راهپیمایی اربعین گرامی‌داشت مظلومیت و ایستادگی در برابر ظلم است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور عصر سه‌شنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های دومین روز از سفر به نیویورک ، در نشستی با دیدار با رهبران ادیان الهی با بیان اینکه نقطه اشتراک همه ما پیروان ادیان الهی، خداپرستی است، گفت: توجه به خدا در میان ادیان الهی را به عنوان یک اصل مشترک را پایه هم‌اندیشی، هم‌افزایی و همکاری برای آینده قرار دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه باورمندان به ادیان الهی بر این نکته اتفاق‌نظر دارند که جامعه بدون خدا و اعتقاد به مبدا و معاد برای بشر تباهی خلق می‌کند، نه رشد و سعادت، افزود: بشریت پیش روی خود دو جنگ خونین و فاجعه‌بار جهانی و ۷۰ سال ظلم به مردم فلسطین را به عنوان بخشی از مصادیق کنار نهادن خدا از عرصه اداره جامعه می‌بیند، لذا ضرورت دارد خداباوری را در کنار همه تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در نظر بگیریم.

رئیسی با اشاره به اینکه وحدت ادیان الهی به این معنا نیست که افراد از دین و آئین خود دست بردارند، اظهار داشت: وحدت و یکپارچگی به این معنی نیست که پیروان ادیان مختلف از دین و آئین خود دست بردارند، بلکه به این معنا است که بر نقاط اشتراک و اتفاق به ویژه خداپرستی، تاکید کرده و اختلافات را کنار بگذاریم.

رئیس جمهور خداپرستی و توجه به قوانین الهی را بزرگترین مانع درر مسیر استکبار، خودبینی و خودمحوری و میل بر سلطه به دیگران برشمرد و تصریح کرد: اساس ظلم و تعدی در جهان ناشی از خودبزرگ‌بینی بوده و راه پرهیز از خودبرتربینی توجه به قوانین الهی و خداپرستی است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه حق زندگی اجتماعی به معنای این نیست که کسی حق داشته باشد خواسته و دریافت‌های شخصی خود را به دیگران تحمیل کند، خاطرنشان کرد: سلطه‌طلبی یکی از جلوه‌های الحاد است که مجال تفکر و اندیشه را از انسان‌های دیگر سلب می‌کند.

رئیس جمهور توحید و عدالت را دو محور مورد تاکید و قبول همه ادیان الهی دانست و گفت: در پرتو عدالت است که انسان می‌تواند زندگی سالم، امن و آسانی داشته باشد. بنا به فرموده امام محمدباقر علیه‌السلام وقتی انسان رابطه با خودش، با خدا، با دیگران و با هستی و طبیعت را به درستی تنظیم کرده باشد، می‌تواند در مسیر کمال قرار گیرد و اگر این ۴ ساحت ارتباط را به شکل صحیح تنظیم نکند، ناگزیر در مسیر ظلم به خود و دیگران و هستی حرکت خواهد کرد.

رئیسی با اشاره به اینکه عدالت و چگونگی اقامه آن در ادیان الهی بسیار مورد تاکید قرار دارد، افزود: خداوند در قرآن به پیامبر اسلام تاکید می‌کند که تو موظف به هدایت مردم هستی تا خودشان قسط و عدل را برپا دارند و این شرط تحقق جامعه و زندگی عادلانه است.

راهپیمایی اربعین گرامی‌داشت مظلومیت و ایستادگی در برابر ظلم است

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در کنار گسترش الحاد، گرایش به دین نیز به ویژه در میان جوانان گسترش بسیاری یافته است، تصریح کرد: گسترش معنویت در میان جوامع برای رهبران ادیان الهی مسئولیت‌آور است و رهبران ادیان الهی با دقت و جدیت از بروز هر گونه درگیری میان ادیان الهی ممانعت کنند.

آیت‌الله رئیسی بروز درگیری میان ادیان الهی را باعث فرسایش ادیان و موجب رواج الحاد و بی‌خدایی در جوامع دانست و خاطرنشان کرد: به جای درگیری، برخورد و حذف، پیشنهاد گفتگوی اندیشه‌ای میان ادیان را مطرح کرده و تثبیت کنیم تا نظرات پیروان ادیان مختلف به یکدیگر نزدیک‌تر شود زیرا گفتگو میان ادیان به همکاری سازنده و موثر آنها منجر خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به آفت ضربه زدن به دین با پوشش دینداری در طول تاریخ افزود: داعش به نام خدا و با پرچم منقش به نام خدا و رسول‌الله (ص) جنایات هولناکی مرتکب شد که هیچ فرد دیندار و آزاده‌ای آنها را تایید نمی‌کند.

رئیسی با تأکید بر ضرورت توجه رهبران و پیروان ادیان الهی به مساله عدالت و مقابله با بی‌عدالتی در جهان، افزود‌: اگر می‌خواهیم عصرها و نسل‌ها به دین گرایش پیدا کنند، باید در مقابل ظلم و تجاوز به حقوق انسان‌ها حساس باشیم. دین اسلام برای این منظور راهکاری مترقی به نام امر به معروف و نهی از منکر اندیشیده است که به نوعی ضمانت اجرای دین در جامعه محسوب می‌شود. این اصل مهم در اسلام، یک نظارت اجتماعی به خصوص نسبت به سیاستمداران، صاحبان قدرت و ثروت است.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری راهپیمایی عظیم و بی‌نظیر اربعین اظهار داشت: این راهپیمایی گرامی‌داشت یاد نماد مظلومیت و ایستادگی در برابر ظلم است، نمادی که به بشریت نشان داد اگر در برابر ظلم سکوت شود، فساد و ظلم همه جامعه را در بر می‌گیرد.

آیت‌الله رئیسی در پایان سخنان خود با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای میزبانی از نشست گفتگوی میان ادیان الهی، گفت: همچنین پیشنهاد می‌کنم برگزاری این نشستها را به عنوان مجالی برای همفکری و هم‌افزایی برای رفع مشکلات و گره‌های زندگی انسان معاصر ادامه دهید.

در آغاز این نشست ۱۳ نفر از رهبران ادیان مختلف حاضر در نشست، در سخنانی به تشریح دیدگاه‌ها و بیان نظرات خود پرداختند.