سی ان ان: تورم در آمریکا همچنان بالاست

شبکه آمریکایی سی ان ان در گزارشی به گرانی مواد غذایی و تورم بالا در آمریکا پرداخت.

در این گزارش آمده است: اگر شما برای جشن شکرگزاری (در آمریکا) در آخر این هفته برنامه ریزی کرده اید، باید بدانید که باید هزینه بیشتری برای خرید گوشت بوقلمون بپردازید. هزینه‌ها امسال بیشتر افزایش یافته اند. میزان متوسط هزینه یک وعده غذایی برای ده نفر در جشن شکرگزاری امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است و به ۶۴ دلار و ۵ سنت افزایش یافته است.

مجری این شبکه افزود: در این باره با "انی بری" کارشناس اقتصادی گفتگو می‌کنیم. افزایش ۲۰ درصدی بسیار بالاست. آیا این ناشی از اختلال در زنجیره تامین کالا است یا ناشی از تورم است؟ یا اینکه ناشی از اثرات هر دو موضوع است؟

این کارشناس اقتصادی گفت: افزایش بهای مواد غذایی بیشتر ناشی از تورم است. البته اختلال در زنجیره مواد غذایی هم در این موضوع اثرگذار است. جنگ اوکراین که بزرگترین صادر کننده غلات در جهان است در این موضوع اثرگذار بوده است. شما شاهد اثر مستقیم این موضوع بر روی محصولات و مواد غذایی تولیدی از گندم دارد. ما شاهد آن هستیم که تورم در زمان جشن شکرگزاری کاهش نیافته است.

مجری گفت: مردم در حال آماده کردن غذا‌های جنگ شکرگزاری هستند. آیا پیشنهادی به مردم در آستانه جشن شکرگزاری دارید؟

انی بری اظهار داشت: ما شاهد افزایش شدید بهای کالا‌ها هستیم. نشریه وال استریت ژورنال گزارش داده است که بهای گل هم به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته است. میزان دستمزد‌ها به هزینه‌ها نمی‌خواند.

مجری پرسید: رئیس جمهور بایدن اخیرا در پیامی توئیتری اعلام کرده است که نشانه‌هایی مشاهده می‌شود که تورم در

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر ما نگاهی به دو شاخص تورمی و از جمله شاخص ضریب مشتری و شاخص ضریب تولید نگاهی داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که تورم همچنان بالاست و بهای مواد غذایی روز به روز در حال افزایش است. شاید که روند آن کند شده باشد، اما همچنان رو به افزایش است. فصل تعطیلات امسال یک شاخصه دارد و آن این است که ما شاهد افزایش شدید بهای کالا‌ها هستیم.

سی ان ان: تورم در آمریکا همچنان بالاست

مجری گفت: به نظر می‌رسد که امسال در خرید‌های پایان سال به خاطر تورم شدید شاهد کاهش خرید‌ها باشیم. آیا اینطور نیست؟

انی بری پاسخ داد: این وضعیت سبب شده است که خرید‌های پایان سال به یک خاطره در ذهن مردم آمریکا بدل شود. ما شاهد کاهش خرید مشتریان از شرکت هایی، چون آمازون هستیم. ما امسال شاهد خرید‌های کمی خواهیم بود. این وضعیت سبب می‌شود که فروشگاه‌ها مدت فروش خود را طولانی‌تر کنند، زیرا خرید کم است.