تکلیف کشاورزان خسارت دیده از سرما چه می شود؟

با ادامه سرمای شدید در بیشتر مناطق کشور خبر‌های نگران کننده از خسارت به مزارع و باغات شمال شرقی کشور به گوش می‌رسد. در میان محصولات کشاورزی این مناطق، زعفران از ارزشمندترین آن‌هاست که خاستگاه اصلی آن در این مناطق قرار دارد. با یک تحقیق ساده می‌شود خبر‌های فراوانی را از خسارات وارد شده به زعفران در شهر‌های مختلف بر اثر سرمازدگی مشاهده کرد. در خیلی از مناطق کل سرمایه زعفران کاران از بین رفته است.

گیاهان زعفران می توانند سرمازدگی ملایم را تحمل کرده و در پاییز به رشد خود ادامه دهند. اما کاهش ناگهانی دما به شدت مشکل ساز می‌شود.

کشاورزان زعفران کار استان خراسان، تجربه مشابه کاهش شدید دما و بارش برف در مزارع زعفران در سال ۸۶ را به یاد دارند. در آن سال نیز سرمای شدید و بارش برف مزارع زعفران را تحت تأثیر قرار داد و زیان زیادی را به کشاورزان تحمیل کرد و بر اثر خسارات ناشی از سرما زدگی و خشکسالی، تولید زعفران در سال زراعی بعد با کاهش چشمیگیری مواجه گردید و میزان تولید از ۱۴۰ تن در سال‌های قبل به کمتر از ۲۵ تن در آن سال رسید و در پیِ آن، قیمت جهانی زعفران افزایش چشمیگری یافت.

اما مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه در خصوص یخبندان اخیر این شهرستان گفت: بر اساس برآورد‌های اولیه خسارت یخبندان به مزارع و باغات این شهرستان به ویژه در مزارع زعفران گسترده است.

حسین محمدی اظهارکرد: اثر مخرب یخبندان در جلگه «رخ» تربت حیدریه است و سرمای ۲۰ درجه زیر صفر به مزارع زعفران، گندم، جو و باغات انار این منطقه، خسارت وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه با بیان اینکه مزارع زعفران تربت حیدریه خسارت جدی از یخبندان اخیر متحمل شده اند، بیان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی با حضور میدانی در مزارع و باغات شهرستان رقم دقیق خسارات وارده را برآورد خواهند کرد و آن دسته از کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده باشند، غرامت می‌گیرند.

تکلیف کشاورزان خسارت دیده از سرما چه می شود؟



امید داریم در روز‌هایی که کشاورزان زعفران کار ایران به دلیل عدم تناسب قیمت تمام شده زعفران و قیمت فروش آن در بازار از یک سو و تعلل سازمان تعاونی روستایی در پرداخت مبالغ توافق شده برای خرید تضمینی، روز‌های خوبی را سپری نمی‌کنند این آسیب دیدگی‌ها به مزارع آن‌ها کمترین صدمه را وارد نماید.