درسی که دمشق به آنکارا داد

انفجار تروریستی روز سه شنبه خیابان استقلال میدان تقسیم که منجر به کشته شدن ۶ نفر و زخمی شدن ۸۱ نفر شد، با محکومیت جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورها مواجه گردید، اما در این بین محکومیت این انفجار و تروریستی نامیدن آن از سوی دولت دمشق قابل توجه است.

"فیصل المقداد" وزیر خارجه سوریه در واکنش به انفجار تروریستی استانبول گفت که دمشق این انفجار تروریستی را، محکوم می‌کند.

وزیر خارجه سوریه در گفت ‌وگو با روزنامه الوطن این کشور در واکنش به انفجار تروریستی استانبول تصریح کرد که دمشق انفجار تروریستی را هرجا که باشد، محکوم می‌کند.

با این حال، وزیر امور خارجه سوریه به ترکیه درباره سوء استفاده از این حادثه هشدار داد و گفت که آنکارا نباید به بهانه این حادثه دست به اقدامات و فعالیت‌هایی (نظامی) بزند و یا گام‌هایی بردارد که احتمالا منجر به تشدید و انفجار اوضاع در شمال سوریه شود.

مقداد گفت: «اگر دولت ترکیه می‌خواهد از این حوادث علیه سوریه سوء استفاده کند، باید گفت که آن‌ها (مقامات ترکیه) می‌دانند که خودشان تروریست‌ها را به سوریه فرستاده‌اند؛ آنها ده‌ها هزار و چه بسا صدها هزار تروریست را به سوریه فرستادند.»

وزیر خارجه سوریه در عین حال این موضوع را یادآوری کرد که ترکیه تا این لحظه آب را به روی اهالی سوریه در شهر الحسکه (شمال شرق سوریه) بسته و باعث ایجاد مشکلات معیشتی برای بیش از یک میلیون نفر در این منطقه شده‌ است.

وی همچنین در مورد اظهارات همتای ترک خود درخصوص امکان اینکه آنکارا در حال بررسی بالا بردن سطح روابط خود با سوریه از امنیتی به دیپلماسی است، نیز اظهار داشت که «ما اظهارات آن‌ها را می‌شنویم، ولی این مسئله پس از آن اتفاق می‌افتد که (ترکیه) شروع به نابودی تروریسم کند و دست از حمایت از تروریسم بردارد و از اراضی سوریه عقب نشینی نماید و هرگونه حمایت خود از گروهک‌هایی مانند جبهه النصره و داعش را متوقف کند؛ همه این اقدامات بیانگر نیات حقیقی دولت ترکیه است».

منابع ترکیه ای یک زن کُرد سوریه‌ای به نام "احلام البشیر" را مسئول انفجار تروریستی روز سه شنبه استانبول اعلام کرده اند، فردی که بازداشت شده است. ترکیه مدعی است که این شهروند سوریه‌ای از «شبه نظامیان جدایی طلب و تروریست» در شمال سوریه برای اجرای این انفجار تعلیم دیده است.

با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) و تبدیل آن به جنگی بین المللی و ظهور و بروز گروهای تروریستی در این کشور، ترکیه مسئولیت پشتیبانی و آموزش تروریست های اعزامی به سوریه را در کنار آمریکا، فرانسه، رژیم صهیونیستی، عربستان و قطر به عهده گرفت؛ جنگی تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار کشته باقی گذاشته و میلیون ها نفر از مردم سوریه را از خانه و کاشانه خود آواره کرده است.