وعده های ماکرون و شولتز برای ادامه حمایت از اوکراین

 رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان روز یکشنبه دو دور مذاکرات را در کاخ الیزه پاریس به مناسبت شصتمین سالگرد «معاهده الیزه» که سنگ بنای اتحادیه اروپای امروز را گذاشت، بر سر مسائل اقتصاد، انرژی و نظامی از جمله جنگ اوکراین برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در یک کنفرانس خبری مشترک با «اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان در پاریس گفت: «ما مصمم به کمک به اوکراین تا هر ابعاد و هر زمانی که لازم باشد هستیم. ما زمانی که اوکراین به ما نیاز داشته باشد، به عنوان اروپایی آنجا خواهیم بود.»

رئیس جمهور فرانسه نیز با ورود به مناقشه بر سر ارسال تانک از سوی آلمان و دیگر متحدان غربی به اوکراین، احتمال اینکه کشورش تانک‌های خود از مدل «لوکلرک» را برای اوکراین بفرستد رد نکرد اما گفت، هر گونه تصمیم‌گیری در این زمینه باید با متحدان غربی فرانسه هماهنگ شود.

رئیس جمهور فرانسه همچنین با مطرح کردن یک سری شروط برای موضوع ارسال تانک برای اوکراین بیان داشت، نباید چنین برنامه ای باعث تشدید درگیری، و به خطر انداختن امنیت خود فرانسه شده و باید زمانی را برای آموزش دادن به اوکراینی‌ها به منظور موثر واقع شدن در نظر بگیرد.

صدر اعظم آلمان صحبت ماکرون را تکرار کرده و گفت، هر دو کشور «تا هر زمان که لازم باشد» حمایتشان از اوکراین را ادامه خواهند داد.

شولتز اظهار کرد: «هر دو کشور ما اقدامات زیادی، هم به لحاظ مالی و هم از جنبه بشردوستانه، و همچنین از جنبه تسلیحاتی برای حمایت از اوکراین انجام می‌دهند. ما باید بترسیم از اینکه این جنگ برای مدتی بسیار طولانی به طول بینجامد و بنابراین بسیار مهم است اوکراین بداند ما حمایت خود از اوکراین را تضعیف نخواهیم کرد.»

وعده های ماکرون و شولتز برای ادامه حمایت از اوکراین

صدار اعظم آلمان که کشورش در روزهای اخیر از سمت آمریکا و متحدان دیگرش برای موافقت با ارسال تانکهای «لئوپارد-2» به اوکراین تحت فشار قرار گرفته، مجددا گفت، برلین درباره مسائل ارسال تانک جنگی به اوکراین با هماهنگی با متحدانش عمل می‌کند.

شولتز در کنفرانس مطبوعاتی با ماکرون اظهار کرد: «ما به طور مداوم عرضه تسلیحات بسیار موثر و هم اکنون موجود خود به اوکراین را گسترش داده‌ایم. ما همواره همه تصمیمات در این حوزه را با همه دوستان و متحدان مهم خود به عنوان مثال،‌ با فرانسه، با آمریکا و دیگر کشورهای مهم اروپایی از نزدیک هماهنگ کرده‌ایم.»

تمامی اعضای کابینه آلمان با هدف شرکت در نشست با مقامات فرانسوی به مناسبت شصتمین سالگرد معاهده الیزه به پاریس رفتند. همچنین 300 قانونگذار دو کشور در دانشگاه سوربون یک گردهمایی را به مناسبت سالگرد انعقاد این معاهده داشتند.

دو کشور در اعلامیه مشترکی بعد از نشست وزیران آنها، جنگ روسیه با اوکراین را محکوم کرده و متعهد به «ادامه حمایت تزلزل ناپذیر از اوکراین در همه حوزه‌هایی که می‌توانیم، به ویژه در حوزه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی، مالی، بشردوستانه، اجتماعی و فرهنگی» شدند.

صدر اعظم آلمان با بیان اینکه بعد از حمله روسیه به اوکراین «پروژه صلح اروپا در یک نقطه عطف قرار گرفته» مدعی شد: «امپریالیسم ولادیمیر پوتین پیروز نخواهد شد. ما اجازه نخواهیم داد اروپا به زمانی که در آن خشونت جای سیاست را گرفت و نفرت و دشمنی‌های کشورها قاره ما را چند پاره کردند، برگردد.»

در حالی که حمایت نظامی از اوکراین، موضوع ویژه نشست رهبران آلمان و فرانسه بود، آنها به اقتصاد، انرژی، امنیت و حوزه دفاعی نیز پرداختند.

نشست آنها ابتدا برای ماه اکتبر برنامه‌ریزی شده بود اما اختلافات بر سر حوزه‌های انرژی و نظامی باعث لغو آن شد.