جانسون پته اروپایی‌ها را روی آب ریخت

بوریس جانسون ، نخست‌وزیر سابق انگلیس درباره اختلاف‌های میان کشورهای اروپایی در آستانه حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه افشاگری کرده است.

جانسون در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان مدعی شده که فرانسه تا آخرین لحظات قصد روسیه برای حمله به اوکراین را انکار می‌کرد، در حالی که آلمان‌ها در ابتدای جنگ، پیروزی زودهنگام روسیه را ترجیح می‌دادند.

روزنامه ایندیپندنت نوشته سخنان بوریس جانسون احتمال دارد باعث آزردگی خاطر عمیق متحدان اروپایی شود.

با آنکه نخست‌وزیر سابق انگلیس اذعان کرده که اتحادیه اروپا هم‌اکنون سرسختانه از کی‌یف حمایت می‌کند او ادعا کرده در مقطعی که روسیه در حال بسیج نیرو در نزدیکی مرز اوکراین بود شکاف‌های عمیقی میان متحدان اروپایی وجود داشت.

جانسون گفته است: «این مسئله به شدت شوک‌آور بود... ما می‌توانستیم تجمع گروه‌های تاکتیکی روسیه را ببینیم اما هر کدام از کشورها دیدگاه‌های متفاوتی داشتند.»

وی به صورت غیرمستقیم از مانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه انتقاد کرد و گفت: «شک نداشته باشید که فرانسوی‌ها تا دم آخر داشتند انکار می‌کردند.»

بوریس جانسون همچنین گفت که دولت آلمان برای جلوگیری از مضرات اقتصادی جنگ ترجیح می‌داده اوکراین سریع در جنگ شکست بخورد.

جانسون گفت: «دیدگاه آلمان‌ها در یک مقطه این بود که اگر قرار است این فاجعه اتفاق بیفتد بهتر است که کل ماجرا سریع به پایان برسد و اوکراین شکست بخورد.»

نخست‌وزیر سابق انگلیس تصریح کرده که با توجه به وابستگی شدید برلین به انرژی روسیه، آنها برای داشتن چنین دیدگاهی دلایل کافی اقتصادی داشتند.

وی در ادامه گفت: «اما من نمی‌توانستم از چنین چیزی حمایت کنم فکر می‌کنم که دیدن ماجرا به این شکل فاجعه‌بار است. اما درک می‌کنم چرا طرز فکر و احساس آنها این بود.»

یک سخنگوی دولت آلمان اظهارات بوریس جانسون را رد کرده و آن ر «مزخرف محض» توصیف کرده است. این سخنگوی صدراعظم آلمان به ایندیپندنت گفت: «می‌دانیم که نخست‌وزیر سابق انگلیس که بسایر شوخ است همیشه به سبک و سیاق خودش با واقعیت ارتباط داشته است. به این ترتیب فکر می‌کنم واقعیت‌ها چیزهایی خلاف کنایه‌هایی که در این مصاحبه شنیدم نشان می‌دهند.»

بوریس جانسون در بخش دیگری از این مصاحبه درباره مواضع ایتالیا هم افشاگری کرده و گفته دولت ایتالیا که در آن زمان توسط نخست‌وزیر ماریو دراگی اداره می‌شد در یک مقطع گفته بود که قادر به حمایت از مواضع انگلیس نخواهد بود و دلیل آن اتکای آنها به هیدروکربن‌های روسیه است.

نخست‌وزیر سابق انگلیس گفته اما این دیدگاه‌ها به سرعت بعد از آغاز حمله روسیه تغییر کرد. او گفت اتحادیه اروپا از آن زمان به بعد عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است.

او گفت: «اتفاقی که افتاد این بود که همه-اعم از آلمان‌ها، فرانسوی‌ها، ایتالیایی‌ها و همه- مشاهده کردند که هیچ گزینه دیگری وجود ندارد، چون نمی‌شود با این آدم (ولادیمیر پوتین) مذاکره کرد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

بوریس جانسون گفت: «علی‌رغم همه نگرانی‌هایی که داشتم از عملکرد اتحادیه اروپا تقدیر می‌کنم. آنها متحد بوده‌اند. تحریم‌ها، گزنده بود.»

جانسون در این مصاحبه با سی‌ا‌ن‌ان گفته که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین رهبری «کاملاً برجسته‌ای» داشته است. جانسون گفت: «او آدم شجاعی است. به نظرم اگر او در اوکراین نبود این جنگ نتیجه دیگری می‌داشت.»