انواع آرد شیرینی پزی و آشنایی با خاصیت و کاربرد آن

برای درست کردن شیرینی ها و خوراکی های خوش طعم از آردهای مخصوصی استفاده می شود. آردهای شیرینی پزی معمولا رنگ و بافت متفاوتی دارند. از این مدل آردها برای خوراکی متفاوتی استفاده می شود.

همان طور که بیان شد، آردهای شیرنی پزی نمونه های متفاوتی دارند. برخی از آردها برای نان و دسته ای دیگر برای شیرینی هایی مثل کیک و.. مناسب هستند. هرچه گندم موجود در آن ها قوی تر باشد، استفاده کردن هم کمی سخت تر می شود.

معمولا آردهایی که گندم سبک تری دارند، برای مصارف شیرینی پزی مناسب تر هستند. آردهای سبک مواد را سفت نمی کنند و در نتیجه محصول به دست آمده هم خوب و خوش طعم است. شما میتوانید انواع آرد را از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید.

آرد سمولینا یا ایرمیک

سمولینا جزو دسته آردهای مشهور و مفید محسوب می شود. این مدل آرد در تولید انواع ما‌کارونی و مواد خمیری دیگر مثل لازانیا و... کاربرد دارد. رنگ آن به صورت طبیعی کمی زرد است که باعث زرد شدن محصولات با دست آمده می شود.

سمولینا پروتئین های زیادی دارد و به دلیل بافت خود، خمیر را از هم جدا می کند.  در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده تر شرح دهیم، می توان گفت سمولنیا دانه های درشتی دارد. همچنین این آرد مواد معدنی بسیاری دارد.

حال موضوع مهمی که در خصوص آرد سمولینا وجود دارد، این است که برخی از افراد آن را ایرمیک می نامند. باید بیان کنیم ایرمیک به آرد جوانه گندم گفته می شود و در کشور ترکیه کاربرد دارد. سمولینا هم رنگ متفاوتی دارد و هم خاصیت های آن ها با هم فرق می کند.

ایرمیک برخلاف سمولینا هیچ گونه سبوسی هم ندارد. در واقع ایرمیک جزو دسته آردهای ضعیف تر محسوب می شود و برای مصارفی مثل ماکارونی و... پیشنهاد نمی شود. این دو آرد در صنعت شیرینی پزی کاربرد بسیاری دارند. اما از آنجایی که خیلی از افراد ایرمیک را همان سمولینا می دانند و ممکن است آن ها را اشتباهی مصرف کنند و نتیجه به دست آمده از شیرینی خیلی مطلوب واقع نگردد.

آرد ذرت

آرد ذرت هم یکی دیگر از انواع آردها در شیرینی پزی می باشد. این محصول به دلیل اینکه حالت چسبنده ای دارد؛ همانند یک چسب در شیرینی ها و خمیر ها عمل می کنند. این آرد برای تولید نان ها بهتر است.

همچنین شما می توانید آرد ذرت را در منزل هم به راحتی تهیه کنید. کافی است که دانه های خشک شده ذرت را در آب بگذارید تا خیس شود. سپس آن را آسیاب می کنید تا به مغز اصلی برسید. در این بین پوسته اصلی از بین می رود و شما باید مجددا آن را خشک کنید. بعد از خشک کردن دوباره باید آن را آسیاب کنید که به پودر تبدیل شود. در نتیجه آرد ذرت  آماده است.

همچنین از آن می توان در تولید انواع شیرینی ها، نان و... استفاده نمود. به عنوان مثال زولبیا جزو دسته شیرینی هایی است که با آرد ذرت تولید می شود.

02

آرد سفید یا آرد شیرینی پزی

آرد سفید یکی از محبوب ترین مدل ها در بین افراد می باشد‌‌. این آرد سبک که معمولا سه صفر  هم نامیده می شود، بهترین انتخاب برای درست کردن انواع شیرینی و دسر است. بافت آن سبک است و باعث چسبندگی مواد به یکدیگر می شود.

البته این آرد نسبت به سمولینا که در بالا توضیح دادیم مواد معدنی و پروتئینی کمتری دارد. اما در کل آرد سفید باعث می شود تا شیرینی های تولید شده یک دست به نظر برسند و از نظر طعم هم کمی شیرین تر هستند. معمولا تمام شیرینی ها در قنادی ها از آرد سفید یا سه صفر تهیه می شوند.

آرد نخودچی

یکی دیگر از انواع آرد شیرینی پزی، نخودچی است. این آرد که رنگی کرمی دارد، از نخودچی به دست می آید. این محصول مواد معدنی و آهن بسیاری دارد و بافت آن هم سبک است. از آرد نخودچی می توان در تهیه شیرینی هایی مثل برشتوک، نخودچی و... استفاده نمود. همچنین این آرد در غذاهای خانگی هم استفاده می شود.

آرد برنج

یکی دیگر از مدل ها، آرد برنج است. این آرد سفید رنگ می تواند جایگزین خوبی برای آرد سه صفر باشد. زیرا تمام مواد معدنی را دارد و همچنین از نظر بافت سبک است. آرد برنج هم مثل آرد ذرت به راحتی در منزل تهیه می شود.

آرد جو

آرد جو یکی از بهترین انتخاب ها برای جایگزین گندم می باشد. زیرا مزیت های کاملا مشابه دارند و از نظر طعم هم کمی بهم شبیه هستند. این آرد در تولید انواع شیرینی های رژیمی استفاده می شود. همچنین یک جایگزین کامل و عالی برای آرد سه صفر است.

آرد فوری

آردهای فوری به نمونه هایی از آرد گندم گفته می شوند که یک بار با آب ترکیب شده و بعد خشک می شوند. بعد از اینکه مجددا آب یا شیر را به آن اضافه کنند، خمیر سریع تر از بقیه آردها تشکیل می شود. همچنین مواد به دست آمده صاف و یکدست هستند.  

انواع آرد شیرینی پزی و آشنایی با خاصیت و کاربرد آن

 

راهنمای خرید آرد شیرینی پزی

هر آرد را با توجه به میزان چسبندگی یا بافت آن باید استفاده کنید. آردهای سبک تر برای تهیه شیرینی هایی مثل، کیک و کلوچه و... مناسب هستند. آردهای سنگین تر در خمیرها استفاده می شوند. همچنین در هنگام خرید آرد برای شیرینی پزی، باید به شیرینی مد نظر و آردی که نیاز دارید توجه بسیاری داشته باشید.

امروزه سایت ها و مجموعه های بسیاری هستند که توضیحاتی در رابطه با انواع آرد شیرینی پزی درج می کنند. سایت قناد برتر هم یکی از همین سایت ها است که با توضیحات جامع و کامل خود، به خوبی شما را در خصوص انواع آردها، کاربرد و ... راهنمایی می سازد‌. همچنین شما می توانید آرد مد نظر و باکیفیت را برای شیرینی پزی از قناد برتر تهیه کنید.فروشگاه قناد برتر ارائه دهنده بهترین ابزازهای قنادی و لوازم تولد میباشد و شما میتوانید محصول مورد نظر خود را به صورت تک و عمده تهیه کنید.برای اطلاعات بیشتر با شماره تماس 56539942-021 حاصل فرمایید.