نگرانی سازمان های حقوق بشری از «ناپدید شدن اجباری» در عربستان

سازمان بین‌المللی حقوق بشر Right Livability ناپدید شدن اجباری فعالان و منتقدان سعودی را محکوم کرد.

این سازمان حقوق بشری در خصوص وضعیت زندانیان آزادی بیان، فعالان حقوقی در عربستان به ویژه « محمد القحطانی» ابراز نگرانی کرد.

بر اساس گزارش این سازمان، مقامات سعودی با وجود پرس و جوهای متعدد از سوی خانواده القحطانی از ارائه هرگونه جزئیات درباره محل اختفا یا اوضاع جسمانی وی خودداری کردند.

این سازمان بین‌المللی فوراً از مقامات سعودی خواست تا محل اختفا و وضعیت محمد القحطانی را فاش کنند و او را به همراه سایر زندانیان که به صورت خودسرانه بازداشت شده‌اند ، بدون هیچ قید و شرطی آزاد کنند.

سازمان مذکور همچنین تاکید کرد که مقامات سعودی باید محیطی امن و مساعد را برای همه مدافعان حقوق بشر تضمین کنند و به آنها اجازه دهند بدون ترس از ارعاب و انتقام، اقدام مسالمت آمیز خود را انجام دهند.

نگرانی‌ها از سرنوشت محمد القحطانی که نزدیک به ده سال است در زندان به سر می‌برد افزایش یافته است، چراکه به مدت سه هفته از وی هیچ خبری در دست نیست و تماس وی با خانواده‌اش قطع شده است.

پیش از این «لینا الهذلول» مدیر نظارت و ارتباطات در القسط گفت: القحطانی سال‌های طولانی شکنجه‌های سختی را تحمل کرده و در دوران بازداشتش مورد آزار و اذیت و برخورد شدید قرار گرفته و این به خاطر فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه وی بوده است.

نگرانی سازمان های حقوق بشری از «ناپدید شدن اجباری» در عربستان

اخیرا «ترکی الشلهوب» فعال حقوق بشر و نویسنده در توییتر نوشت: ناپدید شدن دکتر محمد القحطانی جنایت جدیدی است که بر جنایات پیشین رژیم بن سلمان علیه زندانیان سیاسی افزوده شد.

دکتر محمد فهد القحطانی، استاد سابق اقتصاد (مؤسسه امور دیپلماتیک وزارت امور خارجه) و یکی از اعضای مؤسس انجمن حقوق مدنی و سیاسی در عربستان سعودی، نزدیک به 10 سال است که توسط مقامات سعودی بازداشت شده است؛ مقامات امنیتی وی را در اواسط سال 2012 به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری بازداشت کردند، در حالی که دادگاه در مارس 2013 او را به 10 سال زندان و پس از اتمام این دوره، ممنوعیت از سفر به مدت 10 سال محکوم کرد.

مهمترین اتهامات وارده به محمد القحطانی، مشارکت در ایجاد یک انجمن مدنی غیرمجاز، انتقاد از سیاست دولت و نحوه مدیریت امور اقتصادی توسط دولت، تحریک افکار عمومی علیه مقامات، و توصیف «پادشاهی عربستان سعودی» با عناوینی چون دولت پلیسی و حکومت نظامی است.

ناپدید شدن اجباری اغلب به عنوان یک استراتژی برای گسترش وحشت در جامعه سعودی مورد استفاده قرار گرفته است. احساس ناامنی ناشی از این عمل تنها به بستگان نزدیک ناپدیدشدگان محدود نمی‌شود ، بلکه بر جوامع و جامعه آنها نیز تأثیر می‌گذارد.

ناپدید شده اجباری در زندان‌های رژیم آل سعود در حال افزایش است. این رژیم عامدانه از سیاست وحشیانه و سرکوبگرانه علیه مخالفان ، بدون احترام به قوانین بشردوستانه یا بین‌المللی استفاده می‌کند.

هر از گاهی خانواده‌های ناپدید شدگان به اجبار از رژیم سعودی درخواست می‌کنند تا به خواسته‌های بشردوستانه آنها پاسخ دهد ، آنها را از محل بازداشت بستگانشان مطلع کرده و به آنها اطمینان دهد؛ اما این رژیم به تماس‌های بشردوستانه و حقوق بشر اهمیتی نمی‌دهد و این امر سازمان‌های حقوق بشری را بر آن داشت تا سیاست ناپدید شدن اجباری رژیم سعودی علیه منتقدان و مخالفان را دنبال کنند.

با وجود درخواست‌های مداوم سازمان‌های بین المللی حقوق بشر از ریاض برای احترام به حقوق بشر ، این کشور هنوز فجیع ترین موارد نقض را اعمال می‌کند و به روش ناپدید شدن اجباری برای سرکوب مخالفان خود ادامه می‌دهد. علی رغم تلاش عربستان برای پیشبرد اصلاحات اجتماعی که هدفی واقعی جز تلاش برای بهبود وجهه خود در میان افکار عمومی ندارد، ملک سلمان و پسرش جنایتکارترین فرد در زمینه نقض حقوق بشری هستند.

برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوب گری در عربستان اعلام کردند که مقامات سعودی بطور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزاده نیز می‌شود.