اثرات کمبود ید در بدن

ید یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن است که نقشی حیاتی در عملکرد غده تیروئید دارد. ید به کنترل رشد، بهبود آسیب سلول‌ها و متابولیسم (سوخت و ساز بدن) کمک می‌کند. با این حال، متاسفانه بسیاری از مردم نسبت به مصرف کافی این عنصر ناآگاه هستند. برآورد می‌شود دستکم یک سوم جمعیت جهان از کمبود ید رنج می‌برند.

افرادی همانند زنان باردار، کسانی که از نمک‌های غیر یددار استفاده کرده و نیز افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنند در خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود ید قرار دارند. البته این بدان معنا نیست که باید رژیم غذایی غنی از ید را انتخاب کنید.

اثرات کمبود ید در بدن

به طور طبیعی یک انسان بالغ به ۱۵۰ میلی‌گرم ید در روز نیاز دارد. این میزان در زنان باردار بیشتر بوده و معادل ۲۲۰ میلی‌گرم است. همچنین زنانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند تقریبا باید دو برابر یک فرد عادی و معادل روزانه ۲۹۰ میلی‌گرم ید مصرف کنند.

کمبود ید در بدن می‌تواند خود را با موارد ذیل نشان دهد:

۱- گواتر: غده تیروئید از ید برای تولید هورمون‌های درون ریز خود استفاده می‌کند. کمبود ید باعث کاهش هورمون‌های تیروئید شده و این غده برای تولید هورمون بیشتر فعالیت خود را افزایش می‌دهد و در نتیجه تیروئید بزرگ می‌شود.

۲- افزایش وزن ناگهانی: هورمون‌های تیروئید باعث کنترل متابولیسم (سوخت و ساز بدن) می‌شوند و کمبود ید باعث برهم خوردن تعادل هورمون تیروئید و چاقی ناگهانی می‌شود.

۳- احساس خستگی: بی حالی، خستگی و ضعف از رایج‌ترین علائم کمبود ید در بدن است که ۸۰ درصد از افراد دارای کمبود ید آن را تجربه می‌کنند.

۴- آلوپسی: ریزش مو یا آلوپسی می‌تواند به دلایل مختلف بروز کند که رایج‌ترین آن کمبود ید و کاهش هورمون‌های غده تیروئید است.

۵- خشکی پوست و بثورات پوستی: تحقیقات نشان داده است بیش از ۷۷ درصد افرادی که از کمبود ید رنج می‌برند، دارای پوست خشک هستند و پوسته پوسته شدن آن امری طبیعی در آنهاست.

خوراکی های مفید

۶- احساس سردی بیش از اندازه معمول: تیروئید به طور طبیعی مسئول متابولیسم و درجه حرارت بدن است. کمبود ید و درپی آن کمبود هورمون‌های تیروئید در بدن به معنای سوخت و ساز پایین‌تر و احساس سرمای بیشتر است.

۷- کاهش غیرطبیعی ضربان قلب: کمبود سطح ید در بدن باعث کاهش غیرطبیعی سطح ضربان قلب می‌شود. زیاد بودن ید در خون نیز می‌تواند نتیجه معکوس بر روی عملکرد قلب داشته باشد.

۸- مشکلات حافظه: کمبود ید بر روی یادگیری و حافظه تاثیر منفی می‌گذارد.

۹- بروز مشکلات در طول بارداری: زنان باردار به ید نیاز بیشتری دارند، زیرا این عنصر برای رشد جنین لازم است. همچنین در طول دوران شیردهی نیز این زنان بیشتر از افراد دیگر باید ید مصرف کنند.

۱۰- قاعدگی طولانی یا نامنظم: کمبود ید می‌تواند باعث تشدید خونریزی در طول قاعدگی در زنان شده یا قاعدگی نامنظم را درپی داشته باشد.