آغاز دادگاه رسیدگی به تقلب مالیاتی دونالد ترامپ

دادگاه رسیدگی به اتهامات دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا درباره تقلب مالیاتی و رشوه روز گذشته در شهر منهتن نیویورک آغاز شد.

براساس این گزارش، گروهی از دادستان‌های این منطقه، از پنج شاهد از جمله آلن ویسلبرگ رئیس سابق بخش مالی شرکت ترامپ، خواسته‌اند تا طی سه هفته برای ادای شهادت در دادگاه حاضر شوند. ویسلبرگ خود پیشتر در ماه اوت، به جرم سرقتی بزرگ و تقلب مالیاتی گناهکار شناخته شده بود.

سازمان ترامپ شامل هتل‌ها، زمین های گلف و دیگر املاک در سراسر جهان متهم به پنهان کردن امتیازات اجرایی خود از مقامات مالیاتی برای بیش از 15 سال و دادن پاداش های غیرشغلی وسوسه انگیز است. این سازمان ممکن است برای سه فقره تقلب مالیاتی و شش فقره دیگر جمعا به مبلغ یک میلیون و 600 هزار دلار جریمه شود. اگر سازمان ترامپ محکوم شود، خود ترامپ متهم نیست.

این در حالی است که دونالد ترامپ هفته گذشته نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 را اعلام و اظهار کرد این قبیل اتهامات انگیزه سیاسی داشته و برای بدنام کردن او عنوان می شود.    

پرونده قضایی اخیر ترامپ، از پرونده مدنی 250 میلیون دلاری که توسط دادستان کل نیویورک علیه وی مطرح شده، مجزاست. در این پرونده ترامپ و سه فرزند ارشدش و سازمان ترامپ به اتهام «فعالیت تجاری تقلبی و غیرقانونی» متهم شده‌اند.

آغاز دادگاه رسیدگی به تقلب مالیاتی دونالد ترامپ

دادگاه اصلی نیویورک در تاریخ اول نوامبر روند محاکمه سازمان ترامپ به اتهام کلاهبرداری مالیاتی را آغاز کرده بود.  دادستان ها اظهار کردند که شرکت ترامپ از طریق رشوه با پرداخت 1.76 میلیون دلار به یک مدیر اجرایی کلیدی در قالب آپارتمان رایگان، یک مرسدس بنز اجاره‌ای و هزینه‌های تحصیل، توانسته به‌طور متقلبانه از پرداخت مالیات فرار کند.

این پرونده می تواند باعث شود که سازمان ترامپ متشکل از 500 نهاد تجاری با محکومیت کیفری مواجه شود و کار شرکت رئیس جمهور سابق را دشوارتر می کند.

«سوزان هافینگر»، نماینده دادستان نیویورک در مراسم آغازین این دادگاه اظهار کرده بود «این پرونده در مورد طمع و تقلب است - تقلب در مالیات.» هافینگر گفت: شواهد نشان می دهد که کلاهبرداری ها و تقلب های مالیاتی شامل شرکت های ترامپ، سازمان ترامپ و شرکت حقوق و دستمزد ترامپ می شود.

نماینده دادستان نیویورک همچنین استدلال کرد: «حتی پس از اینکه ترامپ در سال 2017 به عنوان رئیس جمهور معرفی شد، تقلب مالیاتی این شرکت ها ادامه داشته است.»

این در حالی است که سه روز پیش مریک گارلند دادستان‌کل آمریکا، «جک اسمیت» بازرس جنایات جنگی را به‌عنوان بازرس ویژه برای نظارت بر پرونده‌های ترامپ در وزارت دادگستری، منصوب کرد.

گارلند گفت: آقای اسمیت مسئولیت نظارت و بازرسی بر پرونده‌های ترامپ در وزارت دادگستری از جمله پرونده کشف اسناد محرمانه و حساس دولتی از ویلای شخصی ترامپ در فلوریدا و نیز تلاش وی برای تغییر نتیجه انتخابات 2020 و دخالت در روند انتقال صلح‌آمیز قدرت به جو بایدن را به‌عهده دارد.

جک اسمیت پس از انتصاب به این سمت در بیانیه‌ای گفت: روند تحقیقات زیر نظر من متوقف نخواهد شد. من قضاوت مستقلی را انجام خواهم داد و تحقیقات را به‌سرعت و به‌طور کامل پیش خواهم برد تا حقایق و قوانین دیکته‌شده، مشخص شود.

در همین حال، دونالد ترامپ انتصاب بازرس ویژه را «اقدامی فریبکارانه» خواند.

وی در جمع هوادارانش در ویلای شخصی خود در فلوریدا گفت: این آخرین توهین وحشتناک از مجموعه تحقیقات فریبکارانه‌ای است که از مدت‌ها قبل آغاز شده است.