عامل اصلی شیوع سویه جدید

شاید در روزهای ابتدایی کشف واکسن کرونا اعتماد کافی نسبت به تزریق واکسن وجود نداشت و شک و شبهه مردم برای تزریق کردن یا نکردن واکسن محل بحث بود، اما امروز که حدود دو سال و نیم از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و واکسن‌های مختلفی وارد بازار شده است و ایمنی بدن از طریق واکسن‌ها تا حد بالایی به اثبات رسیده است، اما در شرایطی که اوضاع کمی به سوی ارام شدن پیش می‌رفت، عدم تمایل مردم به تزریق واکسن به‌ویژه در دزهای سوم و چهارم سبب شیوع دوباره کرونا در سطح گسترده شد.

کرونا ۶ پیک را با شیوع سویه‌های مختلف پشت سر گذاشت و شرایط کمی بهبود یافت تا ماسک‌ها تا حد زیادی از چهره برداشته شود و حضور در مجالس عمومی راحت‌تر شود، اما در همین اثنا سویه جدیدی با سرعت انتشار بسیار بالا و قدرت درگیری بالا در کودکان خود ما را غافلگیر کرد.

عامل اصلی شیوع سویه جدید

در این شرایط که هنوز هم مرگ و میر ناشی از کرونا ادامه دارد به نظر می‌رسد ضمن پیشگیری شامل استفاده از ماسک، حضور نیافتن در مکان‌های پرازدحام‌و پرتردد و همچنین شست و شوی مداوم دست‌ها، کامل‌کردن فرایند واکسیناسیون تا دز چهارم امن‌ترین راه مقابله با این ویروس باشد.

در این راستا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در گفتگو با خبرگزاری فارس در شیراز بر این موضوع تاکید و از مردم دعوت کرد تا هر چه سریع‌تر برای تزریق دز سوم و چهارم مراجعه کنند.

عباس رضاییان‌زاده با بیان اینکه متاسفانه تا کنون تنها ۸۴ هزار و ۶۲۲ نفر در سطح استان فارس دز چهارم واکسن را تزریق کرده‌اند، گفت: این امار بسیار پایین است و همین امر نگرانی ما دا بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه علی‌رغم تبلیغات جهت تشویق مردم به تزریق دز چها م در کنار شیوع گسترده بیماری و افزایش آمار مبتلایان، اما حضور چندانی را از مردم برای تزریق دز چهار شاهد نیستیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۵ نفر شناسایی جدید داشته‌ایم، گفت: این در حالی است که روزهای تعطیلی مراجعه کمتر است و قطعا امار بیش از این است.

وی با اشاره به اینکه از تعداد مراجعات جدید ۷۵ نفر در بخش‌های مختلف بیمارستانی بستری شده‌اند، افزود: در مجموع در کل استان ۴۶۶ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند و حال ۷۴ نفر وخیم است که در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه موج هفتم از چند هبته پیش اغاز شده است و با سرعت انتشار بالا هنوز به قله نرسیده است، اظهار داشت: افزایش موارد مثبت بسیار قابل ملاحظه است به گونه‌ای که تشخیص روزانه حدود ۲۰ نفر قبل از پیک هبتم به شناسایی بیش از ۴۰۰ نفر در ۲۴ ساعت رسیده است.

وی با بیان اینکه خطر مرگ برای افراد بستری در آی‌سی‌یو بیش از سایر مبتلایان است، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته چهار نفر از هم‌استانی‌هایمان را بر اثر این بیماری از دست داده‌ایم.

او با اشاره به اینکه افراد واکسن‌نزده بیشتر در معرض خطر ابتلا و مرگ و میر هستند، افزود: آنچه به اثبات رسیده است اینکه واکسیناسیون بستری مرگ و میر و عوارض را کاهش می‌دهد.

این پزشک با تاکید بر اینکه هنوز از قله پیک هفتم عبور نکرده‌ایم، گفت: در ذهن مردم این است که گونه امیکرون ضعیف است در حالی که اگر توجه کنیم امیکرون بعد از واکسن امده و سویه‌های قبل واکسن هنوز در سطح بالا تزریق نشده بود لذا تزریق واکسن در عملکرد ضعیف ویروس تاثیرگذار است لذا تاکید می‌شود مردم بر تزریق دز چهارم مبادرت ورزند چراکه هر چه درصد بالاتری از جامعه واکسینه شده باشند عملکرد دیروس ضعیف‌تر، ابتلا پایین‌تر و عوارض نیز کمتر است پس مرگ و میر هم کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون رنگ‌بندی شهرها نیز به سمت پرخطر بودن پیش می‌رود چنانچه در حال حاضر ۵ شهرستان قرمز و ۴ شهرستان نارنجی رنگ داریم که شیراز نیز نارنجی است و تنها یک شهرستان ما(خفر) آبی رنگ است.