علت قطع شدن صدای ضبط ماشین+ 3 راه حل فوری

قطع شدن صدای ضبط ماشین یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای سرنشینان بیافتد. زمانی که قصد دارید در ماشین از موزیک استفاده کنید، قطعاً مایلید بدون قطع و وصل شدن صدای باکیفیتی را دریافت کنید. در ادامه با متداول‌ترین علت قطع شدن صدای ضبط ماشین و راه‌حل‌های فوری آن آشنا می‌شویم.

01

علل قطع شدن صدای ضبط ماشین

قطع شدن صدای ضبط ماشین ممکن است ناشی از مشکلات متعددی باشد. همچنین قابل ذکر است که علت قطع شدن صدای ضبط ماشین به محل خرابی وابسته است؛ به عنوان مثال در شرایطی که رادیو ماشین خراب شده یا اتصال بلوتوث به ضبط قطع می‌شود، علت متفاوت است. در ادامه متداول ترین علل این اختلال را به همراه راه‌حل‌های آن بررسی می‌کنیم.

رادیو ماشین کار نمی‌کند

هنگامی که سیم کشی ضبط ماشین معیوب شده است، ممکن است رادیو ماشین کار نکند. رادیو از طریق سیم ‌هایی که در زیر داشبورد قرار دارند به بلندگو ها متصل می‌شود و برای بررسی علت قطع شدن صدای ضبط ماشین بهتر است ابتدا این سیم‌ ها را چک کنید. اگر مشکل از سیم ‌ها نبود، بهتر است فیوز های مربوط به ضبط را بررسی کنید؛ سوختگی فیوز ها نیز می‌تواند علت دیگر خراب شدن صدای ضبط باشد.

در هر صورت خرابی رادیو ماشین به احتمال زیاد ناشی از مشکلات برقی است و توسط باطری ساز قطعاً بهبود می‌یابد.

کشیده شدن کابل AUX

زمانی که با استفاده از کابل AUX موبایلتان را به سیستم صوتی وصل کرده‌اید و موزیک پخش می‌کنید، احتمالاً باید منتظر قطع شدن صدای آن باشید. کابل‌های AUX بسته به مقاومت خود طول عمر محدودی دارند و کشیدگی آنها باعث خراب شدن کابل می‌شود. در این شرایط فیکس کردن کابل و قرار دادن موبایل در یک جای مناسب می‌تواند به وصل شدن صدا کمک کند. در غیر این صورت بهتر است کابل را تعویض کنید.

ضبط ماشین قطع و وصل می‌شود

یکی از مشکلات متداولی که برای ضبط ماشین به وجود می‌آید، قطع و وصل شدن صدای ضبط است. علت قطع شدن صدای ضبط ماشین در این حالت اغلب مربوط به سیم کشی است. البته ممکن است ایراد داخلی در ضبط، اختلال در سیم بلندگوها و مشکل آمپر نیز باعث بروز این مشکل شود.

برای شناسایی علت اصلی مشکل لازم است یک فرد متخصص و با تجهیزات مخصوص ضبط را بررسی کند. به عنوان مثال زمانی که رادیو کار می‌کند اما ضبط به درستی کار می‌کند، عیب یابی کمی دشوار است.

ضبط ماشین بدون صدا کار می‌کند

در صورتی که ضبط به درستی روشن می‌شود اما صدایی از بلندگوها شنیده نمی‌شود، به احتمال زیاد هدیونیت درست عمل می‌کند و مشکل از جای دیگری است. برای عیب یابی ضبط خودرو در چنین حالتی بهتر است ابتدا سالم بودن بلندگوها،‌ سیم کشی آنها و عملکرد ضبط در حالت ‌های مختلف را بررسی کنید.

همچنین یکی از احتمالات این است که آمپلی فایر به حالت محافظت رفته و صدای بلندگوها را قطع کند. در این حالت علت قطع شدن صدای ضبط ماشین، نوسان در برق ضبط یا گرم شدن بیش از حد آمپلی فایر  است که باید توسط فرد متخصص حل شود.

روشن نشدن ضبط خودرو

یکی دیگر از مشکلاتی که برای رانندگان خودرو پیش می‌آید این است که ضبط خودرو به طور کلی روشن نمی‌شود. در چنین حالتی علت قطع شدن صدای ضبط ماشین ممکن است هر چیزی باشد؛ از خراب شدن ضبط ماشین گرفته تا قطع سیم کشی پشت ضبط. بنابراین اگر با چنین مشکلی مواجه شده‌اید بهتر است وقت خود را تلف نکنید و حتماً به یک فرد متخصص مراجعه کنید.

02

علت قطع شدن صدای ضبط ماشین با بلوتوث

علت قطع شدن صدای ضبط ماشین در حالتی که به بلوتوث موبایل متصل است، می‌تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات ممکن است ضبط ماشین به بلوتوث مجهز باشد یا اینکه با استفاده از دانگل بلوتوث به سایر دستگاه‌ها متصل شود. در این صورت علت قطع شدن صدای ضبط ماشین احتمالاً مربوط به اتصال نامناسب بلوتوث است. گاهی اوقات ممکن است با مشکلات عجیبی در بلوتوث مواجه شوید که مختص خودرو و سیستم صوتی آن نیست.

علت قطع شدن صدای ضبط ماشین در حالت اتصال بلوتوث،‌ احتمالاً یکی از موارد زیر است:

  • روشن نبودن بلوتوث دستگاه (موبایل، تبلت یا لپ تاپ)
  • ناسازگاری نسخه بلوتوث دستگاه پخش و دستگاه کنترل کننده
  • ناسازگاری دانگل بلوتوث نسبت به دستگاه پخش
  • ایجاد نویز توسط تجهیزات الکترونیکی
  • دور بودن دستگاه بلوتوثی نسبت به ضبط خودرو

3 راه حل فوری برای قطع شدن صدای ضبط ماشین بلوتوثی

در صورتی که از بلوتوث برای اتصال موبایل خود به ضبط ماشین استفاده می‌کنید و هنوز علت قطع شدن صدای ضبط ماشین را پیدا نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم از راه‌حل‌های فوری زیر برای برقراری مجدد اتصال استفاده کنید. این راه‌حل‌ها در اغلب موارد پاسخگوی نیاز افراد هستند:

  1. سازگاری نسخه بلوتوث ضبط، دانگل بلوتوث و موبایل را بررسی کنید

زمانی که دو وسیله بلوتوثی را به هم متصل می‌کنیم، باید سازگاری آنها نسبت به یک دیگر را بررسی کنیم. جفت کردن وسایل بلوتوثی تحت یک استاندارد کلی صورت می‌گیرد و اگر نسخه بلوتوث دو دستگاه متفاوت باشد، احتمال جفت نشدن آنها وجود دارد. اگر نسخه های مختلف بلوتوث را و نحوه اتصال آنها را در اینترنت سرچ کنید، به راحتی سازگاری آنها را تشخیص می‌دهید.

مهم ‌ترین ایرادات دانگل بلوتوث ضبط ماشین مربوط به ناسازگاری آن با ضبط است؛ چرا که یک دانگل بلوتوث ممکن است با یک ضبط خاص سازگار نباشد و برای حل این مشکل چاره‌ای جز تعویض دانگل بلوتوث وجود ندارد.

  1. فاصله و موانع بین دستگاه‌ها را کم کنید

زمانی که علت قطع شدن صدای ضبط ماشین را تشخیص نداده‌اید، بهتر است ابتدا فاصله دو دستگاه را با یک دیگر کم کنید. فاصله زیاد یا وجود موانع ضخیم و فلزی مشکل ساز است و می‌تواند صدای ضبط را قطع کند. در این حالت حتی ممکن است دستگاه به ضبط خودرو متصل باشد اما نتواند به خوبی سیگنال‌های صوتی را ارسال کند.  بنابراین تا جایی که ممکن است دستگاه بلوتوث را به ضبط خودرو نزدیک کنید.

  1. خاموش و روشن کردن بلوتوث را امتحان کنید

یکی از اولین راه‌حل‌هایی که به برقراری اتصال مجدد میان ضبط و موبایل شما کمک می‌کند،‌خاموش و روشن کردن بلوتوث موبایل است. همچنین می‌توانید دانگل بلوتوث را خارج کنید و دوباره وارد پورت آن کنید تا اتصال از نو آغاز شود. با این کار باگ‌های موجود از بین می‌رود. و شما می‌توانید از صدای ضبط لذت ببرید.