چه کسی بیشترین شانس را برای رسیدن به ریاست‌جمهوری لبنان دارد؟

درحالی که نشست‌های پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور همچنان در دور باطل قرار دارد و چشم‌اندازی برای رونمایی از رئیس جمهور جدید این کشور حداقل در کوتاه مدت دیده نمی‌شود، منابع لبنانی معتقدند با وجود اینکه نام «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده هنوز به عنوان یک نامزد رسمی برای ریاست‌جمهوری لبنان در نشست‌های پارلمان مطرح نشده اما شمار زیادی از محافل سیاسی نام او را در زمره کسانی قرار داده‌اند که بیشترین شانس را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری دارد.

محافل سیاسی لبنان معتقدند اینکه سلیمان فرنجیه هنوز از معرفی خود به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری آینده لبنان اجتناب می‌ورزد به علت آن است که نمی‌خواهد نام او هم مانند سایر نامزدها در جلسات پارلمان بسوزد. درواقع فرنجیه منتظر فراهم شدن شرایطی است که به او امکان موفقیت تضمینی در نبرد ریاست‌ جمهوری را می‌دهد. به ویژه اینکه در حال حاضر «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی حق وتو بر سلیمان فرنجیه دارد و بارها اعلام کرده که از نامزدی او حمایت نمی‌کند. «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست‌ترقی‌خواه نیز تا این لحظه همچنان به حمایت از «میشل معوض» که در نشست‌های پارلمان تاکنون برجسته‌ترین نامزد بوده، پایبند است.

اما نکته قابل توجه در این میان آن است با وجود اینکه طبق ویژگی‌هایی که حزب‌الله برای رئیس جمهور آینده تعیین نمونده و سید حسن نصرالله نیز در سخنرانی اخیر خود به آن اشاره کرد، سلیمان فرنجیه همه این مشخصات را دارد، اما حزب‌الله تاکنون مستقیما نامزدی فرنجیه را تایید و از آن حمایت نکرده است.

در مورد شانس سلیمان فرنجیه برای تصدی پست ریاست‌جمهوری لبنان منابع آگاه از مواضع ولید جنبلاط و جبران باسیل معتقدند که ممکن است تصمیم آنها برای رد نامزدی فرنجیه نهایی نباشد و هر لحظه احتمال دارد موضع خود را تغییر دهند که البته این مسئله بستگی به شرایط دارد.

بر اساس این گزارش، موضع ولید جنبلاط در این زمینه نرم‌تر به نظر می‌رسد و عوامل متعددی وجود دارد که احتمال حمایت وی از نامزدی فرنجیه را افزایش می‌دهد. یکی از این عوامل تاثیر زیاد «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان بر ولید جنبلاط است و می‌تواند او را برای حمایت از سلیمان فرنجیه متقاعد کند. از سوی دیگر ولید جنبلاط 6 ماه قبل اعلام کرده بود که آماده حمایت از سلیمان فرنجیه است.

به گفته منابع سیاسی لبنان، اما چنین نرمشی در مواضع جبران باسیل دیده نمی‌شود و او همچنان تاکید به رد نامزدی سلیمان فرنجیه برای ریاست‌جمهوری آینده دارد. با این وجود برخی معتقدند که احتمال تغییر موضع باسیل در این زمینه بعید نیست؛ به ویژه اینکه جبران باسیل و سلیمان فرنجیه در موارد متعددی با یکدیگر تفاهم دارند و این مورد طی سال‌های گذشته و در دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» روشن بود.

چه کسی بیشترین شانس را برای رسیدن به ریاست‌جمهوری لبنان دارد؟

اما جدا از مواضع جبران باسیل و ولید جنبلاط سوالاتی درباره موقعیت کلی سلیمان فرنجیه و مسیری که در زندگی سیاسی خود پیش گرفته به وجود می‌آید؛ به ویژه اینکه او صراحتا برای نامزدی ریاست‌جمهوری آینده لبنان اعلام آمادگی نکرده اما اخیرا در تلاش برای نشان دادن خود در این پرونده بوده است. شرکت در کنفرانس موسوم به توافق طائف که دو هفته قبل توسط سفارت عربستان در لبنان برگزار شد از جمله اقداماتی است که سلیمان فرنجیه برای حضور در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان انجام داده است.

برخی بر این باورند که سلیمان فرنجیه با شرکت در کنفرانس توافق طائف تلاش داشت تا از حق وتوی عربستان و همچنین فشارهایی که اخیرا این کشور در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان به نمایندگان پارلمان وارد کرده، در امان بماند و حضور او در اجلاس توافق طائف به معنای همراهی با مواضع سعودی‌ها نیست.

بر این اساس طرف‌هایی وجود دارند که معتقدند سلیمان فرنجیه هنوز شانس رسیدن به پست ریاست‌جمهوری لبنان را دارد و انتخاب او می‌تواند به خلأ موجود در لبنان پایان دهد؛ اما همه چیز در مرحله بعدی وابسته به مواضع کسانی همانند جبران باسیل و احزاب وابسته به وی است که اگر موضع خود را درباره نامزدی فرنجیه تغییر دهد، او مسیر هموارتری برای رسیدن به منصب ریاست‌جمهوری لبنان خواهد داشت. در عین حال سلیمان فرنجیه به خوبی می‌داند که برای جلب حمایت فراکسیون بزرگ مسیحیان یعنی لبنان قوی که وابسته به جریان آزاد ملی است، به کسب تایید جبران باسیل نیاز دارد و بر همین اساس اخیرا تصمیم گرفته تمایل خود را برای توافق با باسیل در پرونده‌هایی همچون بحران برق لبنان ابراز کند.