بلینکن: تصمیم مذاکره با روسیه برعهده خود اوکراین است

وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در شهر «پنوم پن» در کامبوج  اظهار داشت که کی‌یف در مورد زمان و محتوای چارچوب مذاکره با روسیه تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مورد تعهد تزلزل ناپذیر ایالات متحده برای کمک به اوکراین در کاهش اثرات حملات روسیه بر زیرساخت‌های حیاتی با نزدیک شدن به فصل زمستا از جمله کمک‌های بشردوستانه گفت‌وگو کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت که بلینکن در دیدار با همتای اوکراین خود تصریح کرد که زمان بندی و محتوای هچارچوب مذاکره با روسیه همچنان بنا به تصمیم اوکراین است.

روزنامه «واشنگتن پست» هفته گذشته گزارش داد که دولت بایدن به طورخصوصی سران اوکراین را تشویق می‌کند تا با روسیه مذاکره کنند.  

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در گزارش جدیدی از اختلاف در کابینه «جو بایدن» بر سر بحران اوکراین خبر داده است. این روزنامه آمریکایی  نوشت، اختلاف در سطوح بالای دولت آمریکا بر سر اینکه آیا واشنگتن باید به کی‌یف برای انتخاب مسیر دیپلماسی  برای پایان دادن به جنگ فشار وارد کند یا نه بالا گرفته است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت، مسکو آماده مذاکره بدون پیش‌شرط درباره اوکراین است.

بلینکن: تصمیم مذاکره با روسیه برعهده خود اوکراین است

ریابکوف  گفت: «می‌توانم این موضع را تصدیق کنم که آماده مذاکره بدون پیش‌شرط هستیم. پیش از این نیز آماده چنین اقدامی بودیم. کی‌یف گوش به فرمان حامیان غربی، گفت‌وگوها را در حالی که در حال پیشرفت بودند، مختل کرد.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: «در آن زمان سند مشخصی در حال آماده شدن بود اما حالا دیگر این بحث‌ها مربوط به گذشته است. آنچه متعاقباً رخ خواهد داد به ما بستگی ندارد».

او همچنین درباره اهمیت مذاکره روسیه با کشورهای غربی از در جریان نشست روز شنبه، بلینکن و کولبا بار دیگر بر اهمیت تمدید توافقی که به اوکراین اجازه می‌دهد غلات را از طریق دریای سیاه صادر کند، تاکید کردند.

این در حالی است که روسیه روز شنبه اعلام کرد که هنوز توافقی برای تمدید قرارداد غلات وجود ندارد.