بازیگری که به تازگی متولد شد

مسعود شریف بازیگر سریال بی همگان که در سریال هایی چون زمین گرم ، پدر گواردیولا ، شکر تلخ و ... ایفای نقش کرده است در خصوص بازی اش در سریال بی همگان و همکاری با بهرنگ توفیقی ، اصغر هاشمی و البته مهران مهام برای نقش کرامت و چالش هایی که این نقش در انتخاب و اتفاقات و موقعیت های سریال دارد اینگونه می گوید؛ سریال دارای وجوه مختلفی بود و تصمیم هایی که کرامت می گرفت باید با منطق و درک خودم رخ می داد تا بتوانم آن را ایفا کنم. کرامت پسرش را از دست داده و تصمیم دارد به عروسش پیشنهادی بدهد و این شاید با گارد مخاطب روبرو شود.

من یک مسئله با قصه دارم من بچه جنوب هستم و یک پیشینه از این ماجرا دارم چون ما یک زمان  قانونی داشتیم که بعدها به  گونه ای این قانون را برداشتند . ماجرایی بود به نام خون بس که من خیلی این قانون را دوست داشتم و البته خیلی ها مخالف بودند. در حالی که اگر زاویه ای منطقی برای درک این موضوع داشتیم جلوی خیلی از اتفاقات گرفته می شد. نقش کرامت را وقتی که با آن مواجه شدم در قدم اول دوست داشتم چون کاراکتر را درک می کردم وقتی ایفای آن از طرف آقای مهام و بهرنگ عزیز به من پیشنهاد شد  خیلی خوشحال شدم به خاطر اینکه نقش پرچالشی بود و اصلا  رو نبود.

این بازیگر ادامه می دهد؛ کرامت  از آن آدمهایی نبود که خیلی اکت داشته باشد و بیشتر  بازی او درونی بود و من به همین دلیل با او خیلی ارتباط برقرار می کردم. کرامت آدمی که در دنیا هیچ‌کس را ندارد و قرار است چند وقت دیگر بمیرد و در این شرایط ناگهان بچه‌اش را از دست می‌دهد و خودش می‌ماند و یک عروس و دو فرزند. با توجه به این که کرامت نسبت به امیرعلی شناخت دارد و حقیقت را می‌داند و از سوی دیگر بین کرامت و قاسم(هژیر آزاد) دیالوگ داریم و می‌گوید پسرم این بلا را سرم آورد که می‌گوید از تو بعید است چنین بچه ناخلفی داشته‌باشی؛ این مواجهه خیلی خاص بود. یعنی خودت خوب باشی و بچه‌ات ناخلف باشد و یک نفر بچه‌ات را بکشد و کار اشتباهی انجام دهد که خودش آدم خوبی است و بر حسب یک اتفاق چنین کاری کرده که برای خودم واقعا سخت بود. حتی بسیاری شب‌ها تنهایی برای کرامت گریه می‌کردم. یک حسن دیگر این بود که هم آقای بهرنگ توفیقی کارگردان و هم آقای مهام، تهیه کننده راهنمایی می‌کردند و من هم عادت دارم از همه عوامل در مورد صدا و تصویرم سؤال می‌پرسم و خدا را شکر می‌کنم که توانستم با این قضیه کنار بیایم. نقش بسیار خوبی بود که در سال‌های عمرم بازی کردم.

بازیگری که به تازگی متولد شد

 بازیگر سریال زمین گرم ادامه می دهد؛ چالش‌ها سخت اما جذاب بود. من از یک تکنیک خاص استفاده می‌کنم و برای هر نقشی چیزی را زمزمه می‌کنم و وقتی مرا صدا می‌زنند و می‌گویند برو جلوی دوربین، از این کلید استفاده می‌کنم. برای کرامت هم یک سری کلید گذاشته‌بودم، ضمن این که در زندگی خودمان هم از این اشتباهات و اتفاقات بوده و در شهرستان‌ها فقر و افراد فقیر را از نزدیک دیدم، یک سری چیزها را برداشت کردم و توانستم مواردی را با ایده‌های خود و با راهنمایی عزیزانم دوباره پرداخت و بازسازی کنم. خودم روی نگاه خیلی حساسم و به‌نظرم سینما یعنی چشم و نگاه؛ اول چشم است و بعد هر چیز دیگری، یعنی هر وقت که بازی می‌کنم، اول چشمم باید برود و سپس دست، بیان و بقیه چیزها. کلا این‌طور نگاه می‌کنم.

این بازیگر درباره جایگاه فیلمنامه می گوید؛ پایه فیلمنامه است و وقتی یک فیلمنامه صحیح نداشته‌باشید گاهی یک شخصیت پرداخت می‌شود و دیگر شخصیت‌ها دیده نمی‌شوند. من در تعدادی کار بازی کردم که خوب درخشیده‌ام ولی وقتی کار تمام شده برای همیشه تمام شده اما در مورد کرامت اتفاق عجیبی رخ داد و این بود که نوجوانان در خیابان مرا کرامت صدا‌می‌کنند.

بازیگر نقش کرامت معتقد است :  کرامت شخصیتی است که از ابتدا در فقر و مشکلات زندگی کرده و به همین دلیل آدم مقتدری است و برعکس امیرعلی جوانی است که پا در هر مسیری می‌گذارد اتفاق جدیدی برایش می‌افتد. در جامعه ما خیلی زیاد است به‌ویژه در قشر آسیب‌دیده و بی‌کس و کار که کرامت نماینده‌اش است. به همین دلیل است که آن سردی قانون است و در زندگی شخصی بسیار دیدم که وقتی جوان‌ها با بزرگترها مواجه می‌شوند از درون می‌گویند این فرد چه می‌گوید؟! مرا درک نمی‌کند و نمی‌فهمد؛ ولی وقتی ارتباط‌شان بیشتر می‌شود می‌بینند جوانی‌شان مثل خودشان بوده. به همین دلیل است که برای این قضیه هم مشکلی نداشتیم، یعنی آقای صادقی سر جای خودش بود و من هم سر‌جای خودم. همه در این سریال خوب بازی کردند و متن بسیار خوب بود. به این دلیل که هر کدام از افراد نماینده یک قشر و یک تفکر بودند؛ چه قشر آسیب دیده، چه قشر جسته از مسائل و مشکلات و کمی رو به جلو و چه آنهایی که له شدند مثل کرامت! در این سریال امید خیلی زیاد است بدون این که ادا‌دربیاورد و پرچم به دست بگیرد.

او در خصوص تغییر کارگردان هم در پایان می گوید؛ بهرنگ رفت و با آقای هاشمی هم به لحاظ اخلاقی به مشکل برنخوردیم اما اتفاقی که می‌افتد این است که ما به عنوان بازیگر روی ریل بودیم؛ یعنی تغییر لوکوموتیو‌ران تاثیری در مسیر ما نداشت و داشتیم با قدرت پیش می‌رفتیم و بخش زیادی را فیلمبرداری کرده‌بودیم و آقای هاشمی خیلی خوب با من ارتباط برقرار کرد و دچار مشکل نشدیم.‌