آمریکا می‌داند مواضع ایران منطقی است/ توپ در زمین آمریکا است

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل و غرب آسیا در گفت‌وگو با افکارنیوز در تحلیل مواضع آمریکایی‌ها طی مذاکرات هسته‌ای وین راظهار داشت: موضع آمریکایی‌ها معمولا با توجه به شرایط و موقعیت‌های مختلف تغییر می‌کند و بدون توجه به طرف مقابل تنها خواسته‌های خودشان را مطرح می‌کنند و این یک امر مسبوق به سابقه است و موضوع جدیدی نیست.

وی افزود: شاهد بر این ادعا هم نظریه‌ای بود که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از دریافت نظر ایران اعلام کرد که گفت دیدگاه ایران یک دیدگاه منطقی است و مطالبات منطقی را دارند.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد که این موضوع از جانب فردی که به عنوان واسطه‌گر مذاکرات و درحال لابی است بسیار اهمیت دارد و وقتی چنین موضعی را می‌گیرد بسیار در خور توجه است. لذا هدف ایران از موافقت به بازگشت آمریکا به توافق یا به عبارتی احیای برجام، لغو تحریم‌ها بوده تا مسائلی که باعث به احتزار درآمدن برجام شده است حل و فصل شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکایی‌ها نشان می‌دهند که انگیزه‌شان از توافق برجام همان برجام سال 2015 است یعنی داشتن یک اهرم فشار پایدار روی ایران که شاهد آن بودیم. حتی بعد از تمام اقداماتی  که ایران انجام داد اوباما و ترامپ حدود 1500 تحریم اضافه را علیه ایران وضع کردند.

او تاکید کرد: این بدان معنی است که آن‌ها قصد حل و فصل و توافق را ندارند و برجام برای آن‌ها صرفا یک پروژه‌ای برای تسلیم سازی و مهار و کنترل ایران است و این با رویکردی که ایران در قبال برجام داشته و دارد، متفاوت است.

ظهره‌وند افزود: با نگاه از این منظر متوجه می‌شویم که کماکان توپ در زمین آمریکایی‌ها قرار دارد. چرا که آن‌ها نیاز به احیای برجام دارند و برای ایران آن اتفاقاتی که نباید رخ می‌داد رخ داده، خسارت دیده و هم اکنون خودش را با شرایط تطبیق داده است. بنابراین با توجه به تحولات امروز جهان که همسویی بیشتری با منافع ایران دارد دست برتر با ما و تصمیم با آمریکایی‌ها است.

آمریکا می‌داند مواضع ایران منطقی است/ توپ در زمین آمریکا است

تحلیلگر مسائل بین‌الملل عنوان می‌کند که بایدن می‌داند که هر روز به انتخابات میان دوره‌ای نزدیکتر می‌شود و دستش هم خالی است و اگر قرار باشد برجامی که مورد انتظار ایران است که مطالبات به حقشان است پرداخت شود، نمی‌تواند از این توافق در مقابل جمهوری خواهان استفاده کند و بایدن به دنبال تحمیل یک برجام مانند برجام 2015 به ایران است.

ظهره‌وند در انتها خاطرنشان کرد: همان موضوعی که جان کری داشت، بایدن نیز می‌خواهد همان را مطرح کند و بگوید عملا ما چیزی به ایران نداده‌ایم و سرشان را کلاه گذاشتیم. اما امروز دیگر ایران این اجازه را به آن ها نمی‌دهد چرا که ایرانی‌ها این تجربه را دارند و موضع خود را مشخص کردند.