واکنش مجلس اعلای اسلامی عراق به پیاده روی اربعین

مجلس اعلای اسلامی عراق امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای پیاده روی اربعین را «حماسه‌ای تاریخی» توصیف و تأکید کرد که جهان از آن‌چه این روزها در عراق اتفاق می‌افتد، در حیرت است و هویت حسینی در عمق و جان مردم عراق با تمامی طیف‌ها و قومیت‌ها تبدیل شده و عراقی‌ها با وجود انواع حوادث تاریخی و ظلم و جنایت‌ها و مشکلات فعلی اما دست از مکتب امام حسین (ع) برنداشته‌اند، بلکه روز به روز بر محبتشان افزوده شده است.

در این بیانیه که از سوی شیخ «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق صادر شده آمده است:

در چنین روزهایی در سال ۱۹۷۷ عراقی‌ها در دفاع از پیاده‌روی اربعین و مقابله با ستمگری حزب بعث که پیاده‌روی اربعین را ممنوع کرده و دست به بازداشت زائران می‌زد، به پا خواسته و بر خواسته خود برای رسیدن به کعبه آزادگان اصرار کردند و هزاران شهید و زندانی در راه خود دادند و با استقامتشان انتفاضه "صفر" شکل گرفت تا تعبیری از ایستادگی آزادگان در برابر ظلم و تجاوز به عقیده و هویت حسینیشان باشد.

قدرت دفاع از راهپیمایی اربعین و مقابله با ظالم حزب بعث را داشتند که دستور ممنوعیت این مراسم را صادر کرد و راهپیمایان را بین نجف و کربلا تعقیب کرد و حسینی ها با اصرار خود برای رسیدن به پیشروی کردند. کعبه لیبرال ها

مردم عراق از ظلم حاکمان و مزدوران آن‌ها که به شعائر حسینی حمله و با آزادگان مقابله می‌کردند و عرصه را بر حوزه‌های علمیه تنگ می‌کردند، آسیب دیده‌اند. سرنوشت کسانی که علیه شعائر حسینی ایستادند در زباله‌دان تاریخ است و انسان‌های پاک و آزاده بر آن‌ها لعنت می‌فرستند.

امروز با وجود تمام چالش‌ها و مشکلاتی که مردم عراق در دهه‌های سیاه گذشته از سرکوب ظالم، جنگ‌های پوچ، محاصره، اشغال و حملات فرقه‌گرایانه القاعده و داعش و دیگران تجربه کرده‌اند و در حالیکه در معرض انواع روش‌های جنگ نرم و اشاعه مواد مخدر، فساد مالی و اداری و فرصت‌های از دست رفته قرار دادند، اما شعائر حسینی در جان‌ها ریشه دوانده و محبت آزادگان از گروهها و عشایر و مناطق مختلف به این شعائر بیشتر شده است.

و خدمت به زائران امام حسین (علیه السلام) مایه افتخار ملی و انسانی شده است که نظیری در جهان ندارد و نسل به نسل عراقی‌ها از این صفت بهره‌مندند و با آن تربیت شده‌اند و به عمق هویتشان تبدیل شده است.

واکنش مجلس اعلای اسلامی عراق به پیاده روی اربعین

امروزه جهان با حیرت به نظاره آن‌چه در عراق می‌گذرد، ایستاده است. یک رویداد مردمی، اخلاقی، با عالی‌ترین درجه ایثار و خدمت و دوستی و بخشش در جریان است و می‌توان آن را «حماسه تاریخی» شمرد که قهرمانانش میلیون‌ها نفر از طیف‌ها و قومیت‌های مختلف هستند که در راه خدمت به زوار امام حسین (ع) و مهمانانش بخشش می‌کنند که نشان از عمق هویت مردم عراق و شیعیان امام حسین و مرام مکتب ایشان دارد.

از این رو بیایید بر گرد محور امام حسین (ع) جمع شویم و با امام حسین (ع) یکدست شده و همگی از مکتب ایشان بیاموزیم و به عنوان ملت امام حسین (ع) متمایز باشیم. خشا به حال شما ای ملت حسین و مردم عراق. حسین هویت ماست.