واقعیت خونین سراب آمریکا

 رسانه های آمریکایی پریروز (۲ بهمن) خبر دادند که در جریان تیراندازی به شرکت ‌کنندگان مراسم سال نوی چینی در مونتری پارک (یکی از شهرهای شرق لس آنجلس) ۱۲ نفر کشته و ۹ تن مجروح شدند.

اندکی بعد جنازه فرد مظنون به تیراندازی داخل یک خودرو کشف شد. به نظر می رسد که وی با شلیک به زندگی اش پایان داده باشد.

دیروز نیز تیراندازی در یک آموزشگاه غیرانتفاعی در ایالت آیوا به قیمت جان ۲ دانش‌آموز و جراحت چندین نفر تمام شد. حال یکی از مجروحان که از کارمندان این موسسه است، وخیم گزارش شده است.

گفته می شود که فرد تیرانداز از داخل یک خودرو در حال حرکت دست به این اقدام زده و پلیس مشغول بازجویی از اوست.

در ادامه کشتارهای مسلحانه آمریکا، ساعاتی پیش مقام های ایالت کالیفرنیا باردیگر خبر از تیراندازی در ۲ نقطه از شهر هف مون (Half Moon) دادند که در جریان آن هفت نفر کشته شده و ضارب نیز دستگیر شده است.

این تیراندازی مرگبار با عیادت گوین نیوسام (Gavin Newsom) فرماندار ایالت از مجروحان تیراندازی روز قبل همزمان بود. نیوسام در واکنش به این تیراندازی های پیاپی در صفحه توییتر خود نوشت: فاجعه پشت فاجعه.

قربانیان این تیراندازی کارگران مزرعه بودند که ضارب به دلیل اختلافات کاری دست به کشتار آنان زد.

داده های تارنمای "آرشیو خشونت مسلحانه" نشان می دهد که از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون ۳۸ کشتار مسلحانه در آمریکا رخ داده و بیش از ۷۰ تن کشته شده اند.

در پی وقوع این حوادث دردناک، بار دیگر موضوع کنترل اسلحه و اعمال محدودیت های بیشتر در جامعه و رسانه های آمریکایی مطرح شده است. جو بایدن، رئیس ‌جمهور آمریکا دیشب از کنگره خواست تا لوایح دوقلوی ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی و خشاب های با ظرفیت بالا و افزایش سن خرید اسلحه به ۲۱ سال را به سرعت تصویب کند.

در بیانیه بایدن آمده است: اکثریت مردم آمریکا با این اقدام که از عقل سلیم برآمده، موافقند. مسئولیتی بالاتر از این نیست که تمام تلاش خود را برای تضمین امنیت فرزندان، جوامع و ملت خود انجام دهیم.

واقعیت خونین سراب آمریکا

یافته های یک پژوهش که اواخر سال ۲۰۲۲ منتشر شد نشان می دهد مرگ‌ و میر ناشی از اسلحه در سه دهه گذشته به فوت بیش از ۱ میلیون نفر انجامیده است.

برآورد یک موسسه سوئیسی نیز حاکی از آن است که مردم کمتر کشوری مانند آمریکایی ها مسلح هستند و حدود ۳۹۳ میلیون سلاح گرم یعنی به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی ۱۲۰ اسلحه در اختیار مردم کوچه و بازار قرار دارد.

موسسه نظرسنجی گالوپ در پائیز امسال اعلام کرد که حدود ۴۵ درصد از بزرگسالان آمریکایی در خانه شان اسلحه دارند.

حال باید دید با کنگره دو دسته، راهکارهای به شدت متفاوت و فرهنگ ریشه دار اسلحه، حکومت آمریکا چگونه می تواند با این معضل برخورد کند. مسئله ای که با وجود کشتارهای چند سال اخیر نیز دولت های جمهوریخواه و دموکرات قادر به حل آن نبودند.

بعید نیست که با تداوم خونریزی ها و درماندگی واشنگتن، افرادی که آمریکا را برای مهاجرت انتخاب می کنند، در تصمیم خود تجدیدنظر کنند. به گفته یکی از ساکنان شهر مونتری پارک، "ما به عنوان آمریکایی‌های آسیایی تبار تلاش می‌کنیم که آمریکایی باشیم، اما دوست نداریم بخشی از این فرهنگ خشونت باشیم. این آمریکای رویاهای ما نیست. "