیل با کارمندان اتحادیه اروپا

یک سخنگوی NSO گفت که این شرکت با کمال میل با تحقیقات اتحادیه اروپا همکاری خواهد کرد. سخنگوی این وزارتخانه گفت: کمک‌های ما بسیار مهم‌ است، زیرا تاکنون هیچ مدرک مشخصی مبنی بر وقوع نقض وجود ندارد. هرگونه استفاده غیرقانونی از نرم افزار ما توسط مشتری که فعالان، خبرنگاران و غیره را هدف قرار دهد، سواستفاده جدی تلقی می شود.

این گروه به دلیل نقض شرایط کاربر و قرارداد خدمات خودش از سوی اپل مورد شکایت قرار گرفته است.

سوالات قانونگذاران

رویترز اولین بار در ماه آوریل گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال بررسی این مضووع است که آیا تلفن های مورد استفاده ریندرز و دیگر مقامات ارشد اروپایی با استفاده از نرم افزار طراحی شده در اسرائیل هک شده اند یا خیر. ریندرز و کمیسیون اروپا در آن زمان از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کردند. اقرار ریندرز در نامه فعالیت هک، در پاسخ به سؤالات قانونگذاران اروپایی صورت گرفت. قانونگذاران در اوایل سال جاری کمیته ای را برای بررسی استفاده از نرم افزارهای نظارتی در اروپا تشکیل دادند. هفته گذشته این کمیته اعلام کرد که تحقیقاتش نشان می‌دهد 14 کشور عضو اتحادیه اروپا در گذشته فناوری NSO را خریداری کرده‌اند.

نامه ریندرز که توسط سوفی این ولد، گزارشگر این کمیته با رویترز به اشتراک گذاشته شد، می گوید که مقامات مجارستان، لهستان و اسپانیا در مورد استفاده آنها از پگاسوس مورد بازجویی قرار گرفته اند یا هنوز مشغول  بازجویی هستند. او گفت که کشف اینکه چه کسی کمیسیون اتحادیه اروپا را هدف قرار داده ضروری است، و اگر مشخص شود که یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسئول بوده، این امر رسوایی را در پی خواهد داشت.  در این نامه آمده که کمیسیون اروپا نیز این موضوع را با مقامات اسرائیلی مطرح کرده و از آنها خواسته تا اقداماتی را برای جلوگیری از سواستفاده از محصولات شان در اتحادیه اروپا انجام دهند. سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل هنوز درباره این موضوع اظهار نظر نکرده اند.

هشدارهای اپل که اواخر سال گذشته به کاربران هدفمند  ارسال شد، اعلام کرد که ممکن است یک ابزار هک به نام ForcedEntry علیه دستگاه های آنها برای دانلود نرم افزارهای جاسوسی استفاده شده باشد. اپل در یک شکایت گفت که ForcedEntry محصول NSO بوده است. رویترز همچنین قبلا گزارش داده بود که یک شرکت کوچکتر اسرائیلی به نام QuaDream ابزار تقریباً مشابهی را توسعه داده است.

در ماه نوامبر، دولت جو بایدن، پس از تشخیص اینکه فناوری هک تلفن توسط دولت‌های خارجی برای هدف قرار دادن ناراضیان سیاسی استفاده شده، به گروه NSO نشانی داد که تجارت با آنها را برای شرکت‌های آمریکایی سخت‌تر می‌کند.