ضرورت حمایت از کارآفرینان حرفه ای با پرداخت تسهیلات خاص/ تکه تکه کردن بودجه اشتغال کار درستی نیست

علی جدی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز، درباره وضعیت تخصیص بودجه اشتغالزایی ، گفت: این موضوع در تبصره ۱۸ بودجه آمده و از طریق صندوق دنبال می شد که با کندی صورت می گرفت، اما اخیراً اقداماتی در این راستا در حال انجام است.

وی بیان کرد: یکی از اشکالات جدی در این زمینه آن است که تکه تکه کردن بودجه اشتغال کار درستی نیست. اینکه بگوییم بخشی از آن را سازمان بهزیستی   و یا بخشی را کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام و یا بسیج سازندگی و بنیاد برکت دهد، باعث می شود که بودجه اشتغال در محل خودش قرار نگیرد و یا به کارآفرین حرفه ای داده نشود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین اگر بودجه اشتغالزایی فقط به فرد به عنوان خوداشتغالی داده شود، منجر به شغل نمی شود چرا که ما چندین سال است این کار را انجام می‌دهیم، اما وضعیت بیکاری در کشورمان خیلی تفاوت پیدا نکرده است و فقط یکسری بدهکار به جامعه اضافه کردیم.

جدی تاکید کرد: اعتقاد بنده آن است که در اشتغال باید کار را به کاردان بسپاریم و لازم است بیشتر از کارآفرینان حرفه ای با بودجه های تبصره‌ای و تسهیلات خاص حمایت شود تا آنان بتوانند شغل ایجاد کنند.

ضرورت حمایت از کارآفرینان حرفه ای با پرداخت تسهیلات خاص/ تکه تکه کردن بودجه اشتغال کار درستی نیست

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این در حالی است که ما در حال حاضر به کارآفرینان حرفه‌ای وام هایی با بهره‌های ۱۸ درصد و یا بالاتر می دهیم و یا در بحث های خوداشتغالی و کارگاه های کوچک به کارآفرینان غیرحرفه‌ای تسهیلاتی داده می‌شود که آن طور که باید و شاید به ایجاد شغل منجر نمی شود و یا درصد پایینی منجر به ایجاد شغل می‌شود.

وی بیان کرد: به نظر بنده تکه تکه کردن بودجه بخش اشتغال آسیب ایجاد می کند و پیشنهاد بنده آن است که به جای این کار بهتر است این بودجه را در استان‌ها متمرکز کنند، مانند همان صندوقی که دولت گفت در استان‌ها ایجاد شود که هنوز به طور کامل عملی نشده است. به هر صورت بهتر است تصمیمات را در استان‌ها بگیرند.

جدی ادامه داد: برای مثال، در استان ما شاید صدها میلیارد برای وام دامداری داده شده است، اما هیچ دامی به استان اضافه نشده است و صرفا دامی را با یکدیگر جابجا می‌کنند و این وام‌ها را دریافت می‌کنند، در حالی که اگر این تسهیلات به کارآفرین حرفه ای و دامداری های صنعتی و تکمیل زنجیره داده می شد، الان ما مشکلی نداشتیم.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در استان ما کل ظرفیت برای کشتار ۲۰۰ رأس دام در روز است، در حالی که الان ما برای خرید تضمینی که دولت می خواهد انجام دهد، کشتارگاه نداریم و برای اینکه این کار انجام شود، به استان دیگری می‌رود تا کشتار انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به استان ما ۱۰۰  الی ۲۰۰ میلیارد می دادند و بخش خصوصی یک کشتارگاه حرفه‌ای ایجاد می‌کرد، الان ما مشکلی نداشتیم و انتهای زنجیره حل می‌شد. اما زمانی که خوداشتغالی می شود و شخصی ۱۰۰ میلیون وام می گیرد، فرض کنید که ۱۰۰ دام هم اضافه شود که نشده است، زمانی که زنجیره مشکل دارد، دامی هم که به این چرخه اضافه می‌شود، بیشتر آسیب می بیند.