چرا نزدیکی چین و سوریه، اسرائیل را ترسانده است؟

پس از توافقات اخیر سوریه با چین به ویژه در زمینه‌ تکنولوژی و ارتباطات، زنگ خطر برای رژیم موقت صهیونیستی به صدا درآمده است.

پایگاه خبری العهد لبنان گزارش داد، در جریان جشنی که در دمشق برگزار شد، «ونگ بیاو» سفیر چین در سوریه با دولت این کشور، توافقی را امضا کرد که بر اساس آن، چین به وزارت ارتباطات سوریه، وسایل پیشرفته ارتباطی برای بهبود زیرساخت شبکه داخلی این کشور داده است.

 مجله دیفنس هم با انتشار گزارشی، در این زمینه تأکید کرد، اعلام کمکهای چین به دولت سوریه ، باعث افزایش تنش در محافل امنیتی رژیم صهیونیستی شده است؛ البته حضور چین به تنهایی مایه نگرانی اسرائیل نیست، بلکه بهبود شرایط اقتصادی و نظامی سوریه به واسطه پکن، باعث نگرانی صهیونیستها شده است.

یک منبع در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی هم  تأکید کرد: اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کارشناسان چینی، طی ماههای اخیر از برخی از سازه‌های نظامی سوریه که از جنگ آسیب دیده است، بازدید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نوع سیستمهای ارتباطی که چین به دولت سوریه خواهد فرستاد، مشخص نیست، گفت: احتمالا این سیستم‌ها از نوعی باشند که شکاف‌های فعلی در شبکه ارتباطات نظامی [سوریه] را پر کنند. البته احتمال دارد که این کمکها نوکِ کوهِ یخِ کمکهایی باشد که چین به دولت سوریه می‌کند تا قدرت نظامی خود را بازسازی کند».

چرا نزدیکی چین و سوریه، اسرائیل را ترسانده است؟

به گفته این منابع، چین شمار زیادی از مواضع نظامی سوریه را بازسازی خواهد کرد و «چینی‌ها تلاش خواهند کرد که برخی از سیستمهای دفاعی خود را به سوریه بفروشند. این مسئله باعث خواهد شد که عملیات اسرائیل در سوریه پیچیده شود».

«دنی یاتوم» رئیس پیشین سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در این زمینه گفت: هر نوع رابطه یک قدرت جهانی مانند چین با کشوری از دشمنان اسرائیل، نگران کننده است. چینی‌ها بدون شک، برنامه‌های بزرگی در سوریه اجرا خواهند کرد.

یاتوم با بیان اینکه اسرائیل باید مطمئن شود که این واقعیت از آزادی عمل آن در سوریه نخواهد کاست، تصریح کرد: آنچه احتمالا در ظاهر یک تجارت در سوریه است، می تواند پوششی برای اقدامات نظامی یا اطلاعاتی باشد.

مردخای کیدار، کارشناس برجسته صهیونیستی مسائل خاورمیانه، بر این باور است که «حضور چین، تلاش‌های اسرائیل در سوریه را پیچیده می‌کند. کیدار همچنین ادعا کرد که «در آینده نه چندان دور، اسرائیل باید حملات خود علیه ایران در سوریه را با چین هم هماهنگ کند».

«اسماعیل مطر» تحلیلگر مسائل صهیونیست هم در این زمینه تأکید کرد، هراس صهیونیستها از توافقات اخیر چین در سوریه، جدی و قابل فهم است؛ زیرا «اسرائیل که خود را در اوج خوشبختی می‌دید و شاهد آن بود که یکی از بزرگترین قدرتهای عربی دشمن خود، در حال نابودی است... امروز خود را در برابر متغیرهایی می‌بیند که نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

مطر به العهد گفت: در حال حاضر، جنگها در سوریه کم شده و ارتش این کشور هم با کمک همپیمانانش، بخش اعظمی از اراضی خود را که برای مدتهای طولانی در اشغال تروریستها بود، پس گرفته است. سوریه در حال شکستن انزوای بین‌المللی است و شمار زیادی از کشورها هم روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته‌اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد، سوریه و چین پیش از این هم، توافق یک کمربند یک جاده را امضا کردند و چین هم برای بازسازی، به سوریه کمک کرد. لذا نگرانی صهیونیستها از فعالیت مجدد اقتصادی در سوریه، کمتر از نگرانیهای نظامی آنان نیست؛ زیرا صهیونیستها نیاز راهبردی دارند که سوریه، نابود شده باقی بماند، ولی این مسئله محقق نخواهد شد. کما اینکه محور مقاومت به ویژه سوریه موفق شده است سخت‌ترین دوران خود را پشت سر بگذارد و ضربات دردناکی به دشمنان خود وارد کند و ابتکار عمل را در دست بگیرد.

این در حالی است که سوریه دی ماه گذشته با امضای یک تفاهم نامه به طرح کمربند و جاده پیوست.کمربند و جاده یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعهٔ دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شده ‌است.

کمربند و جاده بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری است که تاکنون توسط یک کشور ارائه شده ‌است.به گفته کارشناسان، این طرح، اکنون با کل خاورمیانه ارتباط برقرار کرده است و نفوذ و جذاب بودن خود را نشان می‌دهد.

 الحاق سوریه به طرح جاده و کمربند پس از تماس تلفنی نوامبر ۲۰۲۱ (دو ماه قبل) شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین با بشار اسد همتای سوری و سفر ماه جولای ۲۰۲۱ «وانگ یی» وزیر خارجه چین به دمشق تحقق یافت.

کارشناسان خاطرنشان کردند که این توافق به سوریه کمک می‌کند تا افق‌های گسترده‌ای از همکاری با چین و سایر کشورها باز کند و خود را در بحبوحه جنگ‌ها و تحریم‌های اقتصادی غرب بازسازی کند، همانند نحوه کمکی که چین به عراق کرده است».

الحاق سوریه به طرح جاده و کمربند با امضای یادداشت تفاهم در کمیسیون برنامه‌ریزی و همکاری بین‌المللی سوریه با حضور «فازی خلیل» رئیس این کمیسیون و «فنگ بیائو» سفیر چین در سوریه در دمشق برگزار شد.