پیش قدم شدن ترکیه در انیمیشن‌سازی برای جذب توریست

امیرحسین صالحی، کارگردان، تهیه‌کننده و رئیس خانه انیمیشن در برنامه «ایران امروز» رادیو ایران در پاسخ به این سوال که آیا ما به اهمیت انیمیشن برای مخاطب پی بردیم، گفت: از آنجایی که انیمیشن فانتزی و شاد به نظر می‌آید، ما خیلی ساده اندیشانه به آن نگاه می‌کنیم. این صنعت از جهات فرهنگی به یک استراتژی ملی احتیاج دارد. چون تولید انیمیشن در راستای کلنجار رفتن با فرهنگ است. 

صالحی ادامه داد: از طرفی، سنین مختلفی با انیمیشن درگیر می‌شوند. یعنی از فرد خردسال تا فرد حدود ۶۰ یا ۷۰ سال هم با انیمیشن درگیر می‌شود. باید فراتر از ماجرای فانتزی به انیمیشن نگاه کنیم. واقعیت این است که هم در عرصه سیاست‌گذاری و هم قوانین پازل این چرخه گم شده است. در مواقعی کار‌هایی در این عرصه کردیم، ولی چون این چرخه زنجیره‌وار نبوده، این میزان بلوغ برای این صنعت اتفاق نیفتاده است. 

پیش قدم شدن ترکیه در انیمیشن‌سازی برای جذب توریست

رئیس خانه انیمیشن درباره چشم‌انداز مجموعه‌سازی و پیش قدم شدن ترکیه در این زمینه گفت: محور اساسی ساختار سیاسی ترکیه تمرکز بر نشان دادن هویت ملی آن کشور برای جذب توریست است. ما یک‌سری خلا‌های قانونی را در سیاست‌گذاری خود شاهد هستیم. مشکل بزرگی که صداوسیما با آن رو‌به‌روست این است که در این ماجرا قوانین‌اش  نقص دارد. یعنی وقتی تولید و مجموعه‌ای ساخته می‌شود، تهیه‌کننده و تولیدکننده هنری هیچ نقشی بعد از تولید آن ندارد. 

وی افزود: تولیدی را تهیه‌کننده انجام می‌دهد و به سازمان تحویل می‌دهد و نوع سودآوری‌اش هم این است که سفارشی از سازمان را انجام داده است. طبیعی است که اتفاق بهتری نمی‌افتد. این خلا‌های قانونی باعث می‌شود تولیدکننده، تهیه‌کننده، کارگردان و صاحب فکر برای محصول خود نجنگد. درحالی که باید بجنگد و تا به ثمر رسیدن پای محصول خود بماند. بنابراین، هم ضعف قانونی و هم سیاست‌گذاری داریم و هم جنس آدم‌هایی که تصمیم‌گیری می‌کنند، این محصول را نمی‌شناسند.

پیش از این وحید بیات، تهیه کننده «ایران امروز» گفته بود، انیمیشن‌سازی طی سال‌های گذشته با تحولات قابل توجهی مواجه شده است. در حال حاضر، به عنوان یک صنعت همپای دیگر بخش‌های سینما پیش می‌رود و در برخی موارد حتی از دیگر گونه‌های تصویری این عرصه نیز جلوتر است. 

بیات ادامه داد: جذب مخاطب در سطحی وسیع، بیان داستان‌ها و مطالبی که امکان طرح آن در دیگر گونه‌های سینمایی وجود ندارد، خیال پردازی و فانتزی بسیار بالا، جذب تمامی گروه‌های سنی و امکان ترویج مسائل فرهنگی و تاثیرگذاری عمیق بخشی از کارکرد‌های اجتماعی انیمیشن را تشکیل می‌دهد.