ضرورت افزایش دانش و مهارت با هدف ارتقای خدمات بیمارستانی

علیرضا زالی در مراسم هفتمین کنگره تخصصی و چهارمین کنگره بین‌المللی ساخت بیمارستان ، یکی از مهمترین اهداف این کنگره را افزایش دانش و مهارت با هدف ارتقای خدمات بیمارستانی عنوان کرد.

رئیس هفتمین کنگره تخصصی و چهارمین کنگره بین المللی ساخت بیمارستان اظهار امیدواری کرد که با افزایش توان و دانش فنی که حاصل این کنگره خواهد بود، کیفیت و کمیت خدمات بیمارستانی ارتقا یابد.

 زالی بیمارستان را سازمانی دینامیک و زنده توصیف کرد و گفت: بیمارستان‌ها خصوصیات چندوجهی دارند که اثر بخشی آن در فضا‌های فراسازمانی، مسئولیت پذیری اجتماعی و مدیریت سلامت منطقه‌ای بسیار مشهود است.

وی تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی معتقد است باید بیش از ۵۰ تا ۷۰ درصد بودجه ریزی در کشور‌های توسعه یافته و یا در حال توسعه باید به حوزه سلامت اختصاص داشته باشد این موضوع مهر تاییدی بر نقش بی‌بدیل خدمات سلامت محور در ارتقای کشورهاست.

وی بن‌مایه اصلی کنگره مذکور را ورود به عرصه‌های نوین و استفاده از تکنیک‌های خلاقانه عنوان کرد و افزود: باید همه فرایند‌های بیمارستانی با نگاهی نوآورانه همراه باشد، در عصر حاضر و انقلاب صنعتی چهارم که با فناوری عجین شده، ساختار‌های ارایه دهنده خدمات اجتماعی متاثر از این اتمسفر هستند که بیمارستان‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 زالی نقش کلان داده‌ها و اهمیت ذخیره‌سازی و حفظ این داده را در فضای بیمارستانی مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: دسته بندی بهینه اطلاعات و داده‌های بیمارستانی می‌تواند راهکار موثری در پیشبرد اهداف مدیریت هوشمند بیمارستانی و صنعتی باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ رشد چهار و هفت دهم درصدی را تجربه کرده است، اضافه کرد: بالاترین رشد در عرصه‌های اقتصادی مربوط به هوش مصنوعی است، رشدی که با محوریت کلان‌داده‌ها پایه ریزی و نقشه راه مدیریت را ترسیم کرده است.

وی نقش پیشگویی مبتنی بر شواهد واقع‌گرایانه را محصول یکی شدن هوش مصنوعی بیمارستانی بر اساس داده‌ها دانست و به افزایش کمی و کیفی خدمات بیمارستانی با کمک فناوری اینترنت اشیا اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که اینترنت اشیا یکی از حلقه‌های موثر در خدمات بیمارستانی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: فقدان این مهم کشور‌ها را با چالش جدی روبه‌رو خواد کرد. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۷۵ میلیارد شی به اینترنت اشیا متصل شوند و این موضوع پیام مهمی برای وصل شدن کشور به این جریان دارد.

وی افزایش بهره‌وری با راهبرد موثر مصرف بهینه انرژی و حرکت به سمت بیمارستان شفا بخش و سبز را مورد تاکید قرار داد و استفاده از پنل‌های خورشیدی را رروشی کارآمد نه صرفا "اقدامی فانتزی و لاکچری" برای مصرف بهینه انرژی در بیمارستان‌ها دانست.

به گفته رئیس کنگره طولانی شدن فرآیند ساخت بیمارستان‎ها، آفت جدی است که حوزه درمان را تهدید می‌کند و باید بیمارست‌ها دربازه زمانی منطقی و متناسب با نیاز‌های بومی و منطقه‌ای به بهره‌برداری برسند.

وی با بیان این‌که باید بودجه‌ریزی در بیمارستان‌های آموزشی متناسب با نیاز‌های این مراکز انجام شود تاکید کرد: در بیمارستان‌های آموزشی باید با ارجحیت آموزش، منابع اختصاص یابد.

 شاه قدمی دبیر علمی هفتمین کنگره تخصصی و چهارمین کنگره بین المللی گفت: یکچارچه‌سازی و هماهنگی بین کلیه دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط و فعال در حوزه ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات در سطوح نیاز سنجی، طراحی، مشاوره، تصویب، پیمانکاری، اجرا و نظارت و بهره‌برداری از هدف‌های برگزاری کنگره است.

دبیر علمی این کنگره خدمت‌رسانی بهتر به بیماران، افزایش بهره‌وری منابع، جلب مشارکت‌های مردمی و ساخت و تجهیز بیمارستان‌های جدید بر اساس آخرین استاندارد‌های بین‌المللی و ملی را از جمله رویکرد‌های این کنگره دانست.

ضرورت افزایش دانش و مهارت با هدف ارتقای خدمات بیمارستانی

وی با اشاره به شعار هفتمین کنگره تخصصی و چهارمین کنگره بین المللی ساخت بیمارستان، اضافه کرد: ایجاد عزم ملی برای هماهنگی نهاد‌های ذی‌ربط و افزایش مشارکت‌های مردمی برای ساخت و تجهیز بیمارستان‌های ایمن و تاب‌آور و پاسخگو با طراحی نوآورانه شعار این دوره کنگره است.