توافق بدون تضمین بی‌معنی است

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی » رئیس جمهوری ایران در مصاحبه با برنامه 60 دقیقه شبکه سی بی اس آمریکا درباره توافق هسته‌ای گفت، ما برای دستیابی به توافق خوب و منصفانه جدی هستیم. اما در این توافق باید تضمین وجود داشته باشد که آمریکا نتواند از این توافق خارج شود. 

وی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها پیمان شکنی کردند. آنها این کار را کردند، وقتی شما به تعهدتان وفادار نباشید توافق بی معنی است. ما نمی‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم چرا که قبلا آن را تجربه کردیم؛ اگر تضمین وجود نداشته باشد هیچ اعتمادی(به آنها) نخواهیم داشت.  

آیت الله رئیسی در ادامه مصاحبه درباره استفاده ایران از مصارف صلح آمیز انرژی اتمی تاکید کرد که انرژی هسته‌ای را برای مصارف درمان، کشاورزی، نفت و گاز می‌خواهیم.

وی درباره ادعاهای غرب درباره ساخت بمب اتمی نیز گفت، ما بارها به آن پاسخ دادیم، این ادعاها بی اساس هستند و جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که بمب اتمی در دکترین دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد. 

 آیت الله رئیسی درباره موضوع تبادل زندانی با آمریکا گفت: در آمریکا نیز تعدادی شهروند ایرانی زندانی هستند و ما بارها اعلام کردیم و این می‌تواند یک موضوع مستقیم انساندوستانه باشد و به آمریکایی‌ها گفتیم که می‌توانیم با آنها جدای از مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کنیم. اگر این اتفاق بیافتد این یک موضوع انساندوستانه می‌تواند باشد و قابل مذاکره است.

رئیس جمهوری ایران درباره حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و احتمال دیدار با رئیس جمهور آمریکا نیز گفت: نه. فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد. ما هیچ اعتقادی به مذاکره و دیدار با رئیس جمهور آمریکا نداریم و آن را بی فایده می‌دانیم. 

آیت الله رئیسی در زمینه تفاوت دولت بایدن و ترامپ نیز به خبرنگار شبکه سی بی اس گفت: دولت جدید آمریکا ادعا می‌کند که با دولت قبلی فرقهایی دارد و بارها پیامهایی به ما داده‌اند اما ما هیچ تغییری را در واقعیت شاهد نبودیم. 

رئیس جمهوری در ادامه تاکید کرد، تحریمها علیه مردم ایران بسیار ظالمانه است و برای ما مهم است که تحریمها برداشته شود. 

توافق بدون تضمین بی‌معنی است

وی در پاسخ به سوالی راجع به هولوکاست و اینکه آیا به هولوکاست اعتقاد دارد یا نه گفت: مسائل تاریخی باید توسط محققان و تاریخ شناسان مورد بررسی و کنکاش قرار بگیرد. یک نشانه هایی نیز وجود دارد که چنین اتفاقی(هولوکاست) افتاده است که باید مورد بررسی دقیق توسط محققان و مورخان قرار بگیرد.

آیت الله رئیسی مردم فلسطین را مردم اصلی کشور فلسطین و کسانی که باید در آنجا زندگی کنند خواند و افزود، مردم فلسطین یک حقیقت هستند اما اکنون آواره و از سرزمین مادری رانده شده اند و آمریکا از این رژیم جعلی حمایت می‌کند. 

آیت الله رئیسی تاکید کرد، کسانی که امروز با رژیم صهیونیستی دست می‌دهند(کشورهایی که با تل آویو عادی سازی روابط کردند) نیز در جنایات این رژیم شریک هستند.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سوالی درباره ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی به دست عوامل دولت قبل و مساله انتقام نیز گفت: دستور به قتل سردار سلیمانی از سوی دولت قبل و شخص ترامپ یک جنایت غیرانسانی بود.

وی در واکنش به مجری شبکه سی بی اس که انتقام شما چگونه خواهد بود نیز گفت: آن چیزی که ما دنبال کردیم و دنبال خواهیم کرد عدالت است، اما ما از جنس جنایاتی که آمریکا در سراسر جهان مرتکب می‌شود انجام نخواهیم داد.