ترکیه در دوراهی ناتو و شانگهای

ترکیه به دنبال عضویت در سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سال‌های اخیر تلاش قابل توجهی برای ایجاد اتحاد با کشورهای دوست در شرق صرف کرده است.

 

اردوغان پس از شرکت در اجلاس اخیر سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان و گفت وگو با رهبرانی از جمله شی جین پینگ رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، این خبر را اعلام کرد. در صورت به سرانجام رسیدن این پیشنهاد، ترکیه به اولین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تبدیل می‌شود که به این بلوک می پیوندد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، اردوغان در گفت وگو با خبرنگاران در شهر سمرقند محل برگزاری اجلاس سازمان همکاری شانگهای، گفت: با این اقدام روابط ما با این کشورها به موقعیت بسیار متفاوتی وارد خواهد شد.

به گفته آگاهان امر، اظهارات وی در مورد درخواست بالقوه ترکیه برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در حالی بیان شد که اردوغان به دنبال دیداری انفرادی با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است، اما هنوز نتوانسته آن را قطعی کند.

ترکیه از سال ۲۰۱۳ با امضای قرارداد مشارکت به سازمان همکاری شانگهای پیوسته است. عضویت کامل در این بلوک به اردوغان اهرمی جدید علیه غرب و چشم‌انداز روابط اقتصادی قوی‌تر می‌دهد زیرا دولت این کشور تلاش می‌کند تا اقتصاد آشفته اش را پیش از انتخابات سال آینده تثبیت کند.

ترکیه در دوراهی ناتو و شانگهای

بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روز جمعه در حالی به کار خود پایان داد که ۹ کشور جمهوری اسلامی ایران، هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری خلق چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو  رسمی سازمان همکاری شانگهای هستند و سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان دارای وضعیت ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، جمهوری ترکیه و جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا شرکای گفت وگوی سازمان همکاری شانگهای هستند.

سازمان همکاری شانگهای Shanghai Cooperation Organization پانزدهم ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.