بورل: برجام نمرده است

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در توییتی به نقل از جوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام نوشت: «فعلا برجام در وضعیت توقف قرار دارد. نمرده است اما به پیش هم نمی‌رود.»

او پیش از این نیز گفته بود که برای قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست به اصلاح تروریستی اتحادیه اروپا به حکم قضائی نیاز است و بدون حکم قضائی نمی‌توان سپاه پاسداران را در این لیست درج کرد.

در همین حال رئیس دوره‌ای شورای امور خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز دوشنبه با تصویب مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران موافقت کردند.

۲۹ دی ماه، پارلمان اروپا در اقدامی ضد ایرانی قطعنامه‌ای با عنوان «پاسخ به اعتراضات واعدام‌ها در ایران» را علیه کشورمان با متمم تروریستی خواندن سپاه پاسداران به تصویب رساند. متمم پیشنهادی مربوط به درج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا که یک روز قبل به رای گیری گذاشته شده بود در قالب این قطعنامه به تصویب رسید. با این حال، تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی و غیر الزام آور محسوب شده و در حکم درخواست هستند و تصمیم‌گیری نهایی بر عهده شورای اروپاست.

بورل: برجام نمرده است

در همین حال چارلی ویمرز، نماینده سوئدی پارلمان اروپا از شکست طرح تعلیق مذاکرات برجام  به دلیل رأی منفی به آن در این پارلمان خبر داده بود.

این درحالی است که حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان پس از آن در گفتگو با بورل ضمن انتقاد شدید نسبت به رویکرد احساسی پارلمان اروپا، آن را رفتاری نسنحیده و نادرست دانست.