با تغییرات کنکور 1402 چه کنم؟

یکی از مهم ترین چالش های پیش روی داوطلبان کنکور 1402، دستور تغییراتی است که در پیش روست. از آن جا که ماهیت مغز با تغییرات ناگهانی مخالف است؛ این تغییرات باعث ایجاد چالش و ترس در بسیاری از پشت کنکوری ها شده. این در حالی است که با کمی بررسی میفهمیم این تغییرات آنقدرها هم ترسناک نیستن! قرار است ما در این بخش چالش های پیش روی کنکور 1402 را با هم  دقیق تر بررسی و در این باره نتیجه گیری کنیم .

4

 در کنکور پیش رو سهم معدل کتبی نهایی افزایش میابد

بر طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، از تغییرات مهم کنکور1401و1402 افزایش سهم معدل کتبی نهایی سال دوازدهم در نتایج کنکور بوده است. این تاثیر چیزی به اندازه 40 درصد است که بر اساس سابقه تحصیلی سال دوازدهم و بر مبنای 10 درسی است که امتحان آن مشترکا در مدارس کشور برگزار شده است.

 برای بررسی دقیق تر این مساله باید بگوییم تاثیر معدل در کنکور چیز جدیدی نیست! مساله تاثیر معدل در کنکور سراسری هر سال پر رنگ تر میشود و اتفاقا میتوان به آن به چشم یک فرصت نگاه کرد! به گفته بسیاری از مشاوران تحصیلی فرصت امتحانات نهایی سال دوازدهم فرصتی بسیار طلایی برای کسب نمرات عالی و سبقت از رقبا است. فرصتی شبیه به یک کنکور دوباره که باید به نحو عالی مورد استفاده قرار گیرد. با یک برنامه ریزی دقیق مانند تمام امتحانات دوره متوسطه از این مرحله نیز میتوان با موفقیت خارج شد.

 کنکور سراسری 1402 دوبار برگزار میشود!

قرار است که در سال جدید شاهد برگزاری دوبار کنکور سراسری باشیم. از مهم ترین تغییرات کنکور 1402 نیز همین مورد است. کنکور سال 1402 در دو نوبت دی ماه 1401 و تیر ماه 1402 برگزار خواهد شد. در این باره نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی میگویند برگزاری دوبار کنکور به منزله ایجاد یک فرصت بیشتر برای داوطلب و آمادگی بیشتر است. اما در مقابل برخی دیگر دقیقا عقیده ای عکس دارند! این افراد معتقدند دفعات بیشتر برگزاری کنکور به دلیل افزایش استرس از بازدهی داوطلب میکاهد.

در مقابل افرادی مانند محمد رضا پوردستمالچی (از مشاوران برتر کنکو، مدیریت مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی و کارشناس صدا وسیما ) معتقدند لازمه موفقیت در کنکور داشتن یک برنامه مدون و کمک گرفتن از مشاوران ماهر است. به خاطر داشته باشید در سایه برنامه ریزی آموزشی و کسب تجربه افراد ماهر از هر نوع سدی میتوان عبور کرد.

5

 کنکور سراسری 1402 دو سال اعتبار دارد

 نتایج کنکور سراسری 1402 تا دو سال اعتبار خواهد داشت. از زمانی که نتیجه منتشر میشود داوطلبان دو سال فرصت دارند از نتیجه خود برای ثبت نام در دانشگاه ها، البته در بازه زمانی انتخاب رشته کنکور دانشگاه استفاده کنند.

 

حذف ضرایب زیر گروه ها

اگر به خاطر داشته باشید هر رشته دارای زیر گروه های متفاوتی بود که دارای ضرایب متفاوتی بودند. این تاثیرات در کنکور سال جدید محو خواهد شد. بدون در نظر گرفتن زیر گروه های مختلف تاثیر دروس در تمامی زیر گروه ها یکسان خواهد شد.

بررسی تغییرات کنکور 1402

همان طور که در ابتدای توضیحات نیز گفتیم تغییرات کلی صورت گرفته در کنکور 1402 به دید هرکسی بستگی دارد. به طور مثال عده ای معتقدند دو مرحله ای شدن کنکور موجب کاهش استرس و عده ای دیگر معتقدند این مساله باعث افزایش استرس و کاهش بازده میشود. همچنین برخی معتقدند دو مرحله ای شدن کنکور با توجه به کاهش زمان داوطلبان برای آمادگی آزمون و در نتیجه باعث اتلاف وقت و صرف هزینه های بیشتری برای آنان میشود.

نظر برخی دیگر این است که تاثیر معدل در کنکور سال های جدید باید افزایش یابد تا از بار فشار و استرس ناشی از آزمون بکاهد. برخی دیگر میگویند تاثیر معدل روی کنکور سراسری در صورتی که دانش آموز نتیجه خوبی از امتحانات نگرفته باشد؛ باعث افزایش استرس داوطلب در زمان کنکور خواهد شد پس باید به حداقل ممکن کاهش یابد.

در مورد تاثیرات زیر گروه های کنکور نیز عده ای معتقدند تفاوت در ضرایب درسی زیر گروه های مختلف سبب میشود میزان زمان گذاری برای مطالعه هریک از دروس مشخص شود. به اعتقاد عده ای دیگر نیز این تفاوت ضرایب مهم نبوده و باید برداشته شود.

به عنوان یک جمع بندی کلی باید بگوییم تغییرات کنکور سراسری 1402 شاید از دید هرکس دارای معنای متفاوتی باشد؛ اما آن چه مهم است کسب آمادگی برای دریافت بهترین نتیجه است.

به گفته مشاوران برتر کنکور تدوین برنامه های دقیقه نودی، شرکت در کلاس های جمع بندی یا حتی اردوهای مطالعاتی کنکور به خودی خود برای جمع بندی و موفقیت در کنکور 1402 کافی نیست. برای موفقیت حتمی باید از همین الان شروع کرد و برنامه داشت. برنامه ریزی کنکور 1402 خود نیازمند تجربه و دقت فراوانی است که بهتر است حتما زیر نظر یک مشاور برتر کنکور انجام شود.

6

به خاطر داشته باشید پروسه کنکور به خودی خود به علت مافیایی که در پشت صحنه حضور دارد دستخوش تغییرات بسیاری شده و خواهد شد. اگرچه استانداردهای کنکور برای سال های آینده قابل پیش بینی نیستند اما با یک برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی میتوان حرکت هوشمندانه ای در جهت هماهنگ شدن با این جریان غیر قابل پیش بینی انجام داد.