کولاژی از زندگی یک پرستار در «کوردیناتور»

کیانوش احمدی که از شهریار نمایش «کوردیناتور» را در بخش ایثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران روی صحنه می‌برد  گفت: این اثر نمایشی کولاژی از زندگی یک پرستار از سال ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۰ است که با تم ایثار، گذشت و فداکاری بانوان پرستار تولید شده و به اجرا در می‌آید.

نویسنده و کارگردان «کوردیناتور» درباره ایده نگارش این اثر بیان کرد: آنچه در من برای نوشتن نمایشنامه اثر گذاشت شیوع ویروس کرونا و ایثار و فداکاری پرستاران بود. برایم مهم بود که در تقابل ۲ جنگ سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ و ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ پرستاران چه ایثار و از خودگذشتگی کردند. این قشر در سال ۱۴۰۰ با شیوع کرونا درس گذشت و فداکاری دیگری را به جهانیان می‌دهند.

احمدی با یادآوری اینکه آثار بخش ایثار جشنواره تئاتر استان تهران با همکاری اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران در قالب دومین فصلواره فرهنگ و هنری ایثار اجرا می‌شود، اظهار کرد: برخی وقایع در نمایش «کوردیناتور» وجود دارد که در دنیای واقعی هم اتفاق افتاده مثل بمباران مدرسه رشید یاسمی کرمانشاه یا بمباران بیمارستان صحرایی. در حقیقت من در «کوردیناتور» سعی کردم حوادث واقعی را در کنار قصه‌ای که به واسطه تخیلم ساخته‌ام، قرار دهم.

کارگردان نمایش «کوردیناتور» با اشاره به اینکه پروسه تولید این اثر طی چهار ماه به طول انجامیده اگرچه در این بازه زمانی وقفه‌هایی هم وجود داشته درباره دیگر ویژگی‌های نمایش تاکید کرد: این اثر نمایشی در مورد مکان خاصی نیست بلکه برای نشان دادن فداکاری جامعه نظام پزشکی به اماکن متعددی می‌پردازد.

وی درباره طراحی صحنه و فضاسازی نمایش بیان کرد: فضاسازی «کوردیناتور» بیشتر طراحی مینیمال دارد چراکه سعی کرده‌ام با تاباندن نور روی توری‌ها، فضای آبی‌گونه و عروج گونه‌ای را پیاده کنم. همچنین موسیقی اثر به واسطه موزیسین کردی که به فضای فولک در منطقه کرمانشاه اشراف دارد، به فضاسازی این نمایش بسیار کمک کرده است.

احمدی با اشاره به اینکه تم نمایش «کوردیناتور» ایثار است از حضور نمایش در جشنواره‌های دیگر نیز خبر داد و یادآور شد: معتقدم جشنواره‌های استانی محلی برای ورود برخی کارگردان‌ها به فضای حرفه‌ای تئاتر هستند. چند سالی در جشنواره استانی شرکت کرده‌ام و به قدری از این فضا راضی هستم که همچنان تمایل به حضور در این جشنواره‌ها دارم.

وی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: از آنجا که بخشی از زندگی من از طریق تئاتر تأمین می‌شود، دوست دارم در جشنواره‌هایی شرکت کنم که از همان آغاز کار، گروه‌ها را به لحاظ مالی تأمین می‌کنند و به تبادل نگاه بین گروه‌ها توجه دارند.

کولاژی از زندگی یک پرستار در «کوردیناتور»

آرزو زندکریمی، محمد قدیمی حسن همتی و محبوبه اسدی بازیگران این نمایش هستند. همچنین حسین نادری طراح نور، آزاده مالمیر طراح گریم و امیر مبارکی عکاسی این نمایش را بر عهده دارند.

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران، با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران و با همکاری اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران، حوزه هنری استان تهران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به دبیری امیرحسین شفیعی از ۱ تا ۶ آذر ماه برگزار می‌شود.