اسرار جنگنده‌های F-۱۶ و F-۱۵ آمریکا لو رفت

کارشناسان حرفه‌ای بازی‌های آنلاین که درباره مدل سازی دقیق تسلیحات مورد علاقه خود بحث می‌کنند، بار دیگر به طور ناخواسته یک سری اسرار نظامی را در اینترنت فاش کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی آر تی، اینبار اسرار افشا شده، اطلاعات بسیار حساسی درباره جت‌های جنگنده F-۱۶ و F-۱۵ ( اف ۱۵ و اف ۱۶ ) ساخت آمریکاست که در یک هفته، دو بار آن‌ها را منتشر کردند.

بازی مورد بحث وار تاندر [War Thunder] است که بازیکنان آن پیش از این هم برخی اطلاعات جزئی احتمالا طبقه‌بندی‌شده را درباره تانک جنگی چلنجر-۲ انگلیس، تانک لکلرک فرانسه و گلوله های‌های ضد زره چینی DTC۱۰-۱۲۵ و ... افشا کرده بودند.

جدیدترین افشاگری‌ها به جنگنده‌های فالکون F-۱۶ ساخت جنرال داینامیکس، کارخانه دفاعی آمریکایی، و جنگنده اف ۱۵‌ای ساخت کارخانه مک دانل داگلاس مربوط می‌شود.

به گزارش پی سی گیمر [PC Gamer]، همانند سایر موارد افشاگری، این مورد نیز در یک انجمن گفتگو درباره بازی وار تاندر انجام شد.

در ۱۶ ژانویه در بحثی که از اواسط سال ۲۰۲۲ درباره جنگنده اف ۱۶ ادامه داشت، یکی از بازیکنان اعلام کرد در طول تحقیقاتش به مطلب جالبی دست یافته است.

در حالی که این مطلب به خودی خود خیلی حساسیت برانگیز نبود، یک بازیکن برای اثبات ادعا‌های خود درباره موشک‌های هدایت شونده با رادار AIM-۱۲۰ و پانل کنترل کابین جت، سندی را ضمیمه کرد. به گفته مدیر این انجمن، این سند دارای مجوز توزیع محدود بود.

براساس گزارش ها، تنها دو روز پس از آن، یکی دیگر از اعضای انجمن، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های نرم افزاری برنامه پرواز عملیاتی برای F-۱۵E را که شامل جزئیات کنترل پرواز، هدف گیری و سیستم‌های تسلیحاتی آن می‌شد، منتشر کرد.

همانند موارد مشابه که درباره سایر سیستم‌های تسلیحاتی افشاگری شده بود، مدیر و سازنده بازی این اطلاعات حساس را حذف کردند.

اسرار جنگنده‌های F-۱۶ و F-۱۵ آمریکا لو رفت

انتشار داده‌های نظامی محدود شده در مکان‌های غیرمجاز، مانند انجمن بازی آنلاین، می‌تواند منجر به وضع تحریم‌های مدنی یا کیفری شود.

بازی وار تاندر ساخت شرکت گایژین اینترتینمنت، یک شرکت مستقر در بوداپست با منشا مشخص روسی است که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا با استفاده از سخت افزار‌های نظامی تاریخی و مدرن با یکدیگر مبارزه کنند.