شرایط بد بایدن صد روز مانده تا انتخابات میان دوره‌ای آمریکا

روزنامه "تاگس شاو" آلمان در گزارشی به شرایط بد و محبوبیت پایین جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا حدود 100 روز مانده تا انتخابات میان دوره ای پرداخته و نوشت: لحظه های واقعی بایدن آغاز می شود.

در ادمه این مطلب آمده است: حکومت کردن برای بایدن سخت تر می شود. بسیاری از پروژه ها در سنا شکست می خورند. انتخابات میان دوره ای به زودی در راه است، که طی آن بایدن می تواند حمایت قاطع مجلس نمایندگان را نیز از دست بدهد.

در ادامه این مطلب آمده است: در 8 نوامبر، دقیقاً 100 روز دیگر، "جو بایدن"، رئیس جمهور ایالات متحده ممکن است به سرنوشت سلف های خود دچار شود. تقریباً در ایالات متحده مرسوم است که رئیس جمهور در انتخابات میان دوره‌ای مجازات می شود. اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که این بار هم همین‌طور خواهد بود، میزان محبوبیت بایدن تقریباً به اندازه محبوبیت سلف او دونالد ترامپ قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای 2018 بد است. طبق نظرسنجی «یو‌اس‌ای تودی» و دانشگاه سافولک، تنها 39 درصد از مردم آمریکا از وی راضی هستند و 56 درصد از عملکرد رئیس جمهور خود ناراضی هستند.

نتایج اکثر مؤسسات نظرسنجی پیش بینی می کنند که جمهوری خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را که در همه ایالت ها و به طور کامل انتخاب می شود، به دست خواهند آورد. تا کنون، دموکرات‌های بایدن اکثریت را در دست داشته‌اند و همین امر باعث می‌شود که او بتواند ایده‌های خود را حداقل در آنجا پیش ببرد.

پیش بینی ها نظرسنجی ها برای مجلس سنا متعادل است. در اینجا، همه نگاه ها به نوادا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و جورجیا خواهد بود، جایی که انتظار می رود رقابت نزدیکی برگزار شود. تاکنون کرسی های سنا 50/50 تقسیم شده است. این امر در حال حاضر حکومت کردن برای بایدن را دشوار کرده است، زیرا برخی مخالفان از درون صفوف او مانند سناتور جو مانچین ، از مخالفان سیاست آب و هوای بایدن می توانند ایده های او را مسدود کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: بنابراین در انتخابات میان‌دوره‌ای چیزی کمتر از توانایی بایدن برای حکومت کردن مطرح نیست. اگر در این انتخابات دموکرات‌ها، مجلس نمایندگان و سنا را به جمهوری‌خواهان ببازند، رئیس‌جمهور دیگر به سختی قادر به تصویب قوانین خواهد بود. پس از آن فقط می تواند با فرمان اجرایی حکومت کند. این یک راه حل سریع، اما ناپایداراست زیرا این احکام می تواند بلافاصله توسط رئیس جمهور بعدی لغو شود.

علاوه بر این، بدون اکثریت دموکرات ها در کنگره، کمیته تحقیقاتی علیه ترامپ در مورد جریان حمله به کنگره در 6 ژانویه 2021 به نتیجه نمی رسد، زیرا جمهوری خواهان تقریباً به طور کامل با این تحقیقات مخالف هستند.

"تاگس شاو" آلمان در ادامه این گزارش نوشت: موضوع غالب مورد توجه اکثر آمریکایی ها در حال حاضر اقتصاد است. تورم در این کشور به بالاترین حد خود در 40 سال اخیر رسیده است و فقط در این هفته، آمار و ارقام رسمی نشان داد که تولید ناخالص داخلی برای دومین سه ماهه متوالی کاهش یافته است. یعنی ملاک رکود رعایت شده است. بسیاری از مردم ایالات متحده در حال حاضر مشکلات را در زندگی روزمره احساس می کنند. حدود نیمی از افرادی که در نظرسنجی USA Today مورد بررسی قرار گرفتند، می گویند که مجبورند در این شرایط غذای خود را کاهش دهند، به ویژه کسانی که درآمد خانواده پایینی دارند.

شرایط بد بایدن صد روز مانده تا انتخابات میان دوره‌ای آمریکا

بر اساس یک نظرسنجی سایر موضوعات مورد مناقشه مانند سیاست مرزی، قوانین تسلیحات یا سیاست آب و هوا در جایگاه بعدی بسیاری اولویت ها از نظر رای دهندگان قرار گرفته است. اما یک چیز هنوز برجسته است: اختلاف بر سر حقوق سقط جنین. دموکرات‌ها در اینجا به دستیابی به توافقاتی امیدوارند. زیرا پس از تصمیم دادگاه عالی، چندین ایالت تحت رهبری جمهوری خواهان محدودیت های گسترده ای را در مورد حقوق سقط جنین تصویب کرده اند. تندروهای جمهوری خواه می توانند بهترین استدلال برای دموکرات ها باشند، حداقل این چیزی است که دموکرات ها به آن امیدوارند.

اما شکاف ها نه تنها بین احزاب، بلکه در درون احزاب نیز وجود دارد. این شکاف ها در سمت جمهوری خواهان، بین حامیان و مخالفان ترامپ جریان دارد که گروه اول در اکثریت است. ترامپ به طور علنی از برخی از نامزدهای جمهوری خواه در بسیاری از زمینه ها حمایت کرده و این مداخله در مقیاسی است که هیچ رئیس جمهور سابق تاکنون جرات انجام آن را نداشته است. با توجه به اینکه ترامپ احتمالا می خواهد برای نامزدی جمهوری خواهان در سال 2024 وارد میدان شود، جالب است ببینیم آیا نامزدهای مورد حمایت او اکنون در انتخابات میان دوره ای پیروز می شوند یا خیر.

در سمت دموکرات ها هم مانند قبل از انتخابات بایدن، اختلاف بین اردوگاه میانه روی بایدن و جناح مترقی رخ می دهد. جناح مترقی، بایدن را متهم می کند که در مسائلی مانند حفاظت از آب و هوا و حقوق پناهندگان و مهاجران به اندازه کافی کار نکرده است. با این حال، برای اینکه بایدن بتواند کارهای بیشتری انجام دهد، نیاز فوری به اکثریت در کنگره دارد. به احتمال زیاد این موضوع بعد از انتخابات 100 روز دیگر دشوارتر خواهد شد.

نیوزویک هم چندی پیش گزارش کرد، اگر دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای نوامبر 2022 شکست بخورند و مجلس نمایندگان و سنا را از دست بدهند، بایدن شاید خودش را به سرعت در آستانه استیضاح ببیند.

درخواست‌ها برای استیضاح بایدن چندین بار و از سوی بسیاری از محافظه کاران برجسته مطرح شده است. اخیرا، تاکر کارلسون مجری فاکس نیوز پس از گزارش پایگاه خبری "واشنگتن فری بیکن" که ادعا می کرد دولت بایدن یک میلیون بشکه نفت به یک شرکت گاز دولتی چین فروخته است، خواستار استیضاح رئیس جمهور شد.