جزئیات طرح مجلس در واکنش به اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه

 ابوالفضل عمویی در توضیح نشست امروز صبح (یکشنبه ۲ بهمن ماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: در ادامه جلسه فوق العاده روز گذشته کمیسیون که در واکنش به مصوبه پارلمان اروپا برگزار شد، امروز هم کمیسیون نشست فوق العاده‌ای را تشکیل داد. در جلسه روز گذشته کلیات طرح واکنش مجلس شورای اسلامی به اقدام پارلمان اروپا مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این چارچوب نمایندگان موضوع‌گیری‌های قاطعی را داشتند و در رسانه‌ها مواضع خود را مطرح کردند. همین طور مجلس شورای اسلامی امروز جلسه‌ای غیرعلنی با حضور فرمانده سپاه پاسداران و وزیر امور خارجه برگزار کرد و آخرین روندها را مورد بررسی قرار داد. در نهایت کمیسیون امنیت ملی بیانیه‌ای را آماده کرد که در حال امضا توسط نمایندگان است که این بیانیه امروز در صحن علنی قرائت خواهد شد.

طرح سه ماده‌ای مجلس برای مقابله با اروپا

وی ادامه داد: همچنین طرحی را تهیه کرده‌ایم و برای رسیدن به این طرح از همه افراد صاحب نظر در مجلس دعوت کردیم. خروجی این جلسات طرح ۳ ماده‌ای شد که احتمالاً در نشست علنی امروز مجلس اعلام وصول خواهد شد. موضوع این طرح اقدام متقابلی است که دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به اجرای آن است.

عمویی تاکید کرد: در صورتی که طرف اروپایی مقامات یا نهادهای کشور از جمله نهادهایی که در قانون اساسی نام برده شده‌اند مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا بسیج مستضعفین را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهد، واکنش متقابل و متناظری صورت خواهد گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مصوبه پارلمان اروپا دیده شده که برخی افراد، مقامات و اشخاص حقیقی و حقوقی در فهرست تحریم قرار می‌گیرند و مواردی را نیز در فهرست سازمان تروریستی قرار داده‌اند، بنابراین ما در طرح پیش‌بینی شده خود در صورت هر اقدامی از طرف مقابل، دولت را مکلف به تهیه فهرستی کردیم تا مقامات و اشخاصی را به عنوان تروریست یا تحت تحریم‌های مالی قرار دهد یا ورود آن‌ها به ایران را ممنوع می‌کند.

جزئیات طرح مجلس در واکنش به اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه

اقدامات اروپایی‌ها در نسل‌کشی پیگیری قضائی می‌شود

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دنبال در نظر گرفتن سازوکاری در کشور برای موارد نقض حقوق بشر هستیم. اقدامات خلاف حقوق بین الملل از جمله کشتار و نسل کشی و مواردی که اروپایی‌ها در آن سابقه‌ای داشتند، باید ثبت و در مراجع بین‌المللی پیگیری قضائی شود که این موارد هم در این طرح پیش‌بینی شده است.

عمویی با بیان اینکه قطعنامه پارلمان اروپا الزام آور نیست، گفت: پارلمان اروپا عمده مصوباتش جنبه مشورتی دارد. تصمیم‌گیر نهایی شورای اروپاست که فردا نشستی را خواهد داشت و این سوال همچنان مطرح است که آیا این قطعنامه در شورای اروپا مطرح یا تصویب می‌شود یا خیر؟

وی گفت: با توجه به رصد اطلاعات و نظرات برخی از کشورهای اروپایی و با توجه به واکنش قاطع نمایندگان و مقامات ایران، شورای اروپا این موضوع را در دستورکار ندارد اما هر اقدام علیه نهادهای قانونی و مردمی ما با واکنش مواجه خواهد شد و این الزام قانونی برای دولت است و طرف مقابل باید قبل از هر تصمیم به عواقب آن بیندیشد.