اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مهر تاییدی بر عدم درک آمریکا از منطق مذاکرات

عباس مقتدایی درباره دلایل ایجاد وقفه در مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها و دولتمردان این کشور اکنون بیش از هر زمان دیگری اثبات شده است. اگر آمریکایی‌ها در مقطعی پیمان شکنی کردند، اکنون با رفتارها و گفتارهای خود نشان می‌دهند که همچنان غیرقابل اعتماد هستند.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها حتی مقررات بین المللی را به راحتی زیرپا می‌گذارند، افزود: نگاه آمریکا به سایر کشورهای جهان به مانند دهه ۱۸ و ۱۹ میلادی است که دیگر کشورها را زیردستان خود می‌دانستند و رویکرد آنها نشات گرفته از اندیشه‌های نیکولو ماکیاولی و توماس هابز است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یادآور شد: هابز معتقد است انسان‌ها گرگ انسان‌ها هستند و ماکیاول نیز تاکید دارد که انسان باید از هر ابزار و نیرنگی برای رسیدن به اهدف خود استفاده کند. آمریکا نیز با بهره‌گیری از نظریات هابز و ماکیاول سیاست خود را در این سال‌ها پیش برده است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مسیر خود را دنبال می‌کند و به رغم اینکه بهای زیادی برای عهدشکنی آمریکایی‌ها پرداخت کرده، اما دستاوردهای مهمی را در زمینه هسته‌ای به دست آورده است.

نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: آمریکا حتی از سازمان‌های بین المللی نظیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمان‌های زیرمجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، شورای امنیت و مجامع حقوقی و بین المللی هم بهره می‌گیرند تا بیشترین منافع را به دست آورد.

مقتدایی ادامه داد: آمریکایی‌ها دزدی و زورگویی را بخشی از سیاست خارجی خود می‌دانند اما جمهوری اسلامی ایران علاوه بر عمل به تعهدات خود، دستاوردها و ابزارهایی را در اختیار دارد که به واسطه آنها می‌تواند منافع ملت ایران را به رغم بدعهدی طرف آمریکایی تامین کند.

اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مهر تاییدی بر عدم درک آمریکا از منطق مذاکرات

وی  تصریح کرد: تا الان هم پیشرفت مذاکرات ناشی از حسن نیت، همکاری و همیاری جمهوری اسلامی ایران بود. در غیر این صورت طرف آمریکایی هیچگاه باب جدیدی را برای بهبود در روند مذاکرات باز نکرد و حتی با تحریم‌های جدید علیه برخی از مسئولان کشور، بر عدم  فهم عمیق خود از صحنه بین المللی و مذاکرات، مهر تایید زد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آمریکا فقط منطق زور را می‌فهمد ولی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ابزارهای دقیقی که در اختیار دارد، آمریکا را متوجه تغییرات زمان و مکان خواهد کرد.