راهنمای خرید شمع خودرو

وجود شمع‌ها برای عملکرد صحیح موتور خودروی بنزینی شما ضروری هستند. آنها نقش کاتالیزور را ایفا می‌کنند زیرا به لطف الکترودهای خود باعث ایجاد جرقه می‌شوند که نتیجه آن احتراق مخلوط هوا و بنزین است که باعث جرقه‌زنی در موتور می‌شود. هر شمع درجه حرارت متفاوتی دارد، لازم است شمع‌ها را با توجه به خودروی خود بخرید برای همین این راهنمای خرید شمع خودرو تهیه شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

راهنمای خرید شمع خودرو

خرید لوازم یدکی خودرو در اینفویدک

چنانچه قصد خرید لوازم یدکی خودرو های مختلف نظیر لوازم یدکی پژو، لکسوس، تویوتا، رنو، بنز، بی ام و و ... را داشتید می توانید به سایت اینفویدک به آدرس infoyadak.ir مراجعه کنید. در این سایت ما لیستی از فروشندگان لوازم و قطعات یدکی خودرو از سرار کشور ( از جمله لوازم یدکی خودرو در تهران و سایر شهرستان ها ) را جمع آوری کرده ایم تا شما بتوانید قطعات خودروی خود را به راحتی پیدا نمایید.

شمع خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

شمع‌ها در خودروهای بنزینی یافت می‌شوند و نباید آنها را با شمع‌های برق در خودروهای دیزلی اشتباه گرفت. نقش شمع ایجاد جرقه لازم برای احتراق مخلوط هوا و سوخت و در نتیجه راه اندازی خودرو است. شمع‌ها در محفظه احتراق موتور قرار دارند. آنها یک عنصر ضروری برای راه اندازی مناسب خودروهای بنزینی یا LPG هستند. از سوی دیگر در خودروهای دیزلی، این شمع‌ها هستند که شروع به کار می‌کنند.

یک شمع از دو الکترود تشکیل شده است که جریان را از شمع عبور می‌دهد. الکترود اول در انتهای نوعی میله فلزی در مرکز شمع و الکترود دوم روی پایه قرار دارد که به دیواره سرسیلندر پیچ شده است. دو الکترود توسط یک عایق از هم جدا می‌شوند. جرقه زمانی اتفاق می‌افتد که جریان بین دو الکترود عبور می‌کند. شمع‌ها در سرسیلندر ثابت شده تا الکترودها به محفظه احتراق برسند.

برای اینکه ماشین شما به درستی روشن شود، جرقه تولید شده توسط شمع‌ها باید بهینه باشد. اگر مخلوط هوا و سوخت متعادل نباشد، ممکن است مواد نسوخته‌ای وجود داشته باشد که در نهایت در سیستم اگزوز شما رسوب کند یا ماشین شما به سادگی قادر به استارت زدن نباشد.

چند شمع در خودرو وجود دارد؟

در یک ماشین، به تعداد سیلندرهای شمع وجود دارد: در واقع، به ازای هر سیلندر موتور یک شمع وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید چهار شمع بر روی ماشین خود داشته باشید، اما همچنین سه، شش، هشت یا حتی دوازده تا داشته باشید.

کدام شمع را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب شمع‌های خود، ساده‌ترین راه این است که به شمع‌هایی که قبلاً روی خودروی شما نصب شده‌اند نگاه کنید. اطلاعات هر شمع را روی پایه شمع‌ها خواهید یافت. اگر خودتان شمع‌های خود را تعویض می‌کنید، به یاد داشته باشید که قبل از تعویض شمع‌ها اطلاعات را به خوبی چک کرده باشید. همیشه به قطر، طول و شاخص حرارت شمع‌های خود نگاه کنید تا از هرگونه غافلگیری ناخوشایند در هنگام نصب شمع‌های جدید جلوگیری کنید.

چه زمانی شمع‌ها را تعویض کنیم؟

به عنوان یک قانون کلی، شما باید هر ۴۰ هزار کیلومتر شمع‌های خود را چک کنید. اما به یاد داشته باشید که برای بررسی توصیه‌های سازنده خود به کتاب تعمیر و نگهداری خودروی خود نگاه کنید. همچنین توجه داشته باشید که توصیه می‌شود همه شمع‌ها را همزمان تعویض کنید در غیر این صورت، ممکن است باعث عدم تعادل احتراق شود. برخی از علائمی که نشان می‌دهد شمع خودروی شما از بین رفته است شامل موارد زیر است:

  • موتور شما قدرت خود را از دست می‌دهد.
  • متوجه مصرف بیش از حد سوخت می‌شوید.
  • وسیله نقلیه شما بیش از حد معمول آلودگی تولید می‌کند.

اگر کمی فنی هستید و می‌دانید چگونه به شمع‌های خود دسترسی داشته باشید، ظاهر فیزیکی آن‌ها نیز می‌تواند وضعیت آنها را بازگو کند:

  • اگر الکترود شمع فرسوده شده باشد: احتمالاً زمان تعویض آن با یک الکترود جدید فرا رسیده است.
  • اگر رسوبات سیاه را مشاهده کردید اما خشک هستند: احتمالاً فیلتر هوا خراب است.
  • اگر متوجه رسوبات روغنی شدید: احتمالاً روغن زیادی در محفظه احتراق شما وجود دارد. وقت آن رسیده است که شمع‌های خود را با یک مدل شمع با توان حرارت بالاتر تعویض کنید.

چگونه شمع‌های خودرو خود را تست کنیم؟

در صورت بروز علائم شمع خراب، می‌توانید قبل از تعویض آن را تست کنید تا مطمئن شوید که منشاء نقص در آن است. یکی از راه‌های تست شمع این است که یک مولتی‌متر بگیرید و آن را روی حالت ولت‌متر قرار دهید. دو سیم مولتی متر را به هم وصل کنید تا از مقاومت پایه دستگاه مطلع شوید.

سپس سمت مشکی مولتی متر را به قطب منفی باتری و سمت قرمز رنگ را به پایه شمع وصل کنید. شما باید مقدار مقاومت پایه مولتی متر را از مقدار نمایش داده شده کم کنید تا مقدار مقاومت شمع را بدست آورید. این مقدار باید بین 0.6 تا 2 اهم باشد. اگر نبود پس شمع شما خراب است.

درجه حرارتی شمع چقدر است؟

شمع‌ها بسته به درجه حرارتی خود دارای انواع مختلفی از رزوه‌ها هستند . آنها دو وظیفه اصلی دارند که شامل دفع گرمای تولید شده در حین احتراق بین هوا و سوخت و سوزاندن بقایای موجود در سیستم پس از انفجار است. درجه حرارتی که اغلب به آن مقدار گرمایش نیز می‌گویند، باید با توجه به نوع موتور وسیله نقلیه شما محاسبه شود. بنابراین با این درجه حرارتی است که می‌توان نحوه استفاده از شمع‌ها را تعریف کرد و در نتیجه خرید شمع خودرو را انجام داد. با این حال اگر شمع‌های با درجه حرارتی اشتباه در موتور خود استفاده کنید دو حالت ممکن است رخ دهد:

شمع با درجه حرارتی بسیار بالا: خیلی سریع از بین می‌رود و با ذوب شدن در موتور همراه خواهد شد. اگر این اتفاق بیافتد، قطعات موتور مانند پیستون یا سوپاپ‌ها می‌توانند آسیب جدی دیده و حتی منجر به از کار افتادن کامل موتور خودرو شما شوند. شمع با درجه حرارتی خیلی کم: برای ایجاد احتراق مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق کافی نخواهد بود. برای روشن کردن وسیله نقلیه خود مشکل خواهید داشت و ممکن است متوجه مصرف بیش از حد سوخت شوید.

نحوه انتخاب شمع برای ماشین

تعدادی ویژگی باعث می‌شود که شمع‌ها متمایز شوند و شاخص حرارتی مشخصه اساسی است. با این حال موارد دیگری مانند قطر پایه و گام، طول پایه و قسمت رزوه‌شده، شکل نشیمنگاه یا الکترود، صاف یا بیرون زده می‌تواند در انتخاب شمع موثر باشد.

درجه حرارت شمع‌های خودرو

هر نوع شمع دارای ظرفیت جریان حرارتی کم و بیش خوبی است، یعنی تخلیه گرمای انباشته شده در مخروط مرکزی آن اتفاق می‌افتد. هرچه این مسیر طولانی‌تر باشد، گرما کندتر جریان می‌یابد، بنابراین الکترود مرکزی گرمتر می‌شود. برعکس زمانی که مسیر کوتاه باشد، الکترود (و بنابراین شمع) سرد است. این مشخصه طول مسیر با عمق الکترود مرکزی در داخل پایه تعیین می‌شود. هر چه عمیق‌تر باشد، مسیر طولانی‌تر و شمع داغ‌تر است.

دهانه عایق کوتاه و دهانه عایق بلند

رسوبات کالامین و سوخت نسوخته روی عایق و روی الکترودها تشکیل می‌شود. اگر مخلوط بیش از حد غنی از بنزین باشد، یک رسوب سیاه روی شمع تشکیل می‌شود که در دمای بسیار پایین کار می‌کند. برعکس مخلوطی که بیش از حد کم باشد باعث می‌شود شمع خیلی داغ عمل کند و رنگ آن سفید یا قهوه‌ای روشن شود. مشکل در انتخاب شمع‌هایی است که در دمای کافی برای سوزاندن رسوبات کار می‌کنند و بیشتر از آن را پوشش نمی‌دهند. بنابراین شمع باید به اندازه کافی گرم کار کند تا رسوبات کربنی شده را بسوزاند، همچنین باید به اندازه کافی سرد کار کند تا انتهای آن رشته‌ای نشود.

قطر پایه و طول شمع‌های خودرو

فقط سه اندازه برای قطر شمع وجود دارد، 10 میلی متر، 14 میلی متر و 18 میلی متر که سه مدل استاندارد آن است. پایه 10 میلی متری اندازه کوچکی دارد و پایه 18 میلی متری محدوده حرارتی زیادی را ارائه می‌دهد. با این حال اکثر خودروها به 14 میلی متر مجهز هستند. کاملاً بدیهی است که نمی‌توان از شمع با قطر متفاوت از محفظه که در سرسیلندر است استفاده کرد.

طول قسمت رزوه شمع خودرو

این مورد هم در هر خودرو متفاوت است، اما به طور کلی دو دسته اصلی وجود دارد. شمع‌های پایه کوتاه و شمع‌های پایه بلند که مطلقاً نباید از شمع پایه بلند در محفظه شمع کوتاه استفاده کنید. در صورت انجام این کار الکترودها به شدت از محفظه احتراق عقب می‌روند و اشتعال مخلوط بسیار ضعیف است. علاوه بر این بر خلاف تصور عمومی، شمع تمایل بیشتری به مسدود شدن دارد (زیرا بد جرقه می‌زند)، و از نشت روغن در موتور فرسوده مصون نیست.

الکترود شمع خودرو

نوع الکترود نصب شده بر روی شمع نیز بسیار مهم است. شمع‌های جرقه‌ای با الکترودهای حلقوی را فقط می‌توان در موتورهایی که مخصوص دریافت آنها طراحی شده‌اند نصب کرد. این امر به طور کلی برای شمع‌هایی با الکترودهای معمولی نیز صادق است. در مورد شمع‌هایی که الکترودهای برجسته دارند، می‌توانند جایگزین شمع‌های معمولی شوند، اما با ملاحظات خاص که باید از قطعه فروش بپرسید. باید اطمینان حاصل شود که الکترود برجسته خطر تماس با پیستون را ندارد و همچنین باید بررسی شود که تطابق خوبی بین شاخص‌های حرارتی آن وجود دارد.

شمع‌های جرقه زنی با الکترودهای برجسته در واقع فقط در موتورهایی که برای دریافت آنها طراحی شده‌اند یا زمانی که انطباق توسط سازنده توصیه می‌شود باید استفاده شود. بسته به شکل محفظه احتراق، الکترود توسط گازهای خروجی دریچه ورودی جارو می‌شود. به این ترتیب شمع خنک می‌شود، می‌توان از شمع با شاخص حرارتی بالاتر استفاده کرد که تمایل کمتری به گرفتگی دارد. در نتیجه، امکان تغییر اتصالات شمع‌ها بر اساس دو ویژگی اول ذکر شده وجود ندارد (مگر اینکه به طور خاص توسط سازنده مشخص شده باشد). بنابراین تنها انتخاب ممکن مربوط به شاخص حرارتی است.