تحریمهای اروپا علیه ایران نمادین و به ضرر خود آنهاست

 روزنامه فرامنطقه ای «رأی الیوم» در گزارشی به بررسی ابعاد تحریم‌های اروپا علیه ایران پرداخت.

در این گزارش با اشاره به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ۳۷ شخص و نهاد ایرانی، آمده است: تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر به اروپا و مسدود کردن حساب شخصیت‌های مورد تحریم است اما این تحریم‌ها نمادین هستند و تأثیرات محدودی دارند چرا که اگر نگوییم تمام این شخصیت‌ها بلکه اغلب آنها در پایتخت‌های اروپایی گذران فراغت نمی‌کنند و در سوئیس حساب مالی ندارند.

این گزارش می‌افزاید: خطرناک بودن این تحریم‌ها در این نهفته است که تأثیر منفی بر روی خود کشورهای اروپایی به همراه دارد چرا که واکنش ایران قاطع خواهد بود و می‌توان آنها را در نکات زیر خلاصه کرد:

یک: تیر خلاص به مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران، بویژه اینکه سه کشور بزرگ اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان در آن مشارکت دارند.

دوم: گنجاندن ارتش‌های اروپایی در فهرست تروریسم ایران که باعث می‌شود تمام فرماندهان و عوامل آنها در معرض هدف قرار گرفتن و مقابله به مثل قرار گیرند.

سوم: خروج از معاهده منع انتشار تسلیحات هسته‌ای که موجب جلوگیری از ورود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای می‌شود و نیز افزایش سطح غنی سازی اورانیوم به بیش از ۶۰ درصد.

چهارم: اعمال اقدامات جدید درباره محدودیت کشتیرانی و عبور و مرور در تنگه هرمز که به کشتی‌ها و نفتکش‌های اروپایی زیان خواهد زد.

تحریمهای اروپا علیه ایران نمادین و به ضرر خود آنهاست

پنجم: تحکیم روابط با روسیه

در ادامه گزارش رأی الیوم آمده است: واضح است که این تصمیم اروپا درپی فشارهای آمریکا و همزمان، تهدیدات دولت جو بایدن مبنی بر حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد. اما ضررهای آن، چه بسا برای قاره اروپا که در حال حاضر از بحران انرژی و زیان هنگفت اقتصادی رنج می‌برد، بیشتر از منافع آن باشد.

این گزارش می‌افزاید: جوزف بورل وزیر خارجه اتحادیه اروپا توئیت شجاعانه ای در مخالفت با آمریکا منتشر کرد و نسبت به خطرناک بودن اقدامی که پارلمان اروپا تصویب کرد، هشدار داد. وی گفت: چنین اقدامی نیازمند حکم قضائی از دادگاه‌های اروپا است، من نمی‌توانم بخاطر اینکه از شما خوشم نمی‌آید به شما تروریست بگویم.

رأی الیوم ادامه داد: چیزی که اروپا و آمریکا درک نمی‌کنند این است که کثرت بکارگیری سلاح تحریم‌ها در هر مناسبتی بدون اقدامات حقوقی واقعی، آن را تبدیل به یک مضحکه و امری بی فایده کرده است که نتایج معکوسی به همراه دارد. فقط کافی است به این نکته اشاره کنیم که محاصره اعمالی علیه ایران طی بیش از ۴۰ سال گذشته بیش از آنچه به زیان این کشور باشد به سود آن بوده و موجب شده است ایران با این تحریم‌ها سازگاری پیدا کند و به یک قدرت نظامی و اقتصادی مستحکم تبدیل شود و در بیشتر بخش‌ها بویژه تولیدات نظامی به خودکفایی برسد. امری که موجب شده است کشورهای بزرگی مثل روسیه با تهران توافق راهبردی امضا کنند.

این گزارش در پایان آورده است: اروپا به دلیل فقدان رهبران مدبر و گردن نهادن به فشارها و دیکته‌های آمریکا از چاله در می‌آید و به چاه می‌افتد که این امر بیانگر بحران‌هایی است که اروپا در حال حاضر در بخش‌های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کند.