ترور و جاسوسی ابزار حیات صهیونیسم

با نگاهی به فعالیت های چهار دهه اخیر رژیم صهیونیستی در سراسر جهان می بینیم که این رژیم حتی در جاسوسی از دوستان و همپیمانان خود همچون آمریکا و انگلیس نیز حدی برای خود قایل نیست و برای بقا از همه جاسوسی می کند.

جاسوسی بازی کثیفی است که در خون صهیونیست ها جاری است و صهیونیست ها این اقدام را حتی علیه دوستان خود همچون آمریکا و انگلیس با مصونیت کامل انجام می دهند، که دستگیری "جاناتان پولارد" جاسوس موساد در آمریکا یک نمونه بارز از آن است.

جاناتان پولارد تحلیلگر غیرنظامی نیروی دریایی آمریکا بود که در نیمه اول دهه هشتاد، زمانی که برای پنتاگون کار می‌کرد، اسرار نظامی آمریکا را به اسرائیل می‌فروخت و در سال ۱۹۸۵ دستگیر و به ۳۰ سال زندان محکوم شد.

استفاده عناصر موساد از پاسپورت های انگلیسی در ترور "محمود المبحوح"، از رهبران عالی رتبه جنبش حماس در یک هتل در شهر دوبی در سال ۲۰۱۰ نیز از اقدامات دیگر رژیم صهیونیستی می باشد که بدون هماهنگی با لندن صورت گرفت.

"دیوید میلیبند" وزیر خارجه وقت بریتانیا هدر همان زمان اعلام کرد که بررسی های بریتانیا نشان می دهند که تنها رژیم اسرائیل در قضیه سواستفاده و جعل پاسپورت این کشور جهت انجام یک عملیات ترور نقش داشته است. وی به طور خاص ابراز تاسف کرد که اسرائیلی ها با این اقدام خود جان اتباع بریتانیا و همچنین حاکمیت ملی این کشور را نادیده گرفته اند.

همانگونه که معلوم است صهیونیست ها هیچ حد و حریمی در جاسوسی قایل نیستند و البته اقدامات جاسوسی سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی در ایران، لبنان، سوریه، عراق و گروه های مقاومت با جاسوسی موساد از دوستان خود فرق دارد، چرا که عموما جاسوسی موساد از کشورهای و گروه های یاد شده با اقدامات تروریستی نیز همراه است که ترور چندین دانشمند هسته ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران و شهادت آنها در سال های اخیر توسط موساد نمونه بارز این اقدام ضدانسانی می باشد.

ترور صدها دانشمند عراقی پس از سال ۲۰۰۳ در عراق و همچنین ترور چندین فرمانده لشکر فاطمیون در افغانستان نمونه های دیگری از اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در سال های اخیر می باشد که نشان می دهد صهیونیست ها برای ادامه حیات خود جان مسلمانان را قربانی می کنند.

اما لبنان به دلیل حضور حزب‌الله به عنوان دشمن درجه یک رژیم صهیونیستی در بیخ گوش صهیونیست ها، همواره یکی از مقاصد اصلی عوامل موساد برای جذب جاسوس و اقدامات تروریستی بوده است، که کشف بیشمار شبکه های جاسوسی در این کشور در سال های اخیر این مساله را ثابت می کند.

صهیونیست ها معتقدند که هر چه دشمن قوی تر باشد باید اقدامات علیه او نیز بیشتر باشد که این مساله در خصوص اقدامات تروریستی و جاسوسی موساد در ایران و لبنان (حزب الله) صدق می کند.

اگر به اقدامات تروریستی موساد در ۱۵ سال گذشته در لبنان و دستگیری شمار زیادی از جاسوسان این رژیم نگاه کنیم به عمق قضیه پی می بریم. سرویس اطلاعات لبنان با کمک حزب الله پس از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ توانست در یک بازه زمانی دو ساله حدود ۱۳۰ جاسوس موساد را دستگیر کند که این موضوع نشان دهنده اهمیت لبنان و در اصل حزب الله برای موساد می باشد.

ابزار جذب جاسوس از سوی موساد در لبنان

موساد عموما از دو ابزار جنسی و مالی برای جذب جاسوس در لبنان و دیگر نقاط جهان بهره می برد؛ این مساله در پرونده های کشف شبکه های جاسوسی در ایران و لبنان به نیز اثبات رسیده است.

از جاسوسان دستگیر شده موساد در لبنان در سال های اخیر مشخص شده که ساده‌ترین و متداول‌ترین راه برای به دام انداختن افراد به ویژه نسل جوان و نوجوان، فضای مجازی است. به این صورت که عوامل موساد با نفوذ در میان کاربران لبنانی با علایق و سلایق آنها آشنا شده و شماری از این افراد را گزینش کرده و سپس با آنها ارتباط برقرار می‌کنند.

ترور و جاسوسی ابزار حیات صهیونیسم

البته اغلب جاسوسانی که از طریق فضای مجازی جذب می‌شوند جزء مزدوران درجه چندم موساد هستند و صهیونیست‌ها معمولا برای انجام ماموریت‌های ساده نظیر عکس گرفتن از برخی مواضع مورد نظر آنها از این افراد استفاده می‌کنند و معمولا روابط میان آنها خیلی طولانی نمی‌شود. البته استثنائاتی نیز وجود دارد و در برخی موارد این روابط تا حد ماموریت‌های پیچیده ادامه پیدا می‌کند. اطلاعات فاش شده از روش‌های سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) برای جذب مزدور نشان می‌دهد که مسائل جنسی از جمله روش‌های کثیف دیگر موساد برای به دام انداختن طعمه‌های خود است.

هم اکنون به دلیل مشکلات عدیده مالی در لبنان و تحریم این کشور از سوی آمریکا، مسایل مالی به ابزار جذب جاسوس تبدیل شده و حتی نیروهای حزب الله نیز در این مسیر بی نصیب نمانده اند، هرچند حزب الله به دلیل اشراف خود در مسایل توانسته بسیاری از این جاسوسان را شناسایی و دستگیر کند، اما احتمال وجود جاسوس های دیگر در این جنبش هنوز نیز وجود دارد؛ دلیل آن هم کاملا مشخص می باشد و به قوّت حزب الله باز می گردد. اگر حزب الله ضعیف بود دشمن صهیونیستی دیگر احتیاجی به جاسوسی از آن نداشت.

در چارچوب توطئه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی علیه لبنان با سوءاستفاده از بحران اقتصادی این کشور، شعبه اطلاعات ارتش لبنان نکته جدیدی را در سرویس جاسوسی اسرائیل کشف کرده است. در جریان بازجویی از ۴ جاسوس دستگیر شده موساد در لبنان، مشخص شده که هدف موساد برقراری ارتباط با عناصری بوده که قبلاً در حزب‌الله کار می‌کردند تا این افراد را ابتدا جذب خود کرده و سپس آنها را وادار کند که به تشکیلات حزب‌الله بازگردند.

درحالی که از سال گذشته تاکنون، ده‌ها شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان کشف و منهدم شده است، اداره ضدجاسوسی حزب الله و نیروهای شعبه اطلاعات سرویس امنیت داخلی این کشور همچنان در تعقیب شبکه‌هایی هستند که مظنون به فعالیت‌های جاسوسی در راستای منافع دشمن صهیونیستی می‌باشند.

در حزب الله فعالیت ضد جاسوسی رزیم صهیونیستی به صورت شبانه‌روزی و در سطوح مختلف ادامه دارد و نتایج بزرگی در این زمینه حاصل شده است، اما مسئولان مربوطه بنا به دلایل امنیتی از افشای جزئیات خودداری کرده و این اطلاعات را به طور محرمانه در اختیار سرویس امنیت داخلی لبنان قرار می دهند.

سه پرونده جاسوسی علیه حزب الله

می توان گفت مهم ترین پرونده جاسوسی علیه حزب الله توسط فردی به نام "محمد شوربه" انجام شده که وی در سال ۱۳۹۳ توسط اداره ضدجاسوسی این جنبش دستگیر شد. هرچند اقدامات شوربه علیه حزب الله بود و ضرباتی به این جنبش وارد کرد، ولی دستگیری او موفقیت چشمگیری برای حزب الله بشمار می رود.

واشنگتن پست به نقل از یک منبع ناشناس لبنانی در این باره می نویسد: فرد دستگیر شده (محمد شوربه) از سال ۲۰۰۸ تاکنون در راس واحد عملیات خارجی حزب‌الله بوده است و اطلاعاتی را به سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل، موساد انتقال داده است. این منبع اظهار داشته که حزب‌الله علی‌رغم آسیب‌های جدی که از این مزدور دریافت کرده است، دستگیری وی را یک موفقیت جدی می‌داند. پیش از این و در سال ۲۰۱۱، نیز سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله اعلام کرده بود که دو نفر از اعضای حزب الله که دستگیر شده‌اند به جاسوسی برای سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی‌آی‌ای اعتراف کرده‌اند.

گفته می‌شود که دستگیری شوربه با استفاده از کمک‌های ایران صورت گرفته است و پس از آن صورت گرفته که حزب‌الله به حضور یک نفوذی در رده‌های بالای خود شک کرده است. در دوره مورد نظر، حزب‌الله دو فرمانده ارشد خود یعنی "عماد مغنیه" و "حسان اللقیس" را در عملیات ترور موساد از دست داده است، چند عملیات خارجی حزب‌الله ناکام مانده، برخی از عناصر حزب‌الله در کشورهای دیگر دستگیر شده و چند مامور حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی از دست رفته‌اند.

در سال ۲۰۱۲ حمله به یک اتوبوس در شهر بورگاس بلغارستان، به کشته شدن راننده و پنج جهانگرد صهیونیست منجر شد. مقامات اسرائیلی مدعی نقش داشتن حزب‌الله در این حمله شدند و این حمله از جمله دلایلی بود که باعث شد اتحادیه اروپا، حزب‌الله را گروهی تروریستی بنامد. اکنون روشن شده که اطلاعات داده شده توسط عوامل نفوذی باعث شده که رژیم صهیونیستی، پیشاپیش از این اقدام باخبر باشد.

مقامات بلغاری دو تن به نام‌های "میلاد فراح" معروف به "حسین حسین" و یک شهروند کانادایی به نام "حسن الحاج" را به عنوان عاملان این حمله معرفی کردند. دیلی استار در این باره نوشته است که ظاهرا بمب پیش از موعد مقرر و رسیدن به هدف اصلی منفجر شده است.

گفته می‌شود که شوربه و چهار فرد دیگری که به جرم همکاری با وی دستگیر شده‌اند، در دادگاه‌های حزب‌الله محاکمه شدند. شوربه در زمان دستگیری ۴۲ ساله بوده است. وی در دوره‌ای مسئول حفاظت از دبیرکل حزب الله نیز بوده است و سپس به فرماندهی واحد ۹۱۰ یا واحد عملیات خارجی حزب‌الله رسید.

پایگاه خبری النشره که خبر دستگیری شوربه را به عنوان ضربه‌ای بزرگ به سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل در مسیر نفوذ به حزب‌الله مطرح کرده، نوشته که وی به عنوان یک بازرگان به کشورهای آسیایی سفر می‌کرده و هشت سال قبل از دستگیری به استخدام دشمن درآمده است. اطلاعاتی که وی به اسرائیل داده، در شهادت عماد مغنیه در سال ۲۰۰۹ و حسان اللقیس در سال ۲۰۱۳ نقش داشته است. دستگیری وی پس از بازگشت از یک سفر خارجی و دیدار با رابطان اسرائیلی صورت گرفته است.

روزنامه الرای نیز مدعی شده که شوربه در گرفتاری دو تبعه ایرانی به نام‌های فیضی و فرجی در جمهوری آذربایجان نقش داشته است. به نوشته این روزنامه، وی هشتصد هزار دلاری را که از طرف اسرائیلی دریافت کرده است، صرف خرید املاک در جنوب لبنان کرده است.

مهم ترین عامل جذب محمد شوربه به موساد موضوع عشق او به یک مامور دختر موساد از سوی برخی منابع قید شده است که ابتدا در جنوب لبنان اتفاق افتاده و به خارج مرزهای لبنان کشیده شده است.

پرونده دیگر

"حسین. ح" فرزند یکی از نیروهای برجسته حزب‌الله می باشد که ده سال در این حزب فعالیت داشته و اخیرا به جرم جاسوسی برای دشمن صهیونیستی توسط شعبه اطلاعات ارتش لبنان دستگیر شد.

فردی موسوم به "حاج سلیم" یکی دیگر از نیروهای سابق حزب‌الله است که سن او حدود ۶۰ سال قید و ادعا شده که وی پیشتر به اعتقادات دینی زیاد خود معروف بود. او سال‌ها در صفوف مقاومت جنگید و بعد از اینکه برای درمان مجروحیت خود به فرانسه سفر کرده بود در این کشور با یک زن فرانسوی ازدواج کرد و سپس در کار واردات و صادرات مشغول شد. حاج سلیم در تانزانیا با "حسین. ح" آشنا شد و گفت که وی و پدرش در حزب‌الله همرزم بوده‌اند.

حسین. ح در محیط نزدیک به مقاومت قرار داشت و در تماس مستقیم با حزب‌الله بود و علاوه بر پدرش، خود او نیز از اعضای حزب‌الله محسوب می‌شد و از سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ در صفوف آن در سوریه جنگید. پدر حسین. ح و دو تن از عموهای او و نیز دامادشان در سوریه در جنگ با داعش به شهادت رسیدند و بنابراین او در یک محیط کاملا وابسته به مقاومت قرار داشت، اما با این وجود حاج سلیم که تبدیل به یکی از افسران سرویس جاسوسی موساد شده بود توانست حسین. ح را فریب دهد و از او در راستای منافع دشمن صهیونیستی سوءاستفاده کند.

بعد از اینکه شعبه اطلاعات ارتش لبنان موفق به شناسایی و دستگیری حسین. ح شد، تحقیقات چیزی را که نشان‌دهنده سابقه زیاد او در کار جاسوسی باشد فاش نکرد، اما بازپرسان گزارش دادند که مردم منطقه "الغسانیه" یعنی محل زندگی حسین. ح اعلام کردند که متوجه تغییرات قابل توجهی در وضعیت معیشتی این فرد شده بودند و او از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ دائما به خارج از کشور سفر می‌کرده است؛ به ویژه کشورهایی که موساد برای جذب جاسوس و آموزش‌ مزدوران، در آنها فعالیت دارد.

او پس از دستگیری به بازپرسان لبنان گفت که بعد از کناره‌گیری از عضویت در حزب‌الله در سال ۲۰۲۰ برای کار در یک کارخانه پلاستیک به "آبیجان" (پایتخت ساحل عاج) سفر کرد و چند ماه دیگر برای گردش به ترکیه رفت و در میدان تقسیم استانبول با دختری عرب‌زبان آشنا شد و یک رابطه عاطفی میان آنها شکل گرفت. طبق گفته‌های حسین. ح این دختر به نام "حبیبه" به او کمک کرد تا شغلی پیدا کند و سپس با یکدیگر به مقدونیه رفتند تا در یک شیرینی فروشی کار کنند. آنها بعد از آن برای گردش سفرهایی به بلژیک و ترکیه و تانزانیا داشتند.

اما این صحبت‌های فرد مذکور، بازپرسان لبنانی را قانع نکرد به ویژه اینکه او بعد از مدت کوتاهی از سفر خود به ترکیه دو بار به لبنان آمده و اعتراف کرده بود که بار اول ۵ هزار دلار و بار دوم ۱۰ هزار دلار با خود به همراه داشته است؛ این درحالی است که او خیلی کار نکرده و البته سفرهای زیادی داشت و چندین ماه در کشورهای خارجی بوده است. بازپرسان همچنین باور نکردند که او تصادفی با یک دختر در استانبول آشنا شده باشد و در یک مدت بسیار کوتاه آنها توافق کنند که سفرهای مشترک به کشورهای مختلف داشته باشند.

سپس حسین. ح اعتراف کرد که حبیبه، مامور سرویس جاسوسی موساد بوده است. او گفت که بعد از سفر به ساحل عاج در یک صفحه گروهی در فیس‌بوک اعلام کرده بود که به دنبال کار است و سپس فردی با او تماس گرفته و ادعا کرد که از طرف "حاج سلیم" است که از دوستان پدرش بوده و می‌خواهد به او کمک کند. بعد از آن، خود حاج سلیم با حسین. ح تماس گرفته و مبلغی برای او فرستاد و سپس در اوایل سال ۲۰۲۱ به او پیشنهاد کرد که جهت کار در کارخانه کاکائو به تانزانیا سفر کند.

وی در یک بخش دیگر از اعترافات خود گفت، بعد از رسیدن به تانزانیا با حاج سلیم دیدار کرد و از او مقداری پول گرفت تا برای کار با دوست دخترش در یک کارخانه شیرینی سازی در مقدونیه، به ترکیه سفر کند و این سفر در مارس ۲۰۲۱ انجام شد. طبق این صحبت‌های حسین. ح، رابطه او و حبیبه تبدیل به عشق شد و همچنین حاج سلیم به بهانه کمک به پسر دوستش مرتبا با او دیدار می‌کرده و مبالغی به وی می‌داده است.

بعد از بازگشت حسین. ح به لبنان در اوایل ۲۰۲۲ دستگاه امنیتی حزب‌الله دوبار از او بازجویی و درباره دلایل کناره‌گیری از حزب‌الله و اینکه آیا با سرویس جاسوسی موساد در تماس بوده یا نه سوالاتی از وی کرده بود که البته فرد مذکور این موضوع را رد کرد.

در بخش دیگری از اعترافات حسین. ح آمده که حاج سلیم بعد از بازگشت به مقدونیه از او خواست تا در بلژیک یکدیگر را ملاقات کنند و دیدار آنها در یک ویلا بود که در آنجا حاج سلیم به حسین. ح گفته بود: «تو اکنون در آغوش موساد هستی». سپس حاج سلیم او را تهدید به افشای فعالیت‌هایی که در این مدت انجام داده بود، کرد و سوالاتی درباره ماهیت کارهای وی در حزب‌الله و ماموریت‌هایی که به ویژه در سوریه انجام می‌داد پرسید. این سوال‌ها شامل دوره‌های آموزشی وی در حزب‌الله و نحوه شلیک موشک‌های کورنت و همچنین روش انتقال نیروهای حزب‌الله از لبنان به سوریه بود.

بر اساس این اعترافات، فرد موسوم به حاج سلیم درباره محورهایی که حسین. ح در آن جنگیده بود سوال کرده و او نیز پاسخ داده بود که در نبردهای قصیر، ربله، تل مندو، القلمون، حلب، تدمر، الزبدانی و حمص مشارکت داشته است. حاج سلیم درباره نحوه طراحی حملات و تاکتیک‌های جنگی و نوع سلاح‌هایی که حزب‌الله به این منظور استفاده می‌کرد، سوال کرده بود. این سوالات همچنین شامل پرسش‌هایی درباره ساختار اجتماعی حزب‌الله و خدماتی که این حزب به خانواده شهدا و مجروحان ارائه می‌دهد نیز می‌شد.

بعد از آن سوالاتی درباره رابطه حسین. ح با دستگاه امنیتی حزب‌الله از او پرسیده شده و حاج سلیم وی را با فردی به نام "امیر" آشنا کرد تا روابط آنها از طریق این فرد ادامه پیدا کند و ماموریت‌های جاسوسی خود را با هماهنگی امیر انجام دهد. فرد موسوم به امیر، خانه‌ای را در مقدونیه برای حسین. ح اجاره کرده بود که او در می ۲۰۲۲ به آنجا نقل مکان کرد، اما بعد از بازگشت به لبنان دستگیر شد.

سرویس امنیت داخلی و ارتش لبنان در کنار یگان امنیتی حزب‌الله عملیات‌هایی گسترده طی چند سال گذشته برای کشف و انهدام شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند که نتیجه آن نابودی ده‌ها هسته جاسوسی موساد در مناطق مختلف لبنان بوده است و این روند همچنان ادامه دارد.

پرونده های جاسوسی بالا نشان می دهد که موساد از طریق مالی و جنسی به دنبال جذب لبنانی ها و به ویژه افراد حزب الله می باشد. هرچند باید گفت که موساد تاکنون توانسته چند نفر از اعضای این جنبش را جذب کند ولی این تعداد در مقابل دهها هزار نیروی مخلص و توانمند حزب الله آماری به شمار نمی رود؛ حزب الله از زمان تشکیل در سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۱) عملا به قوی ترین جنبش مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی در جهان تبدیل شده که ضربات فراوانی به این رژیم غاصب وارد کرده است و همین موضوع باعث شده که این رژیم از هر راهی که بتواند به این جنبش مخلص ضربه وارد کند.

کشف دهها شبکه جاسوسی موساد و دستگیری عناصر آن در لبنان به ویژه پس از جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ که به شکست سخت ارتش رژیم صهیونیستی از حزب الله منجر شد، اکثرا توسط حزب الله و با همکاری دستگاه امنیتی لبنان انجام شده است که خود گویای این مساله می باشد که حزب الله قوی است و هر روز قوی تر می شود و در مقابل رژیم صهیونیستی هر روز ضعیف تر و آسیب پذیر تر می شود.