پرولین و کاربردهای آن

ال پرولین چیست ؟

ترکیب ال پرولین یک اسیدآمینه حلقوی و آب‌گریز به شمار می آید.

این ایمینو اسید ، پروتئینوژنیک محسوب میگردد ، که برای متابولیسم اولیه بسیار مهم به شمار می آید .

 در واقع در زنجیره‌های پپتیدی ، رزیدوهای پرولین محدودیت‌های ساختاری ایجاد خواهند کرد و حساسیت پیوندهای پپتیدی پروگزیمال را به فعالیت پروتئاز افزایش خواهد داد.

بنابراین پرولین به‌عنوان یک اسیدآمینه آلی پروتئینوژنیک طبقه‌بندی شده است و در بیوسنتز پروتئین‌ها مورد کاربری قرار میگیرد .

در اسیدآمینه پرولین زنجیره جانبی از کربن آلفا به نیتروژن متصل می‌شود و یک حلقه پیرولیدین تشکیل می‌دهد ، و آن را به‌عنوان یک اسیدآمینه آلیفاتیک طبقه‌بندی می‌کند.

اسیدآمینه ال پرولین در گرید کشت سلول در موارد زیر مورد استفاده قرار میگیرد :

  • به‌عنوان یک ترکیب موثر در محیط کشت دی ام ای ام  با گلوکز بالا برای کشت و تمایز کندروسیت‌ها مورد استفاده قرار میگیرد .
  • این ترکیب به ‌عنوان جزئی از پایه نیتروژن مخمر برای کشت مخمر استفاده میگردد .
  • پرولین به‌عنوان مکمل در آماده‌سازی محیط کندروژنیک و محیط دکستروز سنتتیک مینمال (SD)مورد کاربرد قرار میگیرد .
  • در مطالعات برای تهیه مخلوط L- پرولین-L- فنیل آلانین (L-Pro-L-Phe) در استونیتریل کاربرد دارد .

ال پرولین در تنش خشکی :

از این محصول معمولا برای کنترل تنش خشکسالی های اقلیمی که بر روی محصولات زراعی و کشاورزی و باغبانی اثر میگذارد بیش از مواد شیمیایی دیگر استفاده فراوانی میشود به گونه ای که بتواند آثار مخرب خشکسالی را بر روی محصولات کنترل نماید و کاهش دهد .

این اسید آمینه در گیاهان اغلب نقش تسهیل کننده اثر تنش ها را عهده‌دار است . به عنوان مثال ، توانایی پرولین در کاهش اثرات منفی تنش شوری گیاهان بارها آزمایش و گزارش شده ‌است . همچنین، باید در نظر داشت که پرولین در کشت بافت گیاهان بسیار سودمند است . فایده افزودن پرولین به محیط کشت گیاهان به نحوی است که ، در قیاس با سایر اسید آمینه‌ها ، موجب رشد سالمتر و مطلوبتر بافت در معرض تنش خواهد شد .

انواع ال پرولین :

ال پرولین در دو نوع آزمایشگاهی و صنعتی توسط کارخانه های بزرگ تولید کننده مواد شیمیایی تولید میگردد . این ماده در نوع صنعتی در بالک های 25 کیلوگرمی تولید میگردد و اینگونه تولیدات عموما به دلیل توجیه اقتصادی از درجه خلوص پایینتری نسبت به نوع آزمایشگاهی خود برخوردارند .

پرولین های صنعتی همانطور که از اسم آن پیداست عموما در تولیدات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند به دودلیل عمده : یکی اینکه این محصولات دارای ارزش نازلتری نسبت به نوع آزمایشگاهی خود هستند و برای صنایع مختلف به صرفه تر است که از این محصولات در تولیدات خود استفاده کنند و دیگر اینکه پرولینهای صنعتی به دلیل اینکه در حجم های بالا تولید میشوند میتوانند پاسخگوی نیازهای صنایع باشند حال آنکه نوع آزمایشگاهی این محصولات در حجم های کوچکتر تولید میشوند و در عین حال نسبت به نوع صنعتی خود دارای قیمت بالاتری هستند .

پرولین و کاربردهای آن

ال پرولین های بسیار خالص :

کارخانه های بزرگ تولید کننده مواد شیمیایی آزمایشگاهی مثل شرکت سیگما ( SIGMA   ) ، اسید آمینه ال پرولین را در حجم های آزمایشگاهی و تحقیقاتی تولید میکنند  و میتوان این ترکیب را از نمایندگی سیگما در نقاط مختلف تهیه نمود .

این ترکیب در این حالت دارای خلوص بالاتری نسبت به حالت صنعتی قرار دارد و عموما برای امور تحقیقات و پژوهش و همچنین در تولیداتی که خلوص و کیفیت محصول نهایی بسیار مورد توجه است ، مورد استفاده قرار میگیرد .

بسته بندی محصولات در حالت آزمایشگاهی معمولا کوچک هستند و دارای بسته بندی هایی بسیار دقیق همراه با درج آنالیز بر روی بسته بندی ها هستند .