۲۰ هزار نیروی حشد شعبی حافظ امنیت زائران اربعین

سازمان حشد شعبی از کشف گلوله‌های خمپاره و خمپاره اندازهایی در کربلا معلی خبر دادند.

 

در بیانیه سازمان حشد شعبی عراق که خبرگزاری واع عراق آنرا منتشر کرده، آمده است: تیم های خنثی کننده مواد منفجره حشد شعبی عراق گلوله‌های خمپاره و نیز خمپاره انداز در کربلای معلی کشف و ضبط کردند.

حشد شعبی در بیانیه خود تاکید کرد که انجام این ماموریت مهم پس از اطلاع رسانی از سوی شهروندان انجام شد.

در این بیانیه آمده است: تیم‌های خنثی کننده مواد منفجره طبق گزارش شهروندان وارد عمل شدند و وجود اشیاء ناشناس در نزدیکی ایست بازرسی« الجربیه» در مرکز کربلا را تایید کردند که پشت یک موکب رها شده بود و با همکاری دفاع مدنی کشف  ضبط و به اداره اطلاعات کربلا تحویل داده شد.

بیست هزار نیروی حشد شعبی حافظ امنیت زائران اربعین

خبر امنیتی دیگر از عراق اینکه فرماندهی عملیات فرات مرکزی حشد شعبی از نیروهای شرکت کننده در تامین مراسم اربعین خبر داد.

«سجاد الاسدی» مسئولیت عملیات نیروهای فرماندهی فرات مرکزی حشد شعبی عراق به الفرات اعلام کرد: شمار نیروهایی که وظیفه تامین امنیت مراسم اربعین را دارند از بیست هزار نفر فراتر رفته  که این شامل رزمندگان، داوطلبان و نیروهای خدمات رسان است.

وی افزود: قریب به 10 هزار رزمنده و نیز هشت هزار داوطلب و چهار هزار نیروی خدماتی و برقرار کننده تامین نظم و امنیت در مناطق مختلف کربلا حضور دارند که اقدام به حمایت امنیتی از موکب‌ها و زائران می کنند و وظایف خدماتی انجام می دهند و حرکت خودروها را تنظیم و حرکت عبور و مرور در خیابانهای آکنده از زائران را مدیریت می‌کنند.

۲۰ هزار نیروی حشد شعبی حافظ امنیت زائران اربعین

تداوم طرح امنیتی حشد شعبی در دیالی

از سوی دیگر «احمد التمیمی» از فرماندهان حشد شعبی عراق اعلام کرد: با توجه به تداوم روند انبوه زائران اربعین در دیالی و نیز عبور هزاران زائر ایرانی از گذرگاه منذریه، آماده باش نیروهای حشد شعبی به مدت 72 ساعت دیگر تمدید شد.

وی افزود: این تمدید به دلیل اهمیت نقش یگانهای حشد شعبی در هفت منطقه دیالی است که مهمترین مسیرهای عبور زائران از منذریه به سمت بغداد را تشکیل می‌دهد و تداوم طرح امنیتی فراگیر با هماهنگی عملیات دیالی تا پایان مراسم اربعین را طلب می کند.

التمیمی تاکید کرد: حشد شعبی طی روزهای گذشته 6 عملیات ویژه در راستای تامین امنیت انجام داده است.

توصیه امنیتی مقام عالی رتبه عراقی به نیروهای امنیتی

از سوی دیگر سرلشکر «عبدالامیر الشمری» جانشین فرماندهی عملیات مشترک عراق بر ضرورت همکاری امنیتی با زائران تاکید کرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که معاون فرمانده عملیات مشترک عراق بر شروع طرح امنیتی و حرکت زائران در بغداد نظارت کرد و همراه او فرمانده عملیات بغداد و برخی از فرماندهان عالی رتبه دیگر هم حضور داشتند.

الشمری همچنین از نیروهای تامین کننده امنیت زائران بازدید به عمل آورد.

وی به نیروها تاکید کرد که باید نهایت توان اطلاعاتی را برای اجرای طرح امنیتی به کار گیرند.

الشمری همچنین بر ضرورت هوشیاری و همکاری نیروهای امنیتی با زائران تاکید کرد.

بالاترین میزان عبور زائر در گذرگاه خسروی

این درحالی است که «احمد الشمری» از مسئولان هماهنگ کننده اربعین اعلام کرد که به نسبت به روزهای گذشته شمار زائران ایرانی که از مرز منذریه(خسروی) به کربلا می‌روند، در مقایسه با روزهای گذشته کمتر شده است.

وی افزود: حرکت زائران ایرانی از گذرگاه منذریه به میزان 50 درصد طی ساعات گذشته کم شده است و به 15 زائر رسیده است و این در حالی است که طی روزهای گذشته 33 هزار نفر بود. این روند کاهشی با توجه به ورود بخش اعظم زائران طی روزهای گذشته، ادامه دار خواهد بود.

الشمری همچنین اعلام کرد که میانگین حرکت زائران ایرانی از مرز منذریه به سمت کشورشان پس از انجام زیارت به میزان 35 درصد رسیده است و این شمار در حال افزایش است و طی روزهای آتی شمار زائران ایرانی که عراق را به سمت ایران ترک می‌کنند، بیشتر هم خواهد شد.

وی افزود: شمار زائرانی که برای انجام مراسم اربعین از مرز خسروی وارد شده اند، قریب به 200 هزار زائر است که بالاترین رقم در تاریخ این گذرگاه است.

تکذیب برکناری رئیس پلیس عراق

یک منبع امنیتی به شفق نیوز عراق اعلام کرد که اخبار مربوط به برکناری سرلشگر «صالح العامری» رئیس پلیس عراق صحت ندارد و او مشغول انجام وظایف خود است و بر طرح امنیتی مراسم اربعین در نجف نظارت دارد.