«مردی از ماه» ناجی گیشه‌های چین

سینمای چین پس از چند ماه دست و پنجه نرم کردن با خیزش مجدد ویروس کرونا و کاهش محسوس فروش، با اکران فیلم کمدی و علمی-تخیلی «مردی از ماه» به کارگردانی ژانگ چی‌یو که ۱۴۸ میلیون دلار در هفته نخست اکران فروخت به مدار بازگشت.

فیلم «مردی از ماه» که درباره فضانوردی چینی است که خود را آخرین بازمانده بشریت می‌داند، بر اساس پیش‌بینی سامانه‌های بلیت فروشی در پایان اکران به فروش ۶۴۰ میلیون دلاری دست خواهد یافت که در این صورت ششمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای چین نام خواهد گرفت.

ژانگ چی‌یو در سال ۲۰۱۷ نخستین فیلم خود را با عنوان «هرگز نگو مرگ» ساخته بود که به فروش ۳۳۳ میلیون دلاری دست یافت و سومین فیلم پرفروش سال سینمای چین نام گرفت.

موفقیت فیلم «مردی از ماه» در گیشه در سراسر صنعت فیلم چین مورد استقبال قرار گرفت که در طول سال ۲۰۲۲ در بحبوحه رویکرد کویید صفر پکن در قبال همه‌گیری، به مبارزه ادامه داد، زیرا قرنطینه‌های سراسری به طور منظم سینماها را تعطیل می‌کنند. به طور کلی، مجموع درآمد بلیط سینمای چین تاکنون در سال ۲۰۲۲، ۳۳ درصد کمتر از سال گذشته است و آمریکای شمالی در مسیر بازپس‌گیری عنوان بزرگترین بازار سینمای جهان در سال جاری از چین است.

«مردی از ماه» ناجی گیشه‌های چین

پس از دو سال سلطه چین بر بازار سینمای جهان، با قرنطینه های ناشی از کووید و اکران کمتر آثار هالیوودی در این کشور، فروش بلیت در چین تحت تاثیر قرار گرفته و به احتمال فراوان در سال ۲۰۲۲، آمریکای شمالی بار دیگر عنوان بزرگ‌ترین بازار سینما را تصاحب خواهد کرد.

کمپانی «Artisan Gateway» در حال حاضر پیش‌بینی می‌کند که گیشه سینمای چین در سال ۲۰۲۲ به حدود ۵.۲ میلیارد دلار (۳۵ میلیارد یوان) می‌رسد و هر گونه درآمدی بیش از این رقم به دلیل تعداد و کیفیت فیلم‌های وارداتی (هالیوودی) خواهد بود که مقامات چینی باید درباره اکران آنها تصمیم‌گیری کنند. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند درآمد حاصل از گیشه سینمای آمریکای شمالی در سال جاری به بیش از ۷.۵ میلیارد دلار برسد.