پوتین برای اروپا خط و نشان کشید

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه وجود هرگونه ارتباط میان کشورش با بحران انرژی اروپا را رد کرد و گفت چنانچه اتحادیه اروپا خواستار گاز بیشتری است باید تحریم‌های مربوط به خط لوله گاز نورد استریو ۲ را رفع کند.

پوتین که بعد از نشست سازمان همکاری شانگهای صحبت می کرد تاکید کرد که مسکو به تعهدات خود در قراردادهای انرژی پایبند خواهد بود.

پوتین گفت: «مخلص  کلام اینکه اگر شما نیاز دارید و اگر برایتان دشوار است تحریم‌های اعمال‌شده علیه نورداستریم ۲ را که معادل ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز در سال خواهد بود بردارید. فقط دکمه را فشار دهید و همه چیز مرتب می‌شود.»

نورد استریم ۲ که در بستر دریای بالتیک و موازی با نورداستریم‌۱ قرار گرفته یک سال پیش ساخته شد اما آلمان چند روز قبل از حمله روسیه به اوکراین تصمیم گرفت مشارکتش در این پروژه را قطع کند. 

افت عرضه گاز توسط روسیه باعث دو برابر شدن قیمت گاز در آغاز سال جاری میلادی شد. از چند هفته گذشته که صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله مهم نورداستریم 1 به اروپا تا مدت نامعلومی متوقف شده، بحران گازی در اروپا بسیار شدیدتر شده است. اگرچه روس‌ها به صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله عبوری از اوکراین ادامه می‌دهند اما میزان آن در مقایسه با حجم صادرات گاز روسیه قبل از بحران اوکراین بسیار کمتر است.

در آلمان کمبود سوخت باعث شدت گرفتن نگرانی‌ها نسبت به ورشکستگی احتمالی شرکت‌های توزیع گاز شده است. چند روز پیش کلوس دیتر مائوباخ، مدیرعامل شرکت واردات گاز یونیپر آلمان هشدار داد که این کشور ممکن است در فصل زمستان مجبور به سهمیه‌بندی گاز شود.

بر اساس ارزیابی بانک گلدمن ساکس سهمیه‌بندی در آلمان به معنای از دست رفتن ۶۵ درصد صنعت این کشور خواهد بود.

پوتین برای اروپا خط و نشان کشید

بر اساس آمارهای رسمی انبارهای ذخیره‌سازی گاز در آلمان هم اکنون ۸۵ درصد پر هستند، اما با این حال کلوس مولر، دبیر نهاد سیاست‌گذاری در حوزه انرژی این کشور ماه گذشته هشدار داده حتی در صورت رسیدن این رقم به ۹۵ درصد میزان آن برای فقط دو ماه تقاضای گاز آلمان کافی خواهد بود.