وام ۵ میلیون تومانی اربعین چه شد؟

حمیدرضا محمدی با اشاره به پیگیری زیاد زائران درباره وام اربعین، گفت: اطلاعات افراد درخواست‌کننده تسهیلات اربعین در سامانه « سماح »، به وزارت اقتصاد و دارایی فرستاده شده و درحال بررسی است.

او افزود: طبق پیگیری سازمان حج و زیارت که مسؤولیت کمیته ثبت‌نام زائران در ستاد اربعین را به عهده داشته، وزارت امور اقتصاد و دارایی با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها و پلیس گذرنامه درحال بررسی اطلاعات درخواست‌کنندگان تسهیلات اربعین است که پس از این مرحله، اسامی تایید شده به بانک عامل اعلام خواهد شد و بانک از طریق پیامک به واجدان دریافت این تسهیلات، اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و پذیرش و اعزام عتبات در سازمان حج و زیارت گفت: نتیجه این بررسی به‌زودی اعلام خواهد شد و آن‌هایی که شرایط اعلام شده از سوی وزارت اقتصاد را داشته باشند؛ یعنی سرپرست خانواره بوده و از مرزهای زمینی خارج شده باشند، این تسهیلات را که رقم آن از سه تا پنج میلیون تومان، بسته به تعداد افراد است، دریافت می‌کنند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در نیمه‌های شهریورماه ۱۴۰۱ پیش از آغاز پیاده‌روی اربعین اعلام کرده بود: به منظور پرداخت تسهیلات ویژه برای حضور زمینی زائران اربعین، پس از هماهنگی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه، سازمان حج و زیارت، ستاد مرکزی اربعین، پلیس گذرنامه و بانک‌ها صورت گرفت، زائران سرپرست خانواری که یارانه دریافت می‌کنند، پس از درخواست این تسهیلات در سامانه حج و زیارت (سماح)، در صورتی‌که از مرزهای زمینی خارج شوند، مبلغ این تسهیلات به صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه به بانک‌ها به حساب یارانه آن‌ها واریز شده و با اقساط یک‌ساله از یارانه آن‌ها کسر خواهد شد.

براساس شرایطی که از سوی وزارت اقتصاد اعلام شده، متقاضی دریافت وام اربعین باید سرپرست خانوار و دریافت‌کننده یارانه باشد، در سامانه سماح سازمان حج و زیارت برای اربعین ثبت‌نام کرده و صرفا از مرزهای زمینی سفر کرده باشد.

این توضیح نیز داده شده زائرانی که سرپرست خانوار نیستند امکان بهره‌مندی از این تسهیلات با رضایت سرپرست خانوار را خواهند داشت.

وام ۵ میلیون تومانی اربعین چه شد؟

میزان این تسهیلات برای یک نفر سرپرست خانوار سه میلیون تومان، به همراه یک نفر از اعضای تحت پوشش چهار میلیون تومان و همراهان دو نفر یا بیشتر پنج میلیون تومان اعلام شده است.