دوئل دو رئیس

نتایج به دست آمده از رقابت های انتخاباتی میاندوره ای کنگره آمریکا که ۱۷ آبان ماه در ایالت های مختلف این کشور برگزار شد، از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان حکایت می کند.

در این مجلس، کسب ۲۱۸ کرسی نیاز است تا آن حزب بتواند اکثریت را از آن خود کند و جمهوریخواهان با به دست آوردن ۸ کرسی به حزب مسلط تبدیل شدند. در حالی که دموکرات ها که پیشتر حزب مسلط بودند ۹ کرسی خود را از دست دادند و در جایگاه اقلیت قرار گرفتند.

نتایج انتخابات در مجلس سنا نیز بر اساس پیش بینی ها و نظرسنجی‌ها پیشرفت و شاهد رقابتی تنگاتنگ در این حوزه بودیم و در نهایت با فاصله بسیار اندک، دموکرات ها اکثریت را در این مجلس حفظ کردند.

طیف حاکم ۵۰ کرسی و جمهوریخواهان ۴۹ کرسی به دست آوردند. لازم به ذکر است که حتی تساوی در تصاحب سنای آمریکا هم به نفع دموکرات ها بود چرا که در صورت تساوی ۵۰-۵۰ حرف آخر را «کامالا هریس» معاون ریاست جمهوری می زند.

حزب ناموفق حاکم و اپوزیسیون ناکارآمد

مردم آمریکا نه از عملکرد دموکرات ها در حوزه داخلی و خارجی رضایت دارند و نه جمهوریخواهان را با توجه به سابقه ترامپ، کارگشا می دانند.

نتایج یک نظرسنجی از سوی دانشگاه «مانموث» که چند روز پیش منتشر شد، نشان می‌دهد ۸۵ درصد از رأی‌دهندگان می‌گویند که اوضاع در آمریکا در مسیر اشتباه حرکت می‌کند. از سال ۲۰۱۳ که دانشگاه مانموث شروع به انجام نظرسنجی کرده است، این میزان باور به مسیر نادرست آمریکا، «بی‌سابقه» بوده است.

علاوه بر سطح داخلی، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ دیدگاه مردم و متحدان آمریکا هم به این کشور روندی نزولی آغاز کرده است.

مرکز نظرسنجی «پیو» سال گذشته نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد تصورات و نگرش‌های مطلوب نسبت به آمریکا با افت شدید همراه شده و به سطوح «غیرقابل‌تصوری» رسیده است.

نتایج این پیمایش که در ۱۳ کشور دنیا انجام شده نشان می‌دهد تنها ۲۶ درصد مردم آلمان، ۳۰ درصد مردم هلند، ۳۱ درصد فرانسوی‌ها، ۳۳ درصد استرالیایی‌ها و ۳۵ درصد کانادایی‌ها نظر مطلوبی نسبت به آمریکا دارند.

دوئل دو رئیس

نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر در آمریکا را می‌توان یکی دیگر از بازنمودهای همین سیر نزولی اعتماد به حاکمیت آمریکا دانست، جایی که تحلیل رفتار رأی‌دهندگان در کنار نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رأی عده زیادی از مردم برای گفتن «نه» به ترامپ بوده، بدون آنکه معنایش «آری» به بایدن بوده باشد.

تحولات سیاسی اخیر و امکان سنجی جنگ داخلی

بعد از پایان رای شماری شاهد تحولاتی در حوزه سیاسی آمریکا هستیم ؛ از کناره گیری پلوسی گرفته تا اعلام آمادگی بایدن برای نامزدی انتخابات ۲۰۲۴ و نامزد شدن رسمی ترامپ.

یک رخداد سیاسی مهم به کناره گیری «نانسی پلوسی» ۸۲ ساله برمی گردد که پس از گذشت ۲۰ سال از سمت رهبری دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا کناره‌گیری می‌کند.

او روز پنجشنبه ۱۷ نوامبر (۲۵ آبان‌ ماه) پیش در اظهاراتی گفت زمان آن فرا رسیده که نسل تازه‌ای از دموکرات‌ها، رهبری این حزب را در مجلس بر عهده گیرند.

پلوسی آن روز در صحن مجلس نمایندگان آمریکا گفت که به‌ رغم کناره‌گیری از ریاست مجلس و رهبری دموکرات‌ها، همچنان عضو کنگره باقی خواهند ماند و به مسئولیت‌های خود در دوره‌ای را که به تازگی برای آن انتخاب شده است، ادامه می‌دهد.

رهبر فعلی اقلیت مجلس نمایندگان، «کوین مک کارتی» از کالیفرنیا هم به عنوان نامزد برتر برای رئیس مجلس آینده در نظر گرفته می‌شود.

رخداد مهم دیگر به موضع کاخ سفید مبنی بر نامزدی بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ و نیز اعلام نامزدی دونالد ترامپ برمی گردد.

بنابراین رئیس‌جمهور سابق آمریکا مطابق پیش‌بینی‌ها و با وجود نتایج کمتر از حد انتظار جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، رسما وارد میدان انتخابات ۲۰۲۴ شد. ترامپ که برای سومین بار متوالی نامزد ریاست‌جمهوری ایالات متحده شده، در سخنانی در اقامتگاه مجلل خود در مارآلاگوی ایالت فلوریدا گفت: «برای اینکه آمریکا دوباره به عظمت و افتخار برسد، من نامزدی خود را برای ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام می‌کنم.»

در جریان این سخنرانی، رئیس جمهوری سابق آمریکا با انتقاد شدید از دموکرات‌ها و نیروهای رادیکال چپ، آنها را به تضعیف موقعیت ایالات متحده در خارج، نابودی آن در داخل و کشاندن آن به جنگ‌های هسته‌ای متهم کرد.

اگرچه ناکارآمدی دموکرات ها بر کسی پوشیده نیست اما ترامپ نیز در دوره چهار ساله زمامداری خود، این کشور را در جهان بر لبه پرتگاه کشاند و به انزوایی خودساخته فرود برد.

در زمینه داخلی هم ترامپ با پیش کشیدن تقلب در انتخابات، شرایط سیاسی آمریکا را به حدی ملتهب کرد که دوقطبی شدید ایجاد و کنگره تسخیر شد.

این شرایط نابسامان تا جایی ادامه یافت که آمریکا در آستانه جنگ داخلی قرار گرفت و اکنون این پرسش به ذهن متبادر می شود که با رویارویی مجدد بایدن و ترامپ در سال ۲۰۲۴، آیا آمریکا گرفتار جنگ داخلی خواهد شد؟