حمله خونین توپخانه‌ای اوکراین به دونتسک

به نقل از خبرگزاری رویترز، الکسی کولمزین شهردار مورد حمایت روسیه در دونتسک در بیانیه ای در صفحه تلگرام خود اعلام کرد که ۱۳ غیرنظامی از جمله ۲ کودک در حمله به منطقه کویبیشفسکی دونتسک کشته شدند.  

وی یادآور شد که شمار زخمی شدگان در این حمله هنوز مشخص نشده و مورد تائید قرار نگرفته است.

شهر دونتشک از سال ۲۰۱۴ در کنترل جمهوری خلق دونتسک است که از حمایت روسیه برخوردار است.

شهر دونتسک در ماه های اخیر بارها تحت آتش توپخانه ای قرار گرفته است و ارتش اوکراین به موضع گیری در حومه شهر ادامه می دهد.

کی یف اعلام کرده که نظامیانش تا کرانه شرقی رودخانه اوسکیل پیشروی و نیروهای روسی را در دونباس تهدید کرده اند.

دونباس مرکز صنعتی سنتی اوکراین است که از مناطق دونتسک و لوگانسک تشکیل شده است.

در پی دستاوردهای اوکراین در خارکیف در ماه جاری، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور وعده داد فشار بر مسکو را حفظ کند.

در همین حال، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ضمن استقبال از پیشروی ارتش اوکراین، متعهد شد که حمایت واشنگتن از کی یف تا هر زمانی که لازم باشد، ادامه یابد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه گفت اگر نیروهایش تحت فشار بیشتری قرار گیرند، مسکو با قدرت بیشتری پاسخ خواهد داد.

برخی تحلیل گران نظامی مدعی شده اند که روسیه ممکن است در نیروگاه هسته ای زاپوریژیا که در اختیار مسکو است اما از سوی عوامل اوکراینی مدیریت می شود، یک حادثه هسته ای ترتیب دهد.

ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز یکشنبه در بازدید از پایگاهی در لهستان خواستار آمادگی لازم شد.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.