زلنسکی شروطی را برای پایان جنگ اوکراین ارائه داد

 ولودیمیر زلنسکی ، رئیس‌جمهور اوکراین در نشست گروه 20 به صورت ویدئویی طرحی برای پایان احتمالی جنگ روسیه ارائه کرد.

وی در نشست 20 کشور صنعتی و نوظهور پیشرو در جزیره بالی اندونزی گفت: این امر مستلزم خروج نیروهای روسیه و احیای تمامیت ارضی اوکراین است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به نمایندگی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این نشست حضور دارد.

بر اساس متن سخنرانی، زلنسکی گفت: من می‌خواهم این جنگ تهاجمی روسیه عادلانه و بر اساس منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی پایان یابد. وی افزود: ضمانت‌های امنیتی مؤثر برای اوکراین پس از جنگ مورد نیاز است. برای ایجاد یک معماری امنیتی پس از جنگ، زلنسکی یک کنفرانس بین‌المللی را پیشنهاد داد که در آن توافقنامه کی یف بتواند منعقد شود.

زلنسکی شروطی را برای پایان جنگ اوکراین ارائه داد

زلنسکی همچنین خواستار تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراینی شد که از طریق ترکیه و سازمان ملل منعقد شده است. وی گفت که از زمان پایان محاصره روسیه در دریای سیاه، این کشور بیش از 10 میلیون تن مواد غذایی صادر کرده است. این قرارداد در 19 نوامبر به پایان می رسد. مذاکرات برای تمدید این توافق در حال انجام است.

به گفته زلنسکی45 میلیون تن غلات از اوکراین می تواند در سال جاری برای امنیت غذایی در جهان در دسترس باشد.

زلنسکی بار دیگر از تخریب هدفمند زیرساخت های انرژی اوکراین انتقاد کرد. وی در این باره گفت: روسیه تلاش می کند از سرما به عنوان سلاحی علیه میلیون ها نفر استفاده کند. وی مسکو را به کشتن بیش از 430 کودک در جنگ و ربودن 11000 دختر و پسر به روسیه متهم کرد. به گفته وی بچه ها از والدینشان جدا شدند. او از کمیته بین المللی صلیب سرخ انتقاد کرد که به عنوان مثال برای دسترسی به اسرای جنگی اوکراینی به اندازه کافی تلاش نمی کند.

زلنسکی در سخنرانی خود از پیامدهای جدی جنگ برای محیط زیست در اوکراین ابراز تاسف کرده و گفت: از جمله، میلیون ها هکتار از جنگل ها در اثر گلوله باران سوخت. در دونباس، معادن زغال سنگ زیر آب رفت و میلیون ها هکتار از خاک این کشور به مواد مضر آلوده شد. زلنسکی گفت که حداقل 50000 دلفین نیز در دریای سیاه در طول جنگ کشته شدند. این جنگ بیش از هشت ماه است که ادامه دارد.