قطعنامه شورای حکام در چارچوب جنگ نرم علیه ایران است

ابوالفضل ظهره‌وند روز شنبه درباره قطعنامه شورای حکام علیه ایران و اقدام سازمان انرژی اتمی گفت: پیش‌نویس قطعنامه روز پنجشنبه شورای حکام مستقیم تحت نظارت آمریکایی ها تدوین شده بود، آن هم در شرایطی که ادعا می‌کنند که پشت سر اغتشاشات هستند و فعلا تمایلی به بازگشت به برجام ندارند و برجام را از دستور کار خود خارج کرده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: بنابراین نفس این قطعنامه، سیاسی و در چارچوب پروژه جنگ نرمی که در حال حاضر علیه ایران در دستور کار دارند و نگاه و استفاده ابزاری از شورای حکام است که سازمان انرژی اتمی هم پاسخ محکمی به این بیانیه داد.

رای منفی روسیه و چین به قطعنامه شورای حکام

ظهره‌وند تصریح کرد: نکته قابل توجه در تصویب این قطعنامه رای منفی روسیه و چین به این قطعنامه است و دورنمای اینکه بخواهند گام بعدی خود را در شکل ارجاع پرونده به شورای امنیت بردارند را ضعیف و فعلا متوقف کرده است زیرا می‌دانند اگر پرونده به شورای امنیت برود در آنجا وتو خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بحث دیگری که در اینجا مطرح است اینکه صدور قطعنامه شورای حکام برای جمهوری اسلامی ایران هم درس‌آموز است چراکه به ما نشان می‌دهد مسیر برجام درست نبوده و همیشه باید در مقابل غربی ها با اقتدار و دست پر حاضر شد.

ظهره‌وند ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران یکبار برای همیشه باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری کند چراکه‌ وضعیت احتضاری که در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای برای ما شکل داده‌اند فقط به ضرر ما جلو می‌رود.

آژانس به‌دنبال متوقف کردن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اسقاط و امحاء این ظرفیت‌ها است

وی عنوان کرد: قطعنامه شورای حکام نشان می‌دهد که فلسفه وجودی‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس اساسنامه‌اش کمک به رشد و توسعه تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای است اما این وظیفه از دستور کار خارج شده است و آژانس با رویکرد سیاسی که دارد به‌دنبال متوقف کردن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و حتی اسقاط و امحاء این ظرفیت‌ها است.

کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: ما نباید فراموش کنیم که در دوره آمانو و بعد از توافق برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسما پذیرفت که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران قبل از ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ به بعد به‌طور کامل صلح‌آمیز بوده و در سایت‌ها چیزی درباره موضوع اختلافی پیدا نکردیم و پرونده از نگاه آژانس پاک است و مطالعات یا اقدامات ادعایی که به‌دنبال آن بودند منتفی است که باید این موضوع را در نظر بگیریم.

ظهره‌وند ادامه داد: اکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجددا بحث فعالیت‌های احتمال نظامی را در دستور کار قرار داده‌ است و به بهانه طراحی آن از سوی صهیونیست‌ها، خواستار انجام بازرسی‌های فوق‌العاده از سایت‌های مورد نظرشان هستند. این موضوع به منزله باز نگه داشتن زمینه برای جاسوسی و اخلال در فعالیت‌های هسته‌ای ایران است بنابراین باید یکبار برای همیشه این موضوع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل و یکسره شود.

قطعنامه شورای حکام در چارچوب جنگ نرم علیه ایران است

معاهده نامتوازن NPT علیه جمهوری اسلامی ایران

وی تصریح کرد: راه‌حل اینکار به این شکل است که ما یا متعاقب با تعهداتی که داریم از حقوق متوازن برخوردار هستیم و برخوردار می‌شویم و یا اگر قرار است که معاهده NPT به شکل نامتوازن علیه ما اعمال شود، براساس بند ۱۰NPT این روند خلاف منافع امنیت ملی کشور است لذا همانطور که در این ماده هم پیش‌بینی شده که اگر کشوری به این نقطه رسید می‌تواند خواستار خروج از NPT شود، موضوع را در دستور کار قرار دهیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ما تاکنون هر چقدر در این مسیر همکاری داشته‌ و جلو آمده‌ایم فقط برای ما آورده منفی داشته، فشارها را روی ما حفظ و تحریم‌ها را بر ما اعمال کرده است و ما از حق درعضویت ماندن در NPT و عضویت در آژانس که باید از آن برخوردار می‌شدیم، محروم مانده‌ایم.

ظهره‌وند گفت: به همین دلیل است که باید نسبت به این موضوع اعتراض کنیم و اگر قرار است به این شکل حرکت شود بند ۱۰NPT را در دستور کار قرار دهیم و با جدیت با این موضوع برخورد کنیم.

وی عنوان کرد: اگر کشوری مانند رژیم صهیونیستی که عضو NPT نیست و بیش از ۲۰۰ کلاهک اتمی آن هم در یک جغرافیای بسیار کوچک و محدود در اختیار دارد بخواهد بستر اغتشاش و اخلال را در ضوابط ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد کند، باید مورد اعتراض قرار گیرد.

تاکید ایران بر خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای

سفیر اسبق ایران اظهار کرد: ایران از جمله کشورهایی است که همواره بر «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای» تاکید داشته است در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون نتوانسته از نیروگاه اتمی دیمونا بازدید و نظارتی داشته باشد.

ظهره‌وند ادامه داد: سوال دیگر ما این است که به چه دلیل معاون بورل و رافائل گروسی بعد از سفر به تهران، به تل‌آویو سفر می‌کنند، موضوع فعالیت هسته‌ای ایران چه ارتباطی با رژیم صهیونیستی به عنوان کشوری که خود ناقض معاهدات خلع سلاحی است و تخلف کرده دارد؟

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما باید این موارد را خیلی صریح و آشکار بیان کنیم زیرا وظیفه آژانس صرفاً فنی و حقوقی است اما در قبال ایران حجم سنگینی از بازرسی‌ها همواره اعمال شده و رویکردها هم عمدتاً سیاسی و بعد مسئله فنی بوده است که البته مسئله فنی هم تبدیل به مساله جاسوسی شده است و از نتایج آن هم اتفاقاتی از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای ما بوده است.