فنلاند و چک: به اوکراین تانک نمی‌دهیم خودمان نیاز داریم

«پیتر فیالا» نخست وزیر جمهوری چک روز سه‌شنبه گفت که این کشور نمی‌تواند به ارسال تانک به اوکراین اقدام کند.

وی گفت: «جمهوری چک نمی‌تواند اقدام به ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به کی‌یف کند چون این تانک‌ها برای اطمینان حاصل کردن از امنیت کشور مورد نیاز است».

از سوی دیگر ، «سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند نیز امروز به اوکراین سفر کرد و در کی‌یف با «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور فنلاند در کی‌یف گفت: «ما تنها کشور غیر ناتو هستیم که تانک‌های لئوپارد داریم اما ما نیز مرزهای گسترده‌ای با روسیه داریم و این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد».

این در حالی است که «بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان در نشست خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو خبر داد که برلین در حال ارزیابی اوضاع و بررسی ارسال تانک‌های آلمانی به اوکراین است.

فنلاند و چک: به اوکراین تانک نمی‌دهیم خودمان نیاز داریم

منابع رسانه‌‎ای غربی از برلین خبر دادند، وزیر دفاع آلمان روز سه شنبه (امروز) از متعهد شدن این کشور برای دادن اجازه ارسال تانک‌های ساخت آلمان به اوکراین سر باز زد اما همزمان خبر داد که به زودی در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

بوریس پیستوریوس در نشست خبری مشترک با دبیرکل ناتو اعلام کرد که در حال حاضر در موضع آلمان درباره ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین یا دادن اجازه به دیگر کشورها برای ارسال این تانک‌ها به اوکراین تغییری حاصل نشده است.

وزیر دفاع آلمان گفت: «آنچه که می‌توانم به شما بگویم این است که در اینجا اطلاعات تازه‌ای وجود ندارد و وضعیت تغیری نکرده است و ما داریم تصمیممان را آماده می‌کنیم و این تصمیم خیلی زود اتخاذ خواهد شد».